فضای مجازی امروز بر زندگی همه مردم دنیا حاکم است و قوت در آن حیاتی است. (حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی)


• تبدیل تهدید به فرصت
اسفند 1398 به عنوان نقطه عطفی در فعالیت های موسسه نورالیقین می باشد. با آغاز شیوع ویروس کرونا مدیریت محترم موسسه نورالیقین سرکار خانم آل مرتضی در حرکتی هوشمندانه تهدید راتبدیل به فرصت نمودند. لذا اسفند 1398 آغازی بر فعالیت های مجازی گسترده موسسه نورالیقین است. اهمیت موضوع، زمانی بیشترمی شود که بدانیم درصد عظیمی از بانوان به دلیل شرایط موجود نمی توانستند در کلاس های حضوری شرکت کنند. بنابراین با توجه به تاکید مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) براستفاده وافی از فضای مجازی و نیاز مبرم جامعه موسسه نورالیقین در این راستا گامهای موثری برداشت.


• روند آغاز به کار فعالیت های مجازی :
با توجه به دستور ستاد مبارزه با بیماری کرونا مبنی بر عدم  تجمعات موسسه کلاس حضوری اصلی خود را از ظرفیت 330 نفر به 30 نفر تقلیل داد. همچنین کلیه پروتکلهای بهداشتی نهادینه شده و رعایت می گردید. اما از آن جا که مطالب تدریس شده باید در اختیار 800 دانش پژوه قرار می گرفت لازم بود تا موسسه فعالیت های مجازی خود را قوت بخشد.
به این منظور گروه میکس صدای موسسه نورالیقین با سخت کوشی فراوان، فایل های صوتی تدریس شده توسط استاد آل مرتضی و بقیه اساتید در کلاس حضوری را در زمان کوتاهی تدوین می نمودند.


• عضوگیری گروه عشاق المهدی عج
گروه عشاق المهدی در پیام رسان ایتا در کمتر از یک روز عضو گیری خود را تکمیل نمود و بیش از 900 نفر از اعضای موسسه با تلاش مدیر و هیئت مدیره عضو گروه شدند.


• فعالیت گروه میکس صدا و پژوهش موسسه
دراولین اقدام فایلهای صوتی آماده شده در گروه قرار گرفتند. همزمان با فعالیت گروه میکس گروه پژوهش موسسه زیر نظر مدیر موسسه فعالیت خود را آغاز نمودند و با پیاده سازی فایلهای صوتی تدریس ایشان و استفاده از تفاسیرالمیزان، نمونه، نور و نسیم حیات جزوه را تدوین نمودند و در اختیار دانش پژوهان قرار دادند.


• تدریس و مباحثه مجازی
مرحله بعدی مرور این مطالب جهت تثبیت در ذهن دانش پژوهان بود. به این منظور مدیریت تدریس در گروه عشاق در هر جلسه به یکی از شعب موسسه واگذار می شود. مربیان آن شعبه موظفند تا بر مبنای تدریس استاد آل مرتضی و سایر اساتید جزوه تدوین شده توسط گروه پژوهش را در گروه، تدریس و پرسش و پاسخ نمایند. روند کار به این صورت است که ابتدا مربیان تفسیر شعبه مربوطه فایل صوتی تدریس آیه را در گروه قرار می دهند ودانش پژوهان نیز همانند کلاس حضوری پس از استماع تدریس موظف به پاسخگویی به سوال مطرح شده هستند. پاسخگویی به سوالات شعبه محور می باشد تا شاهد حضور حداکثری همه شعب باشیم. همچنین سوالات از چند روز قبل در گروه عشاق المهدی عج قرار داده می شود تا داوطلبان با آمادگی کامل در جلسه مجازی حضور یابند.
در حین تدریس جهت جلوگیری از یکنواختی از کلیپ های صوتی و تصویری و مطالب اعتقادی استفاده می شود.
لازم به ذکر است که مدیریت موسسه به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کل گروههای شعبات نظارت دارند. گروه ناظران موسسه نیز زیر نظر مدیریت موسسه هر کدام متولی نظارت بوده و بر کیفیت و کمیت فعالیتهای مربیان و دانش پژوهان نظارت مستمر دارند.


• راه اندازی سامانه آزمون آنلاین و گروه مدیریت آن
تدریس اولین گام در فعالیت های مجازی بود. از آن جایی که برگزاری امتحانات و مسابقات همیشه در دستور کار موسسه نورالیقین بوده است باید از بستری مناسب در فضای مجازی دنبال می شد موسسه به جای تاخیر در برگزاری امتحانات گزینه راه اندازی سامانه آزمون های آنلاین را انتخاب نمود.
با پشتیبانی و پیگیریهای مستمر استاد آل مرتضی گروه فنی موسسه در زمان بسیار کوتاهی اقدام به راه اندازی سامانه آزمون آنلاین موسسه نمودند. در این مرحله گروه فنی تنها متشکل از 3 نفر عضو بود.


• گسترش گروه مدیریت سامانه
دراولین آزمون برگزار شده در تاریخ 9 فروردین 1399 هر یک از اعضای گروه فنی پاسخگوی بیش از 100 تلفن در بازه زمانی برگزاری آزمون بودند اما با درایت مدیر موسسه مبنی برداشتن جایگزین، در آزمون 16 فروردین کادر فنی گسترش یافت و از حجم فشار کاری گروه فنی کاسته شد. به طوری که اعضای این گروه به ده نفر رسید.


• ثبت نام داوطلبان
ثبت نام داوطلبان دارای دو بخش است. بخش نخست بخش فنی است که شامل وارد کردن اطلاعات داوطلب است. اما مهم تر از مرحله فنی مرحله اعتقادی و فرآیند قانع کردن مخاطبان در جهت شرکت در آزمون و مسابقه است به خصوص در شرایط ویژه ای که بانوان ازفیض شرکت به صورت حضوری در کلاسهای تفسیر محروم مانده بودند.


• مشکلات فعالیت در فضای مجازی
درراستای شروع این فعالیتها مشکلات اساسی در فضای مجازی مطرح بود که ذیلا به آنها اشاره می شود:
1. عدم داشتن گوشی اندروید
2. نیاز کودکان به گوشی مادر
3. عدم اشراف به نحوه استفاده از فضای مجازی
4. نداشتن تسلط بر زبان انگلیسی
موسسه در برابر این مشکلات تا آخرین حد توان راهکارهایی را اجرا نمود. از جمله راه اندازی گروه آموزشی جهت استفاده از فضای مجازی و یا فراهم آوردن شرایط خرید گوشی مربوطه و …
همچنین استاد آل مرتضی با صرف وقت و انرژی شبانه روزی و با صحبت های دلسوزانه و اعتقادی داوطلبان را ترغیب به شرکت در آزمون می نمودند. نتیجه تلاش های مدیریت و هیئت مدیره شرکت مخاطبان از بیش از 20 استان و کشورهای آلمان، افغانستان، هند و … در اولین آزمون مجازی بود.
در مدت زمان بسیار کوتاهی با پیگیریهای مداوم و شبانه روزی بخش فنی کلیه اعضای موسسه در سامانه ثبت نام شدند. به منظور آموزش نحوه شرکت در آزمون جزوه ای تدوین شد که شرح مراحل ورود به سامانه و شرکت در آزمون شرح داده شده بود. همچنین کلیپ و فایل های متنی آموزشی آماده شدند.


• تشکیل گروه پشتیبانی داوطلبان
به منظور پشتیبانی از داوطلبان در پیام رسان های ایتا و واتس آپ گروههای پشتیبانی تشکیل شدند و کلیه داوطلبان در این گروهها عضو شدند. علاوه بر آن هر یک از اعضای هیئت مدیره و گروه پشتیبان تعدادی از داوطلبان را به صورت خصوصی و فردی پشتیبانی می کردند. پیامک های تایید ثبت نام، یاد آوری نام کاربری و رمز عبور در چندین مرحله به داوطلبان ارسال می شد.
با توجه به نوین بودن این شیوه برگزاری ، آزمون آزمایشی در دو مرحله برگزار شد تا دانش پژوهان با نحوه شرکت در آزمونهای آنلاین آشنا شوند. پس از آن در مرحله سوم، آزمون اصلی تفسیر جزء نهم (سوره اعراف)، احکام، صرف و نحو، نهج البلاغه و سبک زندگی اسلامی به صورت آنلاین برگزار گردید.


• روز آزمون و اعلام نتایج
در روز آزمون در صورتی که داوطلبان به هر گونه مشکلی برخورد می کردند با پشتیبان خود تماس می گرفتند. نتایج آزمون ها در همان روز برگزاری اعلام شده و جوایز نقدی برندگان نیز به فاصله کمی به آنان اهدا می شد.


• راه اندازی سامانه آزمون آنلاین تشریحی
سامانه آزمون آنلاین موسسه در ابتدا فقط شامل سوالات تستی می شد اما از آن جا که آزمون های داخلی موسسه همیشه شامل سوالات تشریحی نیز هست لذا اقدام به راه اندازی سامانه آزمون آنلاین تشریحی شد.

• ثمره تلاش ها

اکنون این موسسه مفتخر است پس از گذشت یک سال نه تنها خللی در فعالیت های این موسسه ایجاد نشد بلکه علاوه بر پیش برد دروس عمومی طرح جامع رضوان و دروس تخصصی طرح مشکات آزمون های مجازی به سرعت تستی و تشریحی برگزار شد. همچنین مسابقات بر طبق منوال سال های گذشته اما در حوزه ای گسترده تر و با داوطبانی بیشتر برگزار شد.
نکته: لازم به ذکر است کلاسهای حضوری حتی یک روز هم تعطیل نشده است اما شرایط و پروتکلهای بهداشتی با قوت هر چه تمامتر اجرا گردیده است. از جمله رعایت فاصله ها، تعداد کم افراد، استفاده از ماسک، ضد عفونی هر روزه کل موسسه و …


شرح فعالیت های موسسه در بازه زمانی اسفند 1398 تا سال 1400 در ذیل آمده است

الف) فعالیت های آموزشی


موسسه فعالیت های خود را در بازه زمانی اسفند 1398 تا سال 1400 به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می نماید. روشهای غیر حضوری شامل مجازی، تلفنی و مکاتبه ای است. شایان ذکر است که کلیه تصمیمات اجرایی موسسه در جلسات هفتگی هیئت مدیره اخذ می شود. این جلسات با رعایت کلیه اصول بهداشتی و حفظ فاصله مناسب برگزار می شود.


فعالیت های آموزشی موسسه نورالیقین در قالب هفت واحد ارائه می شود :
1- واحد تفسیر 2- واحد حفظ 3- واحد تجوید 4- واحد نهج البلاغه 5- واحد احکام 6- واحد صرف و نحو 7- واحد سبک زندگی اسلامی

1- واحد تفسیر
• طرح جامع رضوان
کلاس اصلی :
تدریس در این کلاس توسط استاد آل مرتضی در جلسات هفتگی به مدت 3 ساعت به صورت حضوری با جمعیت کم(30 نفر به جای 300 نفر)، با رعایت فاصله در فضای وسیع و با رعایت کامل اصول بهداشتی صورت می گیرد.
گروه میکس موسسه فایل های صوتی تدریس استاد آل مرتضی را تدوین می کنند و در گروه مجازی موسسه در پیام رسان ایتا، متشکل از کلیه اعضا با جمعیت بیش از 900 نفر قرار می دهند. همزمان با فعالیت گروه صوت موسسه، گروه پژوهش موسسه زیر نظر استاد آل مرتضی فعالیت خود را آغاز نموده و با پیاده سازی فایلهای صوتی تدریس ایشان و استفاده از تفاسیرالمیزان، نمونه، نور و نسیم حیات جزوه را تدوین نمودند و در اختیار دانش پژوهان قرار دادند.
فعالیت های آموزشی در فضای مجازی ادامه طرح جامع رضوان حضوری موسسه بوده است. این طرح هشت ساله از سال 1396 با محوریت تفسیر کل قرآن کریم بر اساس تفاسیر المیزان، نور، نمونه و نسیم حیات در حال اجرا است.
این طرح شامل تفسیرکل قرآن کریم با محوریت تفاسیر ذیل است:
ده جز اول: برمبنای تفسیر نسیم حیات و نور
ده جز دوم: برمبنای تفسیر نمونه
ده جز سوم بر مبنای تفسیر المیزان


دروس تکمیلی: این طرح شامل تفسیر کل قرآن کریم و در طی زمان 8 سال می‌باشد. دروس زیر به عنوان دروس تکمیلی در کنار جلسات اصلی و فرعی مورد تدریس قرار گرفته است:
1. مفاهیم
2. صرف و نحو
3. احکام
4. تجوید
5. نهج البلاغه
6. قرائت و ترتیل.

• کلاس فرعی :
کلیه مربیان و اساتید موسسه موظفند تا فایل صوتی و متنی تدریس استاد آل مرتضی را در 50 شعبه درگروه های مجازی موسسه تدریس و تکرار نمایند.


• طرح مشکات (دوره تخصصی تفسیر «سوره نساء»)
نام استاد : سرکار خانم حسینی آل مرتضی و اساتید برجسته موسسه نورالیقین
تعداد شرکت کنندگان در کلاس حضوری: 100 نفر
مخاطبان: اساتید و مربیان موسسه و افراد مستعد دارای تحصیلات عالیه و حوزوی
مکان و زمان برگزاری: دو سالن اجتماعات مؤسسه نورالیقین (به مساحت 200 مترمربع)، روزهای چهارشنبه از ساعت 9 الی 12(2 ساعت تفسیر و یک ساعت صرف و نحو تخصصی)
منابع: تفاسیر تسنیم، المیزان و مجمع البیان، تدریس تفسیر قرآن کریم از طریق تبیین و شرح تخصصی و مفصل (گسترده و عمیق) اصطلاحات تفسیری، اصولی، منطقی، فلسفی، بلاغی، عرفانی، صرف و نحوی

طرح حضوری شش ساله تفسیر تخصصی از سال 1396 با محوریت تفسیر سوره نساء بر اساس تفاسیر مذکور در حال اجرا است. در این کلاسها تدریس توسط استاد آل مرتضی در جلسات هفتگی به مدت 2 ساعت به صورت حضوری با جمعیت قریب به 100 نفر صورت می گیرد.

روند کلاس به این صورت است که برای مباحث تفسیری از المیزان و مجمع البیان و برای آموزش اصطلاحات از تسنیم استفاده می شود. استاد آل مرتضی متن تفاسیر را خط به خط و کلمه به کلمه خوانده و به طور کامل شرح می دهند و اصطلاحات موجود در متن را همراه با مثال‌های فراوان تکرارمی کنند تا همه مربیان بر این اصطلاحات تسلط یافته و بتوانند در سال‌های پیش‌رو از تفاسیری چون المیزان تسنیم و مجمع البیان به عنوان منبع تدریس استفاده نمایند.


آموزش مجازی
گروه مجازی تفسیر تخصصی در پیام رسان ایتا متشکل از قریب به 250 نفر از اساتید، مربیان و استعدادهای برتر موسسه نورالیقین است. این گروه در شهریور 1398 تشکیل شده است و با آغاز دوره کرونا عضو گیری خود را تکمیل نموده است.
گروه میکس موسسه فایل های صوتی تدریس استاد آل مرتضی را تدوین می کنند. همزمان با فعالیت گروه صوت موسسه، گروه پژوهش موسسه زیر نظر استاد آل مرتضی فعالیت خود را آغاز نموده و با پیاده سازی فایلهای صوتی تدریس ایشان و استفاده از تفاسیرالمیزان، تسنیم و مجمع البیان جزوه را با توجه به اصطلاحات به کار رفته تدوین می نمایند و در اختیار دانش پژوهان قرار می دهند.
روند کار به این صورت است که در هر جلسه مجازی دو نفر از مربیان تفسیر موسسه مطالب و اصطلاحات تدریس شده توسط استاد آل مرتضی را در گروه به صورت پرسش و پاسخ کار می کنند. مبنای پرسش و پاسخ ها به این صورت است که یک پاراگراف از متن تفسیر المیزان و یا تسنیم در گروه قرار داده می شود و از دانش پژوهان خواسته می شود تا پاراگراف مربوطه را با توجه به اصطلاحات به کار رفته در آن توضیح دهند. شیوه پاسخگویی به منظور مشارکت تمامی مربیان به صورت شعبه محور است.
لازم به ذکر است که مدیریت موسسه به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کل گروههای شعبات نظارت دارند. گروه ناظران موسسه نیز زیر نظر مدیریت موسسه هر کدام متولی نظارت بوده و بر کیفیت و کمیت فعالیتهای مربیان و دانش پژوهان نظارت مستمر دارند.


دوره تخصصی صرف و نحو
برقراری کلاسهای نحو و صرف در کلیه شعب مؤسسه با تدریس مربیان کارآزموده، نقطه عطفی بر آموزش‌های این مؤسسه بوده است. اما گستردگی قواعد اصولی این علم به قدری است که مربیان این درس هیچ زمان نباید پویایی خود را از دست بدهند.
بر این اساس مدیر مسؤل مؤسسه نورالیقین خانم آل مرتضی بر آن شده‌اند تا کلاس‌های صرف و نحو تخصصی، جهت آموزش ویژه مربیان و افراد مستعد این علم به صورت دوره‌های منظم در ساختمان مرکزی نورالیقین برقرار گردد.
استاد : سرکار خانم حسینی آل مرتضی و اساتید صرف و نحو برجسته موسسه نورالیقین
مخاطبان: اساتید و مربیان موسسه و افراد مستعد دارای تحصیلات عالیه و حوزوی ( قریب به 100 نفر)
زمان: یک روز در هفته به مدت یک ساعت
مکان : در سالن های اجتماعات مؤسسه نورالیقین
روند کار در دوره صرف و نحو تخصصی به این صورت است که در حین اعراب آیات کل قرآن کریم نکات و مباحث مربوطه تدریس و مرور می شود.
موضوعات تدریس شده در سال 1399 : تاویل مصدر، قواعد اعلال ناقص، مشتقات، صفت مشبه، اسم تفصیل، اسم آلت، اسم مکان، اسم زمان، جار و مجرور
منابع آموزشی :

1ـ شرح ابن عقیل (قاضی القضاة عبدالله بن عقیل)

2ـ مبادی العربیه در 4 جلد (رشید شرتوتی)

3ـ موسوعة النحو و الصرف و الاعراب (امیل بدیع یعقوب)

4ـ صرف و نحو متوسطه ( حمید محمدی)

5ـ نحو سرآغاز (سید مهدی نقشه چی) 5ـ المنهاج فی النحو و الاعراب (محمد الانطاکی)

6ـ قطر الندی و بل الصدی (جمال الدین بن هشام الانصاری)

آموزش های مجازی صرف و نحو تخصصی
گروه مجازی صرف و نحو تخصصی در پیام رسان ایتا متشکل از قریب به 100 نفر از اساتید، مربیان و استعدادهای برتر موسسه نورالیقین است. این گروه در تیر 1398 تشکیل شده است و با آغاز دوره کرونا عضو گیری خود را تکمیل نموده است.
گروه میکس موسسه فایل های صوتی تدریس استاد آل مرتضی و سایر اساتید برجسته موسسه را تدوین می کنند. همزمان با فعالیت گروه صوت موسسه، گروه پژوهش موسسه زیر نظر استاد آل مرتضی فعالیت خود را آغاز نموده و جزوه آموزشی را تدوین می نمایند و در اختیار دانش پژوهان قرار می دهند.
روند کار به این صورت است که بخشی از یک عبارت قرآنی و یا روایت آورده می شود و سپس از اعراب آن پرسش هایی تخصصی مطرح می شود. شیوه پاسخگویی به منظور مشارکت تمامی مربیان به صورت شعبه محور است.
لازم به ذکر است که مدیریت موسسه به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کل گروههای شعبات نظارت دارند. گروه ناظران موسسه نیز زیر نظر مدیریت موسسه هر کدام متولی نظارت بوده و بر کیفیت و کمیت فعالیتهای مربیان و دانش پژوهان نظارت مستمر دارند.


2- واحد حفظ
آموزش غیرحضوری کاری نو و تأثیرگذار برای ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای همه افراد جامعه است. در این بستر مناسب محدودیتهای سنی، زمانی، مکانی و حضور در کلاس از بین می رود و محتوای دوره متناسب با شرایط فراگیران طراحی می شود.
شاکله این کلاس ها در سه گروه بزرگسالان، نوجوانان و کودکان در دوره های بلند مدت و کوتاه مدت به صورت تلفنی و مجازی (آنلاین)، دو جلسه در هفته برگزار می شود.
تبصره: این طرح برای کسانی که شرایط شرکت در کلاس های حضوری را ندارند سازماندهی شده است.


3- سایر واحد ها (تجوید، نهج البلاغه، احکام، صرف و نحو، سبک زندگی اسلامی)
خاطر نشان می سازد که بقیه واحدها اعم از احکام، صرف و نحو، نهج البلاغه و تجوید نیز همزمان با تفسیر، تدریس و مباحثه می شود. همچنین کلاس سبک زندگی اسلامی با موضوع طب سنتی و اسلامی به صورت مجازی در حال برگزاری است.
لازم به ذکر است که مدیریت موسسه به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کل گروههای شعبات نظارت دارند. گروه ناظران موسسه نیز زیر نظر مدیریت موسسه هر کدام متولی نظارت تعدادی از شعب هستند و بر کیفیت و کمیت فعالیتهای مربیان و دانش پژوهان نظارت مستمر دارند.


ب) فعالیت های پژوهشی


گروه های پژوهشی موسسه نیز فعالیت خورا در قالب فضای مجازی ادامه می دهند. این فعالیت ها شامل موارد زیر می باشد :
• تالیف کتاب : گروه پژوهش موسسه در ماه مبارک رمضان مطالب تدریس استاد آل مرتضی را به رشته تحریر درمی آورند
• تالیف جزوات آموزشی
• طراحی سوالات امتحانات و مسابقات
• پیاده سازی فایل های صوتی تدریس
این گروه جلسات پژوهشی خود را به صورت حضوری با رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی و غیر حضوری (مجازی) برگزار می نمایند.


ج) فعالیت های فرهنگی

1- برنامه خاص ماه مبارک رمضان
1- جلسات روزانه به مدت دو ساعت ( یک ساعت تفسیر توسط استاد آل مرتضی و سایر اساتید موسسه و یک ساعت ترتیل یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان موسسه و حرم مطهر). این جلسات به دو صورت برگزار می شود :


• حضوری ( با حضور30 الی 40 نفر در موسسه به جای 600 نفر در حسینیه شهدا در سنوات گذشته) با رعایت کلیه اصول بهداشتی و فاصله مناسب
• غیر حضوری ( به دو صورت مجازی و مکاتبه ای) در گروه عشاق المهدی عج موسسه نورالیقین متشکل از بیش از 900 عضو :
– مجازی : گروه پژوهش موسسه در ماه مبارک رمضان مطالب تدریس استاد آل مرتضی را به رشته تحریر درمی آورند و در گروه مجازی موسسه به صورت پرسش و پاسخ کار می کنند
– مکاتبه ای : فایل متنی تدریس استاد در گروههای مجازی موسسه قرار داده می شود.


2- مراسم شب های قدر ( با حضور30 الی 40 نفر به جای 800 نفر در موسسه)

2- برگزاری مسابقات
در راستای ترويج فرهنگ قرآنی و معارف موسسه نورالیقین مسابقات زیر را به صورت مجازی برگزار نموده است :
1- «آزمون سوره مبارکه اعراف» را طی سه مرحله در روز های :

– ۹ فروردین با حضور سیصد و پنجاه نفر

– 16 فروردین با حضور چهارصد نفر
– ۳۰ فروردین با حضور ۷۰۰ نفر
2- «آزمون سوره مبارکه انفال» در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۹ با حضور ۱۰۰۰ داوطلب
3- «آزمون سوره مبارکه توبه» در تاریخ اول آبان ۱۳۹۹ با حضور قریب به ۶۰۰ داوطلب
4- «آزمون سوره مبارکه یونس» در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۹ با حضور قریب به ۶۰۰ داوطلب


مسابقات فوق در شش سطح ذیل برگزار شده است :
1- تفسیر و مفاهیم
2- تفسیر و حفظ
3- تفسیر و ترتیل
4- تفسیر و تجزیه و ترکیب
5- تفسیر و حفظ و ترتیل
6- حفظ و ترتیل


5- «آزمون تفسیر و علوم قرآنی» در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ با محوریت کتاب منتخب تفسیر ترتیبی-موضوعی قرآن کریم تالیف استاد مائده آل مرتضی و گروه پژوهش موسسه نورالیقین با حضور بیش از ۷۰۰ داوطلب
6- مسابقه کتابخوانی تشریحی مجازی با محوریت کتاب دلالت های قرآنی بیانیه گام دوم تالیف استاد آل مرتضی و گروه تحقیق موسسه نورالیقین همزمان با چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی


3- برگزاری برنامه های مذهبی به صورت مجازی
در روزهایی که ویروس کرونا به رسم امتحان الهی مهمان دنیای انسان‌ها شده است و بیشتر کارهای فیزیکی و حضوری دنیا تعطیل شده است موسسه نورالیقین بر این باور است که نباید کار‌های فرهنگی و دینی خودمان را تعطیل کنیم بلکه باید آنها را با شرایط امروز وفق بدهیم لذا از بهترین نوع کار‌های فرهنگی و متناسب با شرایط حساس این روزها، کارهای فرهنگی در فضای مجازی است.
از آن جایی که تعظیم شعائر دینی همیشه در دستور کار موسسه نورالیقین قرار داشته است لذا در این دوران این مراسم به صورت مجازی برگزار شده است.

برای نمونه ریز برنامه های جشن نیمه شعبان و شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها در زیر آورده می شود:
ویژه برنامه مجازی جشن نیمه شعبان
– برگزاری جشن آنلاین
– اجرای دکلمه
– برگزاری مسابقه مجازی
– تهیه عکس های گرافیکی جذاب از فرمایشات حضرت معصومه
– راه اندازی چلّه معنوی برای تعجیل در فرج از نیمه شعبان
ویژه برنامه مجازی شهادت حضرت معصومه سلام الله علیه
– تهیه کلیپ با محوریت سخنرانی استاد آل مرتضی پیرامون شخصیت والای حضرت معصومه سلام الله علیها و انتشار در گروه موسسه در روز شهادت
– تهیه عکس های گرافیکی جذاب از فرمایشات حضرت معصومه سلام الله علیها
– استفاده استیکرهای مناسب این ایام
– اجرای دکلمه
– برگزاری مسابقه


4- برگزاری ختم های دسته جمعی در فضای مجازی
این ختم های دسته جمعی با هدف تعجیل در فرج آقا امام زمان ، سلامتی مقام معظم رهبری  و علمای اسلام، رفع بلا و بیماری از جمیع شیعیان جهان و… برگزار می شود. از جمله این ختم ها عبارتند از:
– قرآن
– ادعیه ( دعای جوشن کبیر و صغیر، دعای هفتم صحیفه سجادیه و …)
– صلوات
– اذکار
شایان ذکر است این برنامه های معنوی به صورت روزانه و با شرکت حدود 700 نفر از دانش پژوهان برگزار می شود.


5- امور خیریه
در شرایطی که شیوع ویروس کرونا اوضاع عادی کشور را دستخوش تغییر کرده است موسسه نورالیقین نیز سهم خود را برای کمک در این دوران بحران ایفا می نماید. از جمله :
– قربانی گوسفند و توزیع آن
– توزیع بسته های مواد غذایی
– کمک های مالی


د) فعالیت های تبلیغی 


1- تشکیل گروهها در فضای مجازی شامل :
• گروه مدیریت برنامه ها با 30 نفر عضو
• گروه عشاق المهدی با بیش از 900 نفر از اعضای موسسه
• گروه مدیران و فعالان موسسه با حدود 70 نفر عضو
• گروه مسابقات تفسیر نورالیقین 600 نفرعضو
• گروه سامانه آزمون آنلاین


2- تنظیم و پخش پیام ها، تراکت و بروشور در فضای مجازی 

مؤسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی