رضوان(1) : شرح و توضیح چهل حدیث (سال های 79 ـ 78)

هیئت امام حسن مجتبی علیه السلام و صاحب الزمان عج

مؤسسه نورالیقین که در ابتدا با نام هیئت امام حسن مجتبی علیه السلام و صاحب الزمان عج خوانده می‌شد توسط سرکار خانم آل مرتضی بنیان نهاده شد. ایشان از همان ابتدای نوجوانی در ضمیر خویش رغبت شدیدی برای طلب علم و دانش، شرکت در محافل و مجالس علمی و مذهبی حس می‌کردند. خانم آل مرتضی برای کسب معرفت به امور دینی و شناخت بزرگان دین تلاش بسیار نمودند و ثمره تلاش خود را در آیینه دستیابی به اهدافی چون حفظ وقار و حجاب بین بانوان، برقراری نماز اول وقت، انفاق و امر به معروف و نهی از منکر و غیره دنبال می‌نمودند. در این راستا ایشان با مدد گرفتن از خدای بزرگ و با توسل با ائمه اطهارعلیهم السلام فعالیت‌های خود را از محله خویش آغاز نمودند.
در ابتدا در بین افراد محله و دوستان به تبلیغ امور دینی و تشویق آنان به فراگیری علوم قرآنی پرداختند و با برگزاری محافل و جلسات دعا، روضه و بیان احکام به زبان ساده مؤسسه را با نام مبارک امام حسن مجتبی علیه السلام تأسیس نمودند.
در پی تلاش ایشان برای ایجاد انگیزه در بین افراد، برای فراگیری علوم قرآنی اولین جمع منظم 15 نفره‌ برای تشکیل اولین کلاس گردهم آمد. این مجلس به صورت چرخشی در منازل اشخاص جلسات خود را برپا می‌کردند.

در این کلاس‌ خانم آل مرتضی شرح و توضیح کتاب چهل حدیث، احکام و خانم ها انسیه و زهره نوش‌آبادی تجوید را تدریس می‌کردند. بعد از پایان تدریس کتاب چهل حدیث مسابقه‌ای برگزار شد و برای ترغیب و تشویق افراد، تمام شرکت کنندگان این مسابقه را به سفر زیارتی مشهد مقدس بردند. شایان ذکر است خانم آل مرتضی به سبب اهمیت موضوع حفظ قرآن کریم و آشنایی هر چه بیشتر افراد با شخصیت حضرت مهدی عج مسابقاتی با موضوع مهدویت و حفظ و تفسیر جزء 30 را برگزار نمودند و جوایز نقدی و غیرنقدی به آنها اهدا گردید لازم به ذکر است هزینه‌ فعالیتهای یاد شده توسط خانم آل مرتضی تأمین می‌شد.

آموزش تفسیر (چهل حدیث) – منازل قرآن پژوهان – سال79

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی