مشکات(4) : تفسیر هشت ساله سوره نساء بر اساس تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان و آموزش تخصصی و مفصل (دقیق و گسترده) اصطلاحات به صورت حضوری و مجازی (در حال اجرا از سال 96)

مقدمه:

طرح مشکات 4 بر اساس بازه زمانی هشت سال تنظیم شده است اما این به معنای اجبار به حضور جهت آموزش هشت ساله نیست بلکه مخاطبان گرامی می توانند در دوره های حداقل یک ساله شرکت نموده و مدرک متنناسب با آن دوره اخذ نمایند.

در راستای تحقق اهداف موسسه و به منظور آموزش تفسیر قرآن کریم موسسه نورالیقین اقدام به برگزاری دوره های آموزشی بلندمدت در دو سطح تخصصی و عمومی کرده است. دوره های عمومی ویژه سطح تحصیلی دیپلم و لیسانس(مبتدی) و دوره های تخصصی ویژه مربیان، اساتید و سطوح تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس و بالاتر(افراد مستعد) است.

دوره آموزشی تخصصی مشکات (حضوری)

طرح حضوری هشت ساله تفسیر تخصصی از سال 1396 با محوریت تفسیر «سوره نساء» بر اساس تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان در حال اجرا است. از سال 96 تا کنون هر سال 10 آیه (در مجموع 30 آیه) از سوره نساء تفسیر شده است. علاوه بر آن تاکنون بیش از 100 اصطلاح اصولی، منطقی، فلسفی، بلاغی، عرفانی، صرف و نحو شرح داده شده است.
در این کلاسها تدریس توسط استاد آل مرتضی در جلسات هفتگی به مدت 2ساعت تفسیرتخصصی و ا ساعت صرف و نحو تخصصی به صورت حضوری برگزار می گردد. اکثر مواقع خودشان تدریس می نمایند اما به منظور تربیت مدرس گاهی فرصت تدریس به سایر مدرسین مستعد نیز داده می شود.
مخاطبان: حدود 150 نفر از اساتید و مربیان موسسه (مربیان تفسیر، مربیان صرف و نحو، مربیان نهج البلاغه و مربیان احکام) و افراد مستعد اعم از حوزوی و سایر تحصیلات عالیه

اهداف

1- توانمندسازی مربیان در تدریس تفاسیر المیزان و تسنیم
استاد آل مرتضی تدریس تفسیر را با منتخب تفسیر نمونه در سالهای آغازین شروع نموده و در سالهای بعد تفاسیر نمونه، نور و نسیم حیات را به آن اضافه نمودند، به گونه ای که درحال حاضر تمام مربیان و دانش پژوهان مسلط به تفاسیر فوق می‌باشند. اما در چشم‌انداز بیست ساله موسسه در سال‌های آتی نیاز به آموزش تفسیر در سطوح عالی‌تر (تفاسیر المیزان و تسنیم) می‌باشد لذا جهت رفع این نیاز و ارتقاء سطح علمی و اعتقادی مربیان، باید حداقل 100 مربی در زمینه تدریس تفاسیر ارزشمند المیزان و تسنیم تسلط و تبحر کافی یابند. همچنین، توانمند سازی تمام دانش‌پژوهان موسسه در تفاسیر المیزان وتسنیم از جمله این اهداف است.
2- سبک و روش تدریس تفسیر قرآن کریم از طریق تبیین و آموزش تخصصی و مفصل (دقیق و گسترده) اصطلاحات تفسیری، اصولی، منطقی، فلسفی، بلاغی، عرفانی، صرف و نحوی 
روند کلاس به این صورت است که برای مباحث تفسیری از المیزان و مجمع البیان و برای آموزش اصطلاحات از تسنیم استفاده می شود. استاد آل مرتضی تفسیر المیزان را خط به خط و کلمه به کلمه خوانده و به طور کامل شرح می دهند و اصطلاحات موجود در متن را همراه با مثال‌های فراوان تکرارمی کنند تا همه مربیان بر این اصطلاحات تسلط یافته و بتوانند در سال‌های پیش‌رو از تفاسیری چون المیزان تسنیم و مجمع البیان به عنوان منبع تدریس استفاده نمایند.
3. تربیت مدرس  

تربیت مدرس در موسسه نورالیقین همچون سایر فعالیت ها فرآیندی کوتاه مدت و تئوری نیست بلکه روندی عملی، مستمر و شبانه روزی دارد. برای تربیت مربی با شایستگی های علمی و اعتقادی مراحل زیر باید طی شود :


• شرکت در دوره های عمومی تفسیر و علوم قرآنی
همان طور که پیشتر نیز اشاره شد هدف از شرکت در دوره های عمومی علاوه بر کسب علم تقویت بنیه اعتقادی و نهادینه سازی ارزشها می باشد.دانش پژوه پس از گذشت حداقل سه سال آرام آرام به صورت عملی با روحیه جهادی و کار فی سبیل الله آشنا شده چرا که در طول این مدت همواره شاهد فعالیتهای شبانه روزی و مستمر استاد آل مرتضی و هیئت مدیره بوده است.


• آغاز به تدریس به عنوان مربی جایگزین در یکی از شعب
در صورتی که دانش پژوه در دروس اصلی موسسه (تفسیر و احکام) موفق به کسب نمرات بالا در حداقل دو ترم شود، شایستگی تدریس به عنوان مربی جایگزین در یکی از شعب موسسه را پیدا می کند.


 شرکت در کلاسهای پیش نیاز و یا هم نیاز دوره تخصصی
افرادی که وارد کلاس تخصصی می شوند است تا دوره های تخصصی زیر را به صورت پیش نیاز و یا هم نیاز نیز طی نمایند :
1- صرف و نحو تخصصی
2- تجوید تخصصی
3- نهج البلاغه تخصصی
4- احکام تخصصی

• شرکت منظم در کلاس تخصصی تفسیر سوره نساء.

دوره آموزشی تخصصی مشکات (مجازی)

گروه مجازی تفسیر تخصصی در پیام رسان ایتا متشکل از قریب به 250 نفر از اساتید، مربیان و استعدادهای برتر موسسه نورالیقین است. این گروه در شهریور 1398 تشکیل شده است و با آغاز دوره کرونا عضو گیری خود را تکمیل نموده است.
گروه میکس موسسه فایل های صوتی تدریس استاد آل مرتضی را تدوین می کنند. همزمان با فعالیت گروه صوت موسسه، گروه پژوهش موسسه زیر نظر استاد آل مرتضی فعالیت خود را آغاز نموده و با پیاده سازی فایلهای صوتی تدریس ایشان و استفاده از تفاسیرالمیزان، تسنیم و مجمع البیان جزوه را با توجه به اصطلاحات به کار رفته تدوین می نمایند و در اختیار دانش پژوهان قرار می دهند.
روند کار به این صورت است که در هر جلسه مجازی دو نفر از مربیان تفسیر موسسه مطالب و اصطلاحات تدریس شده توسط استاد آل مرتضی را در گروه به صورت پرسش و پاسخ کار می کنند. مبنای پرسش و پاسخ ها به این صورت است که یک پاراگراف از متن تفسیر المیزان و یا تسنیم در گروه قرار داده می شود و از دانش پژوهان خواسته می شود تا پاراگراف مربوطه را با توجه به اصطلاحات به کار رفته در آن توضیح دهند. شیوه پاسخگویی به منظور مشارکت تمامی مربیان به صورت شعبه محور است.
لازم به ذکر است که مدیریت موسسه به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کل گروههای شعبات نظارت دارند. گروه ناظران موسسه نیز زیر نظر مدیریت موسسه هر کدام متولی نظارت بوده و بر کیفیت و کمیت فعالیتهای مربیان و دانش پژوهان نظارت مستمر دارند.

دوره تخصصی صرف و نحو

برقراری کلاسهای نحو و صرف در کلیه شعب مؤسسه با تدریس مربیان کارآزموده، نقطه عطفی بر آموزش‌های این مؤسسه بوده است. اما گستردگی قواعد اصولی این علم به قدری است که مربیان این درس هیچ زمان نباید پویایی خود را از دست بدهند.
بر این اساس مدیر مسؤل مؤسسه نورالیقین خانم آل مرتضی بر آن شده‌اند تا کلاس‌های صرف و نحو تخصصی، جهت آموزش ویژه مربیان و افراد مستعد این علم به صورت دوره‌های منظم در ساختمان مرکزی نورالیقین برقرار گردد.


استاد: سرکار خانم حسینی آل مرتضی و اساتید صرف و نحو برجسته موسسه نورالیقین
مخاطبان: اساتید و مربیان موسسه و افراد مستعد دارای تحصیلات عالیه و حوزوی ( قریب به 100 نفر)
زمان: یک روز در هفته به مدت دو ساعت
مکان : در سالن های اجتماعات مؤسسه نورالیقین


روند کار در دوره صرف و نحو تخصصی به این صورت است که در حین اعراب آیات کل قرآن کریم نکات و مباحث مربوطه تدریس و مرور می شود.


منابع آموزشی :

1ـ شرح ابن عقیل (قاضی القضاة عبدالله بن عقیل)

2ـ مبادی العربیه در 4 جلد (رشید شرتوتی)

3ـ موسوعة النحو و الصرف و الاعراب (امیل بدیع یعقوب)

4ـ صرف و نحو متوسطه ( حمید محمدی)

5ـ نحو سرآغاز (سید مهدی نقشه چی)

6ـ المنهاج فی النحو و الاعراب (محمد الانطاکی)

7ـ قطر الندی و بل الصدی (جمال الدین بن هشام الانصاری)

آموزش های مجازی صرف و نحو تخصصی


گروه مجازی صرف و نحو تخصصی در پیام رسان ایتا متشکل از قریب به 100 نفر از اساتید، مربیان و استعدادهای برتر موسسه نورالیقین است. این گروه در تیر 1398 تشکیل شده است و با آغاز دوره کرونا عضو گیری خود را تکمیل نموده است.
گروه میکس موسسه فایل های صوتی تدریس استاد آل مرتضی و سایر اساتید برجسته موسسه را تدوین می کنند. همزمان با فعالیت گروه صوت موسسه، گروه پژوهش موسسه زیر نظر استاد آل مرتضی فعالیت خود را آغاز نموده و جزوه آموزشی را تدوین می نمایند و در اختیار دانش پژوهان قرار می دهند.
روند کار به این صورت است که بخشی از یک عبارت قرآنی و یا روایت آورده می شود و سپس از اعراب آن پرسش هایی تخصصی مطرح می شود. شیوه پاسخگویی به منظور مشارکت تمامی مربیان به صورت شعبه محور است.
لازم به ذکر است که مدیریت موسسه به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کل گروههای شعبات نظارت دارند. گروه ناظران موسسه نیز زیر نظر مدیریت موسسه هر کدام متولی نظارت بوده و بر کیفیت و کمیت فعالیتهای مربیان و دانش پژوهان نظارت مستمر دارند.

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی