مصباح 1 : (طرح تفسیری موضوعی-ترتیبی ویژه ماه مبارک رمضان هرساله از سال 1377 تا کنون)

مؤسسه نورالیقین بیش از دو دهه، در امر تفسیر و آموزش علوم قرآنی فعالیت دارد و در ماه مبارک رمضان، فعالیت های خویش را مضاعف نموده و با ویژه برنامه ای از همه ارادتمندان و تشنگان کلام وحی دعوت می کند تا بر سر سفره ی تفسیرموضوعی و ترتیبی قرآن کریم بنشینند و از این خوان گسترده ی الهی بهره گیرند.

جلسات موضوعی و ترتیبی قرآن کریم، با همت والای استاد مائده آل مرتضی و حضور روزانه‌ی صدها نفر از قرآن پژوهان از اقصی نقاط استان قم برگزار می شود.
در این گردهمایی بزرگ قرآنی روزانه تفسیر یک جزء از قرآن کریم در موضوعات اخلاقی، اعتقادی، علمی، اجتماعی، روانشناسی و.. دنبال می‌شود.
در کنار تفسیر آیات، مهمانان خدا با صوت و ترتیل خوانی یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان ممتاز کشور و مؤسسه‌ی نورالیقین، کویر تشنه‌ی جان خود را با جرعه‌های گوارای کلام وحی سیراب می کنند.
شایان ذکر است در راستای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و انس با بزرگترین امانت الهی، یک ماه بعد از گردهمایی ماه مبارک رمضان، آزمون تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن کریم برگزار می شود و به نفرات برتر جوایز ارزنده ای از جمله کمک هزینه کربلای معلی و مشهد مقدس اهداء می گردد.

از مقدمات تا اجرا:


برگزاری چنین گردهمایی، مستلزم آن است تا مؤسسه نورالیقین فعالیت های شبانه روزی و فی سبیل الله خود را از یک ماه قبل شروع و تا یک ماه بعد از ماه مبارک رمضان ادامه دهد.

ازجمله فعالیت های دوره تفسیری ماه مبارک رمضان عبارتند از:

– تبلیغات

– تدارکات

– ایاب و ذهاب

-حضور و غیاب

-انتظامات

– مهدکودک


تبلیغات: مهمانان کلام وحی، با تبلیغات چهره به چهره و پخش دعوت نامه و نصب پلاکارد در سطح شهر به این محفل دعوت می‌شوند. همچنین در سال های اخیر با تبلیغات، در رسانه‌ی ملی و فضای مجازی به تعداد مشتاقان افزوده گردید.


تدارکات: برای آماده سازی مکان گردهمایی، خدمات گسترده ای صورت می‌گیردکه می‌توان به نظافت محیط، تزئین سن، چیدن رحل و قرآن، تهیه و نصب بنر و احادیث ویژه‌ی ماه رمضان و … اشاره کرد.


حضور و غیاب: این گروه از خادمان قرآنی هر روز در بدو ورود مهمانان، ضمن خوش آمد گویی به آنها اسامی آنها را ثبت می‌کنند، تا علاوه بر بررسی کمّی تعداد قرآن پژوهان با افراد تازه وارد نیز آشنا شده و این عزیزان را با مؤسسه، بیشتر آشنا کنند و در صورت علاقمندی، آنها را در کلاس های آموزشی ثبت نام کنند.


انتظامات: خادمان قرآنی روزه‌دار برای افزایش عطر معنوی فضا از قرآن پژوهان می‌خواهند تا با نشستن در صفوف منظم و پیوسته و انداختن شال های سفید روی چادرهایشان، فرشتگان را به این محفل قرآنی دعوت کنند.


مهدکودک: مؤسسه نورالیقین جهت رفاه حال مادران و بهره مندی بیشتر از جلسات تفسیر قرآن کریم اقدام به برپایی مهدکودک قرآنی برای نونهالان کرده است تا ضمن نگهداری از آنها به کمک مربیان مجرب و متعهد؛کودکان را نیز با مفاهیم قرآنی آشنا کند و با برگزاری برنامه های ویژه و اهدای جوایز و … آنها را به حضور پرشورتر تشویق کند.


1. بخش تدوین کتاب و جزوه:


یکی از خدمات مؤسسه نورالیقین در گردهمایی ماه مبارک رمضان، ارائه ی کتاب و جزوات تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن کریم به قرآن پژوهان است.
گروه‌های تدوین کتاب و جزوات عبارتند از :


ـ تدوین و نگارش

ـ ویراستاری

ـ تایپ و تنظیمات

ـ طراحی جلد

ـ تکثیر و ارائه کتاب و جزوه

این بخش متشکل از افراد مجرب و متعهد است که با فعالیت‌های شبانه روزی خود، در مدت کوتاهی تدریس روزانه‌ی تفسیر موضوعی و ترتیبی استاد آل مرتضی را به صورت مکتوب در می‌آورند.
در این راستا گروه تدوین و نگارش بر اساس تدریس صورت گرفته در جلسات و با استفاده از تفاسیر معتبر شیعی، کتاب و جزوات مربوطه را تکمیل می‌کنند.
سپس مکتوبات در اختیار بخش ویراستاری قرار می گیرد آنگاه مطالب ویراستاری شده را در اسرع وقت به گروه تایپ و تنظیم می دهند تا در آخر ماه مبارک رمضان تکثیر و در اختیار قرآن پژوهان قرار گیرد.


2. بخش عکاسی


از جمله فعالیت هایی که برای ثبت و ضبط گردهمایی ماه رمضان صورت می‌گیرد بخش عکاسی است.
عکس ها در آرشیو مؤسسه نگهداری می شود تا برای مجلات، عملکرد مؤسسه، کلیپ و… استفاده شود.
شایان ذکر است در سال های اخیر، عکس ها به بخش سایت ارسال گردیده تا بعد از تنظیمات لازم به همراه گزارش مربوطه در سایت مؤسسه قرار گیرد.

3. بخش فیلمبرداری


از دیگر فعالیت های صورت گرفته در همایش ؛ فیلم برداری از برنامه های ویژه، که در آرشیو مؤسسه نگهداری می‌شود تا برای تهیه کلیپ و گزارش به ارگان های ویژه استفاده گردد.

4. بخش تولید نرم افزار


از دیگر خدمات مؤسسه‌ی نورالیقین در گردهمایی ماه رمضان، ارائه نرم افزار تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن کریم براساس تدریس های صورت گرفته به قرآن پژوهان است.


در راستای تحقق این امر 4 گروه فعالیت می کنند:

ـ ضبط صدا

ـ تدوین

ـ طراحی نرم افزار

ـ تکثیر و ارائه نرم افزار

در این بخش افراد مجرب و متعهد با فعالیت شبانه روزی تلاش می کنند فایل های صوتی تفسیر موضوعی وترتیبی قرآن کریم در اسرع وقت به دست علاقمندان برسد.
در این راستا بعد از ضبط صدا گروه تدوین روزانه‌ی فایل های صوتی را دسته بندی و موضوع بندی کرده و همزمان با تدوین ، طراحی نرم افزار انجام می شود که شامل طراحی لیبل (طرح روی نرم افزار)، پک (جلد نرم افزار)، و اتوران (طراحی داخل نرم افزار) می باشد.
نرم افزار در دو مرحله به قرآن پژوهان ارائه می شود:
مرحله اول: در آخر ماه مبارک رمضان 20 جزء اول قرآن کریم
مرحله دوم: یک هفته بعد از ماه مبارک رمضان کل قرآن کریم

*** لازم به ذکر است در طی این سال ها، استقبال پرشور بانوان قرآنی موجب گردید تا هر ساله مؤسسه نورالیقین ظرفیت‌ها و امکانات خویش را افزایش دهد، ازجمله این فعالیت ها می توان به اجاره ی حسینیه شهدا از سال 1392، اجاره مهد کودک، برپایی غرفه محصولات فرهنگی، تهیه رحل و قرآن و… اشاره کرد.
در آخرین روز ضیافت الهی، ویژه برنامه ی اختتامیه رمضان از مسئولان محترم استانی و قرآنی و نوابغ قرآنی دعوت می‌شود تا با حضور این عزیزان عطر معنوی فضا افزون گردیده و با دستان با برکت ایشان، از فعالان و افراد برتر مسابقات روزانه‎ی رمضان تقدیر گردد.

جهت ملاحظه موضوعات و سرفصل های طرح مصباح 1 به عنوان نمونه در روزهای اول و آخر ماه مبارک رمضان به جداول ذیل مراجعه شود : 

موضوعات و سرفصلهای طرح مصباح (1)

 موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی