گردهمایی بزرگ ماه مبارک رمضان

«أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها؛ آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند یا بر دلهایشان قفلهای عناد است؟»

پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات گرانقدرشان وظیفه تفسیر کلام وحی را عهده دار بودند و بعد از رحلت ایشان ائمه معصومین علیهم السلام به تفسیر و شرح معارف و حقایق قرآن پرداختند.
هم اکنون نیز در تفاسیر معتبر شیعه، شاهد این روند معنوی هستیم و تفاسیر گرانقدری همچون المیزان، تسنیم، نمونه، نور، البیان و … در حال حاضر تبیین مضامین بلند قرآن را دنبال می‌کنند.
براساس منویات مقام معظم رهبری (مدظله) و ضرورت مبارزه با جبهه تهاجم فرهنگی، پیاده نمودن مفاهیم والای قرآن از رسالت‌های مؤمنان در عصر حاضر است. در این راستا استاد آل مرتضی در کنار بهره‌گیری از تفاسیر گرانقدر مذکور، از علومی چون صرف و نحو، اصطلاحات فقهی ـ اصولی، علم منطق، فلسفه ، عقاید و … در جهت تحقیق هر چه بهتر اهداف زیر گام برداشته‌اند:
1. انس خانوده‌ها با قرآن و اهل بیت علیهم السلام و تربیت نسلی ولایی و منتظر
2. مقابله با فرهنگ مبتذل و دین ستیز غربی
3. منفعل نبودن در برابر مهجوریت قرآن
4. افزایش فهم و تدبر در کلام وحی
5. تأکید هرچه بیشتر بر ارزشهایی چون، امر به معروف و نهی از منکر، حجاب، کسب علم و …
از جمله خدمات ایشان در عرصه تفسیر و علوم قرآنی پیاده نمودن طرح‌های بلند مدت و کوتاه مدت همچون طرح‌های رضوان، مشکات و مصباح می‌باشد.

تـاریخـچه اجـرای طـرح مصباح در مـؤسـسه نـورالیـقین از سـال 77 تا 1400

1. گردهمایی ماه مبارک رمضان – سال های 79 ـ 83

با تلاش‌های خستگی ناپذیر خانم آل مرتضی و شور و اشتیاق بانوان قرآنی و نیز به منظور بهره‌مندی هرچه بیشتر از کلام وحی، برنامه ترجمه و مفاهیم آیات در کنار جزءخوانی آغاز گشت و زمان برنامه از یک ساعت به دو ساعت ارتقاء یافت.
در سالهای آتی برنامه جزءخوانی باشکوه بیشتر ادامه پیدا کرد و روزهای ماه مبارک رمضان مهمانان خدا از تفسیر قرآن کریم با بیانی ساده نیز بهره‌مند گردیدند و به این ترتیب سنت تفسیر قرآن کریم در کنار جزءخوانی، در ماه مبارک رمضان احیا گردید.

تفسیر موضوعی ماه مبارک رمضان در منزل خانم آل مرتضی ـ سال 1383

2. گردهمایی ماه مبارک رمضان – سال های 84 ـ 87

مؤسسه نورالیقین با مدیریت جهادی و خالصانه خانم آل مرتضی و استقبال گسترده و روزافزون بانوان قرآنی، در صدد برآمد تا فعالیت‌های قرآنی را وسعت بخشد و بر شکوه و عظمت این مجالس بیفزاید.
تصمیم بر هر چه باشکوهتر برگزار شدن مراسم، از آنجا نشأت گرفت که تفسیر در آن زمان رواج چندانی در جلسات ماه رمضان نداشت و استاد مائده آل مرتضی با احیای این امر خداپسندانه و با توجه به نقش فرهنگی چندگانه‌ای که بانوان در عرصه خانواده و اجتماع دارند توانستند گام‌های بزرگتری در بالابردن معرفت به اهل بیت و قرآن بردارند.
همچنین برگزاری مراسم در فضای معنوی و آراسته به احادیث اهل بیت علیهم السلام و پیام‌های قرآنی و تنظیم صفوف و استفاده از شالهای سفید مد نظر قرار گرفت.
شایان ذکر است در جهت تثبیت آموخته‌ها و امکان استفاده از نکات اعتقادی فراگرفته شده توسط قرآن‌پژوهان در پایان ماه مبارک، آزمونی از آنچه در طی ماه برکت به ایشان ارائه شده اشت به عمل می‌آید. جهت رفاه حال بانوان و افرادی که بعضاً برخی از جلسات را حضور نداشتند جزوه تفسیر موضوعی قرآن توسط گروهی از نویسندگان مباحث تفسیر تنظیم و در اسرع وقت به قرآن‌پژوهان ارائه می‌شود.
از آنجا که در برنامه‌های تربیتی همیشه تشویق جایگاه خاصی دارد خانم آل مرتضی با در نظر گرفتن جوایز معنوی خاص، سعی در ترغیب بانوان جهت شرکت در این آزمون را دارند به برگزیدگان جوایزی همچون سفر زیارتی عتبات عالیات، مشهد مقدس و غیره در نظر گرفته می‌شود.

تفسیر موضوعی ماه مبارک رمضان در سالن گلزار شهدا ـ سال 1386


3. گردهمایی ماه مبارک رمضان – سال های 88 ـ 89

این آئین معنوی، درسال 1386 با توجه به کمبود فضا و استقبال پرشور قرآن پژوهان و با عنایت امامزاده علی بن جعفر علیه السلام مهمانان خدا به هم نشینی با شهدا دعوت شدند و این سفره معنوی در سالن اجتماعات گلزار شهدا گسترده شد.
نغمه سرایی معنوی قاریان قرآن کریم در اوقات ملکوتی در جوار مزار عاشقان دین در گلزار شهدا به مدت یک ساعت همراه با دو ساعت درس تفسیر با حضور صدها بانوی قرآنی صورت می‌گرفت.
در این سالها نیز جزوه مربوطه توسط گروه تفسیر تنظیم و در اختیار قرآن‌پژوهان قرار می‌گرفت.

 تفسیر موضوعی ماه مبارک رمضان در سالن گلزار شهدا ـ سال 1389


4. گردهمایی ماه مبارک رمضان – سال های 90 ـ 98

مؤسسه نورالیقین قریب به دو دهه، در امر تفسیر و آموزش علوم قرآنی فعالیت دارد و در ماه مبارک رمضان، فعالیت های خویش را مضاعف نموده و با ویژه برنامه ای از همه ی ارادتمندان و تشنگان کلام وحی دعوت می کند تا بر سر سفره ی تفسیرموضوعی و ترتیبی قرآن کریم بنشینند و از این خوان گسترده ی الهی بهره گیرند.
جلسات موضوعی و ترتیبی قرآن کریم، با همت والای استاد مائده آل مرتضی و حضور روزانه‌ی صدها نفر از قرآن پژوهان از اقصی نقاط استان قم برگزار می شود.
در این گردهمایی بزرگ قرآنی روزانه تفسیر یک جزء از قرآن کریم در موضوعات اخلاقی، اعتقادی، علمی، اجتماعی، روانشناسی و.. دنبال می‌شود.
در کنار تفسیر آیات، مهمانان خدا با صوت و ترتیل خوانی یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان ممتاز کشور و مؤسسه‌ی نورالیقین، کویر تشنه‌ی جان خود را با جرعه‌های گوارای کلام وحی سیراب می کنند.
شایان ذکر است در راستای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و انس با بزرگترین امانت الهی، یک ماه بعد از گردهمایی ماه مبارک رمضان، آزمون تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن کریم برگزار می شود و به نفرات برتر جوایز ارزنده ای از جمله کمک هزینه کربلای معلی و مشهد مقدس اهداء می گردد.

تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان – حسینیه شهداء – سال94

حضور پر شکوه بانوان در مراسم تفسیر و جزءخوانی در ماه مبارک رمضان – مراسم میلاد باشکوه امام حسن مجتبی علیه السلام – سال 1397

قرائت روزانه یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان برجسته موسسه نورالیقین و حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها – حسینیه شهدا، سال 1398

SONY DSC

تدریس روزانه 2 ساعت تقسیر موضوعی – ترتیبی در ماه مبارک رمضان توسط استاد آل مرتضی – حسینیه شهدا – سال 1398

 5. گردهمایی ماه مبارک رمضان – سال های 1399 ـ 1400

با شیوع بیماری کرونا بسیاری از فعالیت ها دچار مشکل شد از جمله گردهمایی ماه مبارک رمضان که سالها با حضور گسترده بانوان استان قم همراه بود اما در سالهای 1399 و 1400 سبک و روش برگزاری این مراسم به دلیل عدم امکان تجمعات تغییر کرد. چنانچه حضور افراد از 800 نفر به 50 نفر تقلیل یافت همچنین شاهد رعایت کامل پروتکل های بهداشتی بودیم.

SONY DSC

 گردهمایی ماه مبارک رمضان – با جمعیت کم و رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی – سال 1399

برگزاری گردهمایی (از مقدمات تا اجرا)

برگزاری چنین گردهمایی، مستلزم آن است تا مؤسسه نورالیقین فعالیت‌های شبانه روزی و فی سبیل الله خود را از یک ماه قبل شروع و تا یک ماه بعد از ماه مبارک رمضان ادامه دهد.
ازجمله فعالیت‌های گردهمایی ماه مبارک رمضان عبارتند از:


1. تبلیغات

2. تدارکات

3. ایاب و ذهاب

4.حضور و غیاب

5.انتظامات


تبلیغات

مهمانان کلام وحی، با تبلیغات چهره به چهره و پخش دعوت نامه و نصب پلاکارد در سطح شهر به این محفل دعوت می‌شوند. همچنین در سال های اخیر با تبلیغات، در رسانه‌ی ملی و فضای مجازی به تعداد مشتاقان افزوده گردید.

تدارکات

برای آماده سازی مکان گردهمایی، خدمات گسترده ای صورت می‌گیردکه می‌توان به نظافت محیط، تزئین سن، چیدن رحل و قرآن، تهیه و نصب بنر و احادیث ویژه‌ی ماه رمضان و … اشاره کرد.

8

آماده سازی حسینیه شهدا

انتظامات

خادمان قرآنی روزه‌دار  برای افزایش عطر معنوی فضا از قرآن پژوهان می‌خواهند تا با نشستن در صفوف منظم و پیوسته و انداختن شال های سفید روی چادرهایشان، فرشتگان را به این محفل قرآنی دعوت کنند.

حضور و غیاب

این گروه از خادمان قرآنی هر روز در بدو ورود مهمانان، ضمن خوش آمد گویی به آنها اسامی آنها را ثبت می‌کنند، تا علاوه بر بررسی کمّی تعداد قرآن پژوهان با افراد تازه وارد نیز آشنا شده و این عزیزان را با مؤسسه، بیشتر آشنا کنند و در صورت علاقمندی، آنها را در کلاس های آموزشی ثبت نام کنند.

ثبت اسامی شرکت کنندگان  در گردهمایی ماه مبارک رمضان

ثبت و ضبط محتوای گردهمایی ماه رمضان

ثبت و ضبط محتوا: برای ماندگار شدن فعالیت های گردهمایی و استفاده‌ی سایر بانوان از تفسیر قرآن کریم 12 گروه در 4 بخش فعالیت می‌کنند که این بخش ها عبارتند از :
1ـ تدوین کتاب و جزوه 2ـ عکاسی 3ـ فیلمبرداری 4ـ تولید نرم افزار

1. بخش تدوین کتاب و جزوه
یکی از خدمات مؤسسه نورالیقین در گردهمایی ماه مبارک رمضان، ارائه ی کتاب و جزوات تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن کریم به قرآن پژوهان است.
گروه‌های تدوین کتاب و جزوات عبارتند از :
1ـ تدوین و نگارش 2ـ ویراستاری 3ـ تایپ و تنظیمات 4ـ طراحی جلد 5ـ تکثیر و ارائه کتاب و جزوه
این بخش متشکل از افراد مجرب و متعهد است که با فعالیت‌های شبانه روزی خود، در مدت کوتاهی تدریس روزانه‌ی تفسیر موضوعی و ترتیبی استاد آل مرتضی را به صورت مکتوب در می‌آورند.
در این راستا گروه تدوین و نگارش بر اساس تدریس صورت گرفته در جلسات و با استفاده از تفاسیر معتبر شیعی، کتاب و جزوات مربوطه را تکمیل می‌کنند.
سپس مکتوبات در اختیار بخش ویراستاری قرار می گیرد آنگاه مطالب ویراستاری شده را در اسرع وقت به گروه تایپ و تنظیم می دهند تا در آخر ماه مبارک رمضان تکثیر و در اختیار قرآن پژوهان قرار گیرد.


2. بخش عکاسی
ازجمله فعالیت هایی که برای ثبت و ضبط گردهمایی ماه رمضان صورت می‌گیرد بخش عکاسی است.
عکس ها در آرشیو مؤسسه نگهداری می شود تا برای مجلات، عملکرد مؤسسه، کلیپ و… استفاده شود.
شایان ذکر است در سال های اخیر، عکس ها به بخش سایت ارسال گردیده تا بعد از تنظیمات لازم به همراه گزارش مربوطه در سایت مؤسسه قرار گیرد.

3. بخش فیلمبرداری
از دیگر فعالیت های صورت گرفته در همایش ؛ فیلم برداری از برنامه های ویژه، که در آرشیو مؤسسه نگهداری می‌شود تا برای تهیه کلیپ و گزارش به ارگان های ویژه استفاده گردد.


4. بخش تولید نرم افزار
از دیگر خدمات مؤسسه‌ی نورالیقین در گردهمایی ماه رمضان، ارائه نرم افزار تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن کریم براساس تدریس های صورت گرفته به قرآن پژوهان است.
در راستای تحقق این امر 4 گروه فعالیت می کنند:
1ـ ضبط صدا 2ـ تدوین 3ـ طراحی نرم افزار 4ـ تکثیر و ارائه نرم افزار
در این بخش افراد مجرب و متعهد با فعالیت شبانه روزی تلاش می کنند فایل های صوتی تفسیر موضوعی وترتیبی قرآن کریم در اسرع وقت به دست علاقمندان برسد.
در این راستا بعد از ضبط صدا گروه تدوین روزانه‌ی فایل های صوتی را دسته بندی و موضوع بندی کرده و همزمان با تدوین ، طراحی نرم افزار انجام می شود که شامل طراحی لیبل (طرح روی نرم افزار)، پک (جلد نرم افزار)، و اتوران (طراحی داخل نرم افزار) می باشد.
نرم افزار در دو مرحله به قرآن پژوهان ارائه می شود:
مرحله اول: در آخر ماه مبارک رمضان 20 جزء اول قرآن کریم
مرحله دوم: یک هفته بعد از ماه مبارک رمضان کل قرآن کریم

لازم به ذکر است در طی این سال ها، استقبال پرشور بانوان قرآنی موجب گردید تا هر ساله مؤسسه نورالیقین ظرفیت‌ها و امکانات خویش را افزایش دهد، ازجمله این فعالیت ها می توان به اجاره ی حسینیه شهدا از سال 1392، اجاره مهد کودک، برپایی غرفه محصولات فرهنگی، تهیه رحل و قرآن و… اشاره کرد.

در آخرین روز ضیافت الهی، ویژه برنامه ی اختتامیه رمضان از مسئولان محترم استانی و قرآنی و نوابغ قرآنی دعوت می‌شود تا با حضور این عزیزان عطر معنوی فضا افزون گردیده و با دستان با برکت ایشان، از فعالان و افراد برتر مسابقات روزانه‎ رمضان تقدیر گردد.

سخنرانی مفسر قرآن، استاد ابوالفضل بهرام‌پور در مراسم اختتامیه – حسینیه شهداء ـ سال 1396

در انتها هم ناله با سید الساجدین علیه السلام دعای وداع سر داده و بر درد فراغ این ماه می‌گرییم و از خداوند غفار، طلب عفو و مغفرت نموده و درخواست می نمائیم تا رستگاری نصیب همه‌ی پیروان و پویندگان راه قر‌آن باشد.

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی