جمهوری اسلامی از بدو تشکیل با هدف گسترش فرهنگ اسلامی و اجرایی شدن احکام الهی پا به عرصه جهانی گذارده و قصدش متجلی کردن نور خدا در جامعه‌ اسلامی است و برای تحقق این هدف راستین، راهی جز بازگشت به سرچشمه‌ی هدایت الهی یعنی قرآن و سنت نیست. در همین راستا متفکران و راهبران این حرکت مهم، حضرت امام خمینی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، نه تنها بر اُنس، تدبّر و حفظ این دو محور اساسی و بالاخص ثقل اکبر آن، «قرآن» تأکید داشته‌اند، که خود نیز راهنمایی‌های این کتاب عزیز را در بیانات و مکتوباتشان نصب العین قرار داده‌اند.

در موسسه نورالیقین، مباحث تفسیری جایگاه خاصی دارد. به طوری که استاد حسینی آل مرتضی بخش اصلی تدریس را به آموزش تفسیر اختصاص می دهند. در واقع کلاس های تفسیر به عنوان دریچه ایست که استاد در آن همواره با ممزوج نمودن مباحث اعتقادی در کنار مباحث تفسیری در جهت ارتقاء اعتقادات مذهبی گام بر می دارند. ایشان همواره بر اهمیت موضوع استفاده عملی از آیات قرآن تاکید کردند و بر این باورند که باید قرآن را مورد استنطاق (به نطق درآوردن) قرار داد چرا که قرآن کتاب زندگی است. به این منظور باید موضوعاتی از آیات را انتخاب کرد و روی زندگی پیاده کرد. امید است این روش روزنه ای در جهت تفکر و تعمق به روی دانش پژوهان قرآنی بگشاید.

مطالب زیر گزیده ای از بیانات ایشان در ربط موضوعات اعتقادی، مشکلات اجتماعی و مناسبت های روز به آیات قرآن کریم است. برای مشاهده هر مطلب روی عنوان آن کلیک نمایید :