1. هیئت امام حسن مجتبی ع و صاحب الزمان عج
2. نحوه تشکیل هسته اولیه مؤسسه
3. جلسه جزءخوانی ماه مبارک رمضان
4. فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی
5. مسئولیت‌ها

1. هیئت امام حسن مجتبی ع و صاحب الزمان عج
مؤسسه نورالیقین که در ابتدا با نام هیئت امام حسن مجتبی ع و صاحب الزمان عج خوانده می‌شد توسط سرکار خانم آل مرتضی بنیان نهاده شد. ایشان از همان ابتدای نوجوانی در ضمیر خویش رغبت شدیدی برای طلب علم و دانش، شرکت در محافل و مجالس علمی و مذهبی حس می‌کردند. خانم آل مرتضی برای کسب معرفت به امور دینی و شناخت بزرگان دین تلاش بسیار نمودند و ثمره تلاش خود را در آیینه دستیابی به اهدافی چون حفظ وقار و حجاب بین بانوان، برقراری نماز اول وقت، انفاق و امر به معروف و نهی از منکر و غیره دنبال می‌نمودند. در این راستا ایشان با مدد گرفتن از خدای بزرگ و با توسل با ائمه اطهارع فعالیت‌های خود را از محله خویش آغاز نمودند.

2. نحوه تشکیل هسته اولیه مؤسسه
در ابتدا در بین افراد محله و دوستان به تبلیغ امور دینی و تشویق آنان به فراگیری علوم قرآنی پرداختند و با برگزاری محافل و جلسات دعا، روضه و بیان احکام به زبان ساده مؤسسه را با نام مبارک امام حسن مجتبی ع تأسیس نمودند.
در پی تلاش ایشان برای ایجاد انگیزه در بین افراد، برای فراگیری علوم قرآنی اولین جمع منظم 15 نفره‌ برای تشکیل اولین کلاس گردهم آمد. این مجلس به صورت چرخشی در منازل اشخاص جلسات خود را برپا می‌کردند.

3. جلسه جزءخوانی ماه مبارک رمضان
در ماه مبارک رمضان همان سال 40 نفر به جزءخوانی قرآن کریم به مدت یکساعت در منزل خانم دهپرور مشغول شدند و در ادامه در سال 1378 باتوجه به تبلیغات گسترده‌ای که انجام شد تعداد افراد به 30 نفر افزایش یافت.


4. فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی
در این کلاس‌ خانم آل مرتضی شرح و توضیح کتاب چهل حدیث، احکام و خانم نوش‌آبادی تجوید را تدریس می‌کردند بعد از پایان تدریس کتاب چهل حدیث مسابقه‌ای برگزار شد و برای ترغیب و تشویق افراد، تمام شرکت کنندگان این مسابقه را با سفر زیارتی مشهد مقدس بردند. شایان ذکر است خانم آل مرتضی به سبب اهمیت موضوع حفظ قرآن کریم و آشنایی هر چه بیشتر افراد با حضرت مهدی عج مسابقاتی با موضوع مهدویت و حفظ جزء 30 را برگزار نمودند و جوایز نقدی و غیرنقدی به آنها اهدا گردید لازم به ذکر است هزینه‌های یاد شده توسط خانم آل مرتضی تأمین می‌شد.

5. مسئولیت‌ها
خانم آل مرتضی به امر تدریس در حوزه اشتغال داشتند ولی از آنجا که هدف خود را از عنفوان جوانی به تقویت بنیه اعتقادی بانوان در اجتماع قرار داده بودند، بعد از مشاهده ضعف اعتقادی و حاکم بودن غفلت بر افکار برخی اقشار جامعه رسالت خود را در آن دیدند که با کناره‌گیری از حوزه و دانشگاه که همواره مشتاقان خود را دارد پا به عرصه اجتماعی نهند،که این امر خطیر جز با عنایت حق تعالی و توکل او میسر نبود اما ایشان عزم خود را جزم نمودند و مسئولیت آن را به جان خریدند.
در آغازین دوره بنانهادن این کلاس‌ها و افزایش نفرات، بانوان مشتاق و جهادگری در کنار ایشان خواستار کمک و همکاری در این امر خطیر شدند.
در سال 78 با گسترش فعالیت‌ها به خصوص در حوزه آموزش از جمله شرح و توضیح چهل حدیث، احکام، تجوید و روانخوانی مسئولیت‌ها نیز در حوزه‌های آموزش و امتحانات، خرید کتاب و جزوات قوت گرفت. چرا که همگام با روند آموزش باید جزوات تنظیم و در انتهای دوره امتحان به عمل می‌آمد. به علاوه نگاه ویژه مؤسسه از همان ابتدا به بخش مسابقات و انتظامات نیازمند شکل گیری مسئولانی در کنار مسئولیت‌های مذکور بود. از جمله:


1. مسئولیت‌ خرید کتاب
2. مسئولیت انتظامات
3. مسئولیت امور دفتری
4. مسئولیت مسابقات

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی