1. دوره بلند مدت( 6 ساله تکمیلی 1)
2. دوره های کوتاه مدت
3. دوره های تخصصی
4. کلاس‌های حفظ
5. مسابقات
6. گردهمایی ماه مبارک رمضان
7. همایش مهدویت
8. همایش غدیریه
9. مدیریت‌ها

1. دوره بلند مدت ( 6 ساله تکمیلی 1)

در سال‌های 90 تا 96 مؤسسه نورالیقین در حوزه‌های مختلف آموزشی ـ پژوهشی و فرهنگی ـ تبلیغی گام‌های قابل ملاحظه‌ای برداشت به علت توسعه فعالیت‌ها در فصل‌های آموزشی و پژوهشی و فصل‌های فرهنگی ـ تبلیغی به طور مشروح به این فعالیت‌ها پرداخته می‌شود. آنچه در ذیل می‌آید چکیده‌ای مختصر جهت معرفی فعالیت‌های این دوره می‌باشد.
دروس دوره آموزشی بلند مدت شامل:
– تفسیر
– احکام
– حفظ و مفاهیم
– تجوید و روانخوانی
– صرف و نحو
– نهج‌البلاغه

2.دوره های کوتاه مدت


برگزاري دوره‌هاي كوتاه ‌مدت شيوه‌اي است که در راستاي توسعه و تسهيل آموزش‌هاي همگاني، آشنا ساختن فراگيران با معارف ناب اسلام و افزایش معرفت ولایی بانوان صورت می‌پذیرد.
ویژگی‌های این دوره‌ها:
• طول دوره هر يک از دوره‌هاي کوتاه‌مدت، يک‌ ماه الی چند ماه خواهد بود.
• در پایان هر دوره آزمون مربوطه به عمل می آید.
• به شرکت کنندگانی که با موفقیت طبق ضوابط و آیین نامه های مرکز، این دوره را طی کنند، گواهینامه پايان‌ دوره داخلی یا ساز مانی اعطاء می‌شود .

3. دوره های تخصصی

موسسه قرآن و عترت نورالیقین به عنوان يک مجموعه واحد با مقدمه قراردادن علوم قرآن براي نيل به تفسير و معارف قرآن ، به همه مباحث لازم در این حوزه به صورت منسجم در يک سيستم آموزشي مي پردازد از جمله فعالیت‌های مطرح در این راستا بخش آموزش‌های تخصصی می باشد که آموزش‌ها در آن به هدف ارتقاء و تقویت فعالیت مطروحه می باشد.
هدف این آموزش‌ها در مؤسسه ، تربيت محققان و مدرسان کارآمد در زمينه های مختلف تفسير و علوم قرآن به منظورارائه ثمربخش علوم و معارف قرآن درزمينه‌هاي گوناگون و دفاع معقول و مستند از قرآن و آموزه‌هاي آن است .


4. کلاس‌های حفظ

مؤسسه نورالیقین با هدف تقویت توانایی حفظ قرآن کریم در جامعه اسلامی، از همان سال‌های نخست اقدام به برگزاری کلاس‌های حفظ در رده ‌های سنی مختلف نموده است.
این فعالیتها در پی توصیه های رهبر معظم انقلاب از آغاز دهه نود شدت و قوت بیشتری یافت.
با توجه به ماهیت قرآنی این مؤسسه،که همواره به تعمیق معرفت و آموزه‌های قرآنی تأکید دارد، حفظ آیات قرآن کریم، همراه با تفسیر (منتخب نمونه)، مفاهیم (نسیم حیات) و تجوید توسط مربیان مجرب حفظ تدریس می‌شود؛ همچنین حافظان کل قرآن کریم به‌طور جدی در کلاس‌های تثبیت شرکت می‌کنند.
لازم به‌ذکر است اساتید مجرب، با هدف جذب و تعمیق، اعتقادات قرآن‌پژوهان در گروه‌ سنی کودک و نوجوان از روش‌های متفاوتی از جمله طرح: معماهای قرآنی ـ کنفرانس قرآنی ـ اشعار قرآنی و داستان‌های قرآنی همراه با جوایز متفاوت استفاده می‌کنند.

5. مسابقات


مؤسسه نورالیقین در راستای اهداف آموزشی خود هر ساله در مناسبت‌های مختلف، مسابقاتی با هدف زیر برگزار می‌نماید:
1. پربار کردن اوقات فراغت گروه های مختلف جامعه به ویژه جوانان
2. نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و کتاب‌خوانی در بین بانوان
3. آشنایی و تقویت اقشار مختلف جامعه با ابعاد شخصیتی پیامبران و اهل بیت ع
خدا را شاکریم که این مؤسسه در طول دو دهه موفق به برگزاری دهها مسابقه در بخش‌های مختلف شده است.

6. گردهمایی ماه مبارک رمضان

مؤسسه نورالیقین قریب به دو دهه، در امر تفسیر و آموزش علوم قرآنی فعالیت دارد و در ماه مبارک رمضان، فعالیت های خویش را مضاعف نموده و با ویژه برنامه ای از همه ی ارادتمندان و تشنگان کلام وحی دعوت می کند تا بر سر سفره ی تفسیرموضوعی و ترتیبی قرآن کریم بنشینند و از این خوان گسترده الهی بهره گیرند.
جلسات موضوعی و ترتیبی قرآن کریم، با همت والای استاد مائده آل مرتضی و حضور روزانه‌ی صدها نفر از قرآن پژوهان از اقصی نقاط استان قم برگزار می شود.
در این گردهمایی بزرگ قرآنی روزانه تفسیر یک جزء از قرآن کریم در موضوعات اخلاقی، اعتقادی، علمی، اجتماعی، روانشناسی و.. دنبال می شود.
در کنار تفسیر آیات، مهمانان خدا با صوت و ترتیل خوانی یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان ممتاز کشور و مؤسسه‌ی نورالیقین، کویر تشنه‌ی جان خود را با جرعه‌های گوارای کلام وحی سیراب می کنند.
شایان ذکر است در راستای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و انس با بزرگترین امانت الهی، یک ماه بعد از گردهمایی ماه مبارک رمضان، آزمون تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن کریم برگزار می شود و به نفرات برتر جوایز ارزنده ای از جمله کمک هزینه ی کربلای معلی و مشهد مقدس اهداء می گردد.

7. همایش مهدویت

انتظار فرج یعنی معرفت امام معصوم، یعنی عشق به عدالت و ارزش‌های انسانی!!!
انتظار فرج یعنی امید به یک آینده‌ی روشن و نوید بخش و تلاش برای برقراری حکومت عدل پیشه و داشتن روحیه‌ی تعهد و مسئولیت پذیری است.
مؤسسه نورالیقین با توجه به ضرورت زمینه سازی ظهور و تحقق جامعه ی منتظر علاوه بر فعالیت های آموزشی قریب به 20سال است که همزمان با میلاد پربرکت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) اقدام به برگزاری همایش مهدویت می کند.
این مراسم با شکوه، با حضور بیش از هزار پژوهان و با دعوت از اساتید، قاریان، داوری قرآن،مسئولان دولتی، نهادها و ارگانها برگزار می گردد.

8. همایش غدیریه


«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا؛ امروز دین شما را برایتان کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را بعنوان آئین ( جاودان ) شما پذیرفتم». «مائده/3»
غدیر روز عهد و پیمان، ترسیم و یادآوری حیات طیبه و حلقه وصل دو اصل مهم نبوت و امامت است. غدیر احیای تفکر عدم تفکیک دین از سیاست و روز رسوایی و ناامیدی دشمنان اسلام است.
سالهاست که غدیر خم به دید و بازدید سادات محدود شده است؛ این‌گونه دید و بازدیدها با اینکه از مستحبات این روز است سبب گردیده تا توجه به سایر اعمال مخصوص و مهم این روز بین شیعیان کم‌رنگ شود و از همه مهم‌تر پیام اصلی این واقعه بزرگ تاریخ درک نشود.
مؤسسه نورالیقین به منظور گسترش فرهنگ غدیر و آشنایی مردم با پیام غدیر؛ اقدام به برپایی اعمال روز عید غدیر و جشن در این روز عزیز نموده است تا با احیاء و ترویج این سنت حسنه گامی در جهت افزایش بصیرت جامعه شیعی بردارد.

9. مدیریتها

پس از کسب مجوز و گسترده شدن فعالیت‌ها برای هر بخش مجزا مدیریتی مجزا تعیین و مسئول پیشبرد امور در حیطه مربوطه گردید.


• مدیریت تبلیغات
اسلام یک دین جهانی، همگانی و کامل‌ترین و آخرین ادیان است و به همین دلیل است که همه مردم از همه اقوام و ملت‌ها باید با آن آشنا شوند.
تنها راه آشنایی دیگر ملت‌ها با این آئین انسان‌ساز تبلیغ کردن حقایق، دستورات، احکام و آداب اسلام است. تبلیغ و رساندن پیام و دستورات الهی به انسان‌ها، وظیفه خطیر همه انبیاء الهی شمرده می‌شود و پیامبر گرامی اسلام به وسیله سلاح تبلیغ توانستند پیام حقانیت دینی اسلام را به اقصی نقاط جهان برسانند.
قرآن کریم نیز در آیات متعددی به مسئله تبلیغ و شیوه‌های تبلیغی پرداخته است: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ …؛ همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى كنند و از او مى ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند. …«.احزاب 39
مؤسسه نورالیقین با برخورداری از مدیریتی دلسوز و جهادگر که از ابتدا برای امر تبلیغ، اهمیتی فوق العاده قائل بودند، به منظور گسترش فعالیت‌ها در این زمینه و سازماندهی بهتر این امر، مدیریت تبلیغات را تحت نظارت 5 الی 10 کادر معتهد از لحاظ اخلاقی و اعتقادی، راه‌اندازی کردند.
هر شعبه نیز دارای یک مسئول تبلیغات می‌باشد که هر کدام از آنها 5 الی 10 کادر مجرب دارند.

• مدیریت صدور گواهی‌نامه و مدرک

هرچند هدف مؤسسه والاتر و مقدس‌تر از اعطاء مدرک است اما باتوجه به درخواست قرآن‌پژوهان برای اخذ مدرک، این مؤسسه نیز تصمیم به برگزاری امتحانات و صدور گواهی‌نامه و مدرک نموده است و مدرک قرآن‌پژوهان با مشخصات کامل در پرونده شخصی هر دانش‌پژوه در شعبه مربوط ثبت و بایگانی می‌شود و هر قرآن‌پژوه که در هر دوره آموزشی موفق به کسب نمره حدنصاب می‌شوند از طرف مؤسسه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهی تحصیلی صادر می‌شود و این کار توسط 6 ـ 5 کادر مجرب انجام می‌شود.

• مدیریت گروه‌های تواشیح، سرود و نمایش

این گروه‌ها از 10 ـ 8 نفر تشکیل شده که بعضاً با داشتن 16 سال سابقه کار در مناسبت‌های مختلف از جمله اعیاد، شهادت‌ها (نیمه شعبان، تولد امام علی ع، عید غدیر و …) اقدام به اجرای تواشیح و سرود و نمایش نموده است و این فعالیت‌ها در آرشیو مؤسسه ثبت و بایگانی شده است و همه این مسئولیت‌ها زیر نظر مدیریت استاد آل مرتضی انجام می‌گیرد.

• مدیریت آرشیو و بایگانی

تمام اسناد و مدارک فرهنگی ـ آموزشی و نیز مدارک شخصی دانش‌پژوهان در آرشیو بایگانی و در هر ماه تنظیم و تعدیل می‌شود که کادر اجرایی در این قسمت 2 الی 3 نفر می‌باشند.
• مدیریت عکاسی

• مدیریت فیلمبرداری

تهیه عکس و فیلمبرداری در مراسم‌ها و کلاس‌های روزانه، جهت استفاده در گزارش‌های مجله، گزارش سالانه و ماهانه به ادرات، کلیپ و تیزرهای تبلیغاتی می‌باشد تمام عکس‌ها در قالب‌های فرهنگی و آموزشی در آلبوم‌های جداگانه طراحی و ثبت می‌شود.

• مدیریت کلاس‌های حفظ

دوره های حفظ قرآن کریم با هدف انگیزه بخشی و غنی سازی اوقات فراغت کودکان، جوانان، نوجوانان و آشناسازی آنها با فرهنگ قرآن حدود 14 سال است که به طور مداوم مؤسسه توسط اساتید مجرب سرکار خانم کدخدایی، کاشی زاده، نورالزهرا حسینی، حورا حسینی، روا حسینی، گلزاری و خانم مرادی و … برگزار می‌شود.

• مدیریت مداحی

در بخش مداحی 2 الی 3 نفر کادر با تجربه، تحت نظارت استاد آل‌مرتضی مداحان را از نظر اعتقادی و نیز ترجمه و شرح دعاها تعلیم می‌دهند و تاکنون بیش از 10 نفر مداح حرفه‌ای تربیت شده است و در این زمینه هم بسیار موفق بوده‌اند. همچنین دوره مداحی با تعداد 30 نفر و توسط سرکار خانم ناصری نژاد در مؤسسه برگزار شد و جهت آموزش کتاب‌هایی به فراگیران ارائه شد و در پایان آزمون عملی از مداحان گرفته شد.

• مدیریت امور مالی

«آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفينَ فيهِ فَالَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ أَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبيرٌ؛ به خدا و پیامبر او ایمان آورید و از آنچه شما را در (استفاده از) آن، جانشین (دیگران) کرده، انفاق کنید پس کسانی از شما که ایمان آورده و انفاق کرده باشند، پاداش بزرگی خواهند داشت«. حدید 7
در دین اسلام، همان‌طور که امور اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی دارای اهمیت است، امور اقتصادی نیز جایگاه ویژه داشته با این شرط که در مسیر صحیح و با رعایت اصول اساسی آن باشد. اقتصاد در اسلام اهداف والایی دارد که شامل هدف داخلی جهت رفع فقر از جامعه اسلامی و هدف خارجی، جهت محافظت اسلام در برابر دشمن و تبلیغ و ترویج دین می‌باشد.
مؤسسه نورالیقین نیز به عنوان یک مرکز آموزش تفسیر و علوم قرآنی و با توجه با اینکه هدف آن ترویج فرهنگ قرآن و عترت و ارتقاء سطح اعتقادی اقشار جامعه می‌باشد، جهت حرکت هر چه مفیدتر در پیشبرد اهداف والای خود نیازمند پرداختن به امور مالی و اقتصادی است.
و این مؤسسه برای تأمین هزینه‌های جاری، قرآن‌پژوهان را تشویق به پرداخت شهریه‌ای تحت عنوان بیمه امام زمان عج نمودند. مبالغ جمع‌آوری شده صرف هزینه‌های مؤسسه شامل اقساط وام‌های دریافت شده هزینه‌های صرف شده در مناسبت‌ها، تبلیغات، طراحی جزوه‌ها، بروشورها و بنرها، … و چاپ مجله، تهیه تجهیزات لازم، جوایز، هزینه‌های مصرفی از جمله تکثیر اوراق، هزینه‌های آب و برق، تعمیرات و … مبلغی هم صرف قرآن‌پژوهان و ساخت بنای حسینیه و ساختمان مؤسسه، می‌شود.

• مدیریت جزوات

با رشد و گسترش آموزش‌ها در مؤسسه نورالیقین و نیاز به تهیه جزوات درسی برای برگزاری امتحانات، مدیریتی با این نام در مؤسسه شکل گرفت که تهیه جزوات زیر نظر این بخش صورت می‌پذیرد.

• مدیریت انتظامات
در آموزه‌های دینی تأکید بسیاری بر نظم شده است و داشتن نظم در رأس ارزش‌های اسلامی جای دارد. امیرالمؤمنین علی ع یکی از توصیه‌های مهمی که به فرزندانش می‌کند و آن را همسنگ و قرین تقوا قرار می‌دهد، نظم در امور است؛ «أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ‏ وَلَدِي‏ وَ أَهْلِي‏ وَ مَنْ‏ بَلَغَهُ‏ كِتَابِي‏ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ ؛ شما دو فرزند خود و اهلم و نیز هر کس را که این نوشته به او برسد و صیت می‌کنم به تقوای الهی و نظم در امورتان».
اولین و مهمترین دستاورد نظم، جلوگیری از هدر رفتن وقت و انرژی است. وقتی در مجموعه‌ای نظم حاکم باشد، برای تمام امور و فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی دقیق انجام می‌گیرد و همین برنامه‌ریزی سبب می‌شود مسئولیت‌ها به طور جزیی مشخص شود و هر کسی در حوزه مربوط به خودش تلاش کند و از تمام وقت و انرژی‌اش به طور مفید استفاده کند.
دومین دستاورد نظم به ویژه مجالس رسمی، زیبایی محافل و ایجاد جذابیت به ویژه برای افراد جدید است. در ضمن لازم است مجالسی که برای قرآن و اهل بیت ع برگزار می‌شود هر چه منظم‌تر و باشکوه‌تر برگزار شود.
سومین دستاورد منظم در هر مجموعه‌ای، ملزم کردن افراد آن مجموعه و مرتبطین با آنها به قوانین آن مرکز می‌باشد که کم کم به صورت یک سنت در می‌آید و دیگران نیز می‌توانند از آن الگو بگیرند.
این مؤسسه، هر ساله حدود 50 الی 60 مراسم برگزار می‌کند و در برخی مراسم‌ها تعدا شرکت کنندگان بسیار زیاد هستند و قطعاً برای هر چه با شکوه‌تر و بهتر برگزار کردن چنین مجالسی، به کادری مجرب، مسئولیت‌پذیر و دلسوز نیازمند است که مدیریت بخش انتظامات همراه با کادری مجرب این وظیفه مهم را به نحو احسنت اجرا نمایند. مؤسسه نورالیقین که در برگزاری مجالس قرآن و اهل بیت ع با نظم شایسته پیشگام است به عنوان الگوی برگزیده برای دیگر نهادهای قرآنی در برگزاری مجالس مطرح است.

• مدیریت روابط عمومی و بازدیدها

• مدیریت خرید کتاب
باتوجه به گستره فعالیت‌های مؤسسه و نیاز فراوان به خرید کتاب‌های مختلف از جمله کتب آموزشی، کتب مسابقات، کتب مربوط به تحقیقات و … نیاز به این بخش احساس شد و تحت نظارت 2 الی 3 نفر این واحد شکل گرفت و این بخش در ابتدا هر دوره کتب درسی را خریداری و به قرآن‌پژوهان تحویل می‌دهند. همچنین کتاب‌های مسابقات یا کلاس‌ها دوره‌ای مانند مهدویت و … توسط این بخش خریداری می‌شود.

• مدیریت آموزشی و امتحانات

طلب علم و شرکت در امتحانات اهداف زیادی دارد با شرکت در امتحانات، علوم در ذهن تثبیت می‌شود و باعث پیشرفت و تعامل افراد و ایجاد روحیه سخت کوشی و دوری جستن از راحت طلبی نیز می‌شود. انسان چون خواهان بهشت (کمال) است و خدای متعال هم می‌فرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ؛ آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مى شوند و مورد آزمايش قرار نمى گيرند؟ » پس باید در بوته امتحان قرار گیریم. باتوجه به آیه فوق رسیدن به نتیجه مطلوب در عرصه آموزشی علوم قرآنی نیز، نیاز مبرم به آزمون‌های مکرر در دوره آموزشی است که این مؤسسه هم برای دستیابی به این امر، در همان آغاز تأسیس مؤسسه اقدام به برگزاری امتحانات نموده است.

• مدیریت مسابقات
یکی از شیوه‌های تشویق و ترغیب افراد به مطالعه برگزاری مسابقات می‌باشد به همین منظور و همچنین با هدف آشنا کردن گروه‌های مختلف با ابعاد شخصیتی پیامبران و اهل بیت ع و نیز پربارتر کردن اوقات افراد جامعه به ویژه جوانان، مؤسسه نورالیقین هر ساله مسابقاتی را برگزار می‌نماید. در ضمن تلاش شده است تا در مناسبت‌های مذهبی و ملی مختلف، مسابقات گوناگونی برگزار شود، از جمله مسابقه خطبه‌های امام حسین ع در ایام محرم و مسابقه ولایت فقیه در دهه فجر.
مدیریت این بخش را 5 نفر از بانوان قوی از لحاظ علمی، عهده‌دار می‌باشند.

• مدیریت امور دفتری
باتوجه به حجم بالای فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف و افزایش تعداد مراجعه کنندگان حضوری و تلقی، بخش امور دفتری شروع به کار کرد و همه روزه صبح‌ها از ساعت 13 ـ 8 در خدمت مراجعه کنندگان محترم هستند.
مسئولیت این گروه مهم شامل امور مربوط به کامپیوتر، تایپ، کپی، فکس هم چنین ثبت نام حضوری و غیرحضوری دانش‌پژوهان می‌باشد.


• مدیریت حضور و غیاب
امام محمد باقرع می‌فرمایند: «مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ‏ عَمَلٍ‏ يُدَاوَمُ‏ عَلَيْهِ‏ وَ إِنْ‏ قَلَّ ؛ هیچ چیزی محبوب‌تر نزد خدای تعالی از عملی که استمرار و دوام داشته باشد نیست، اگر چه آن عمل کوچک باشد».
حضور منظم در کلاس‌ها چندین فایده و اثر دارد که قابل انکار نیست و باید مورد توجه قرار گیرد از جمله آثار مثبت حضور منظم دستیابی به نتیجه مطلوب علمی است؛ فردی که به طور منظم در کلاس‌ها حضور داشته باشد هم‌پیوستگی مطالب در ذهنش حفظ خواهد شد و اطلاعاتش به صورت یک سری داده‌های پراکنده نخواهد بود و هم با مرور کوتاهی بر دروس قبلی در ابتدای هر جلسه، مطالب در ذهنش تثبیت خواهد شد.
از دیگر آثار مثبت این موضوع، ارتقاء سطح عقیدتی افراد است به این طریق که با حضور منظم، فرد به این باور می‌رسد که گام برداشتن در مسیر الهی و هدف قراردادن امور اخروی بر مسائل مادی ارجح است. بنابراین هر گاه مشکلی در سرراهش به وجود بیاید محکم و استوار در مقابل آن می‌ایستد و سستی و کوتاهی نمی‌کند.
و از دیگر آثار مفید و ارزنده حضور منظم می‌توان به مدیریت زمان و احترام به حقوق دیگران، اشاره کرد که نقش مهمی در زندگی شخصی و اجتماعی افراد نیز دارد.
به همین سبب مؤسسه نورالیقین برای مسئله حضور و غیاب، اهمیت ویژه‌ای قائل است و مدیریتی به همین نام در مؤسسه وجود دارد. مدیر حضور و غیاب و افراد کارآزموده فعال در این بخش، رابطه منظم و تنگاتنگی با مسئولان حضور و غیاب در شعب دارند و هر هفته گزارشات کتبی یا حضوری دریافت می‌شود.

• مدیریت گزارشات
با در نظر گرفتن این مطلب که هر مجموعه باید با زیر مجموعه خود در ارتباط بوده و از تمام فعالیت‌ها و نقاط قوت و ضعف آنها مطلع باشد، مسئولان شعب موظف هستند هر هفته گزارش کامل کلاس را به طور مکتوب و یا حضوری به مدیر بخش گزارشات ارائه کنند. همچنین از فعالیت‌های مؤسسه گزارشات مکتوب و تصویری تهیه شده و در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد.

• مدیریت نشریه
تنظیم، تدوین و انتشار نشریه به عهده این واحد می‌باشد که از سال 85 شروع به کار کرد و نخستین شماره آن با نام نشریه داخلی نورالیقین، همزمان با میلاد منجی عالم بشریت منتشر شد. در آینده حیطه فعالیت‌هایش گسترده‌تر شد.

• مدیریت همایش‌ها
باتوجه با اینکه هر ساله چندین همایش بزرگ توسط مؤسسه برگزار می‌شود و برگزاری آنها نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظم از چندین ماه قبل می‌باشد، وجود مدیریتی برای این امر ضروری و لازم به نظر رسید.البته قابل ذکر است مدیریت این بخش را مدیر عامل و هیئت مدیره که شامل 10 نفر کادر فعال و دقیق هستند، بر عهده دارند.

• مدیریت مشاوره و امور خانواده
یکی از بخش‌های حائز اهمیت در مؤسسه نورالیقین است که با هماهنگی و گرفتن وقت قبلی به مراجعین، توسط مدیر مسئول مشاور ارائه می‌شود.

• مدیریت میکس فیلم
با توجه به دوره های آموزشی در بخش های کوتاه مدت، بلند مدت و تخصصی همواره میکس فیلم مورد توجه می باشد و در گروههای جداگانه توسط برخی از اعضای مؤسسه دنبال می شود.

• مدیریت سی دی و نرم افزار
برای تهیه جزوات درسی به صورت دقیق لازم است مباحث تفسیری و دروسی که توسط خانم آل مرتضی تدریس می‌شود پیاده شود. بنابراین تدریس ایشان ضبط شده و به صورت سی دی در اختیار افرادی که برای تدوین جزوات بدان نیاز دارند و یا قرآن‌پژوهان علاقه‌مند قرار داده شود. مسئولیت این امر به عهده مدیریت بخش سی دی است.

• مدیریت کامپیوتر و تایپ
تهیه و تدوین چندین جزوه برای دروس مختلف در هر ترم و گسترش فعالیت‌ها در عرصه‌های گوناگون از جمله بخش پژوهش، نشریه و … نیاز به بخش کامپیوتر و تایپ و مدیریتی به همین نام را بیش از پیش آشکار ساخت.
از این رو با آموزش تایپ و کامپیوتر به تعدادی از خواهران فعال و کوشا، این بخش شروع به کار کرد.

• مدیریت کتابخانه
آشنایی نسل جوان و بانوان به عنوان یک قشر تأثیرگذار در جامعه با کتاب و ارتباط مستمر با آن، یکی از اهداف مهم مؤسسه نورالیقین است. به همین منظور اکثر شعب دارای کتابخانه‌ای مجزا هستند تا افراد بتوانند به سهولت از آنها استفاده کنند و همچنین شعبه مرکزی نیز دارای کتابخانه‌ای غنی و مجهز از لحاظ تفاسیر قرآن، حدیث، اعتقادی، علمی و … می‌باشد. مدیریت این بخش را 2 الی 3 نفر کادر مجرب بر عهده دارند.

• مدیریت سایت و فضای مجازی
با توجه به تأثیر روز افزون فضای مجازی در امور مختلف اعم از اداری، اعتقادی و … موسسه نورالیقین در این عرصه گام نهاد. چنانچه برای پیشبرد اهداف اداری، آموزشی و پژوهشی فعالیت در این عرصه را آغاز نمود و در راستای منویات مقام معظم رهبری (دامت برکاته) در جهت جهاد فرهنگی در عرصه مجازی، علاوه بر راه اندازی سایت، در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت دارد.

• مدیریت ویراستاری
با توجه به گستره مکتوبات مؤسسه در حوزه های آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی، سایت، فضای مجازی و… مهارت ویراستاری امری لازم و ضروری برای پیشبرد فعالیت های مؤسسه می باشد. بدین منظور مدیریت ویراستاری در مؤسسه نورالیقین برقرار و دوره های آموزشی آن نیز دنبال می شود.


• مدیریت پژوهش و تحقیقات
دین اسلام تأکید زیادی بر مسئله آموختن علم، تفکر و تدبر و تحقیق و پژوهش دارد. امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «لا عمل کالتحقیق؛ هیچ عملی مانند پژوهش نیست».
به ویژه پژوهش‌های بنیادی درباره علوم و معارف دینی، کارهایی ارجمند و مفید می‌باشند ولی در روزگار کنونی که به موازات رشد علمی و توسعه فن آوری اطلاعات، شبهات، پرسش‌ها و نیازهای نوینی رویاروی دین مداران قرار گرفته است و حفظ کیان اسلام و مسلمانان در گرو پرداختن به آنهاست، بدیهی است این موضوع باید به عنوان یک اولویت برای ما مطرح باشد.
پس بر هر یک از شیعیان لازم است که همواره در حال آموختن علم و گسترش آن باشد و این کار با تحقیق و پژوهش میسر خواهد شد.
مؤسسه نورالیقین که در عرصه‌های مختلف علوم قرآنی پیشتاز بوده است. از همان سال‌های اولیه کارش تحقیق و پژوهش را به عنوان یک امر ضروری و مهم مورد توجه قرار داد. اما در ابتدای امر در قالب پژوهش‌های کلاسی انجام می‌شد و به مرور زمان که تحقیق‌ها گسترده‌تر شدند یک هسته علمی ـ پژوهشی تشکیل شد و این تحقیقات دسته‌بندی و تنظیم شدند و به صورت جزوه‌هایی منسجم در آمدند و در آینده به صورت کتاب در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

موسسه نورالیقین 

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی