ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯽ ﺑﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﻭ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ (ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﺍﻃﻬﺎﺭ (ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ) وﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺳﯿﺮﻩ ﻋﻤﻠﯽ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﻗﺖ ﮐﻨﯿﻢ. ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﺩﺭ ﻧﮕﺎﻩ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺍﻥ ﺍﺯ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﺭﻓﯿﻊ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺘﯽ ﻭﯾﮋﻩ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ «ﺗﻼﻭﺕ ﻭ ﻗﺮﺍﺋﺖ, ﺗﺪﺑﺮ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﻣﯿﻦ ﺁﻥ ، ﺁﻣﻮﺧﺘﻦ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ» ﻭ ﻧﻴﺰ «ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻴﻨﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺁﻥ»ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ (ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ): «ﺣﻤﻠﺔُ ﺍﻟﻘُﺮْﺁﻥِ ﻫُﻢُ ﺍﻟﻤﺤْﻔُﻮﻓﻮﻥ ﺑِﺮﺣﻤﺔِ ﺍﻟﻠﻪِ, ﺍﻟﻤُﻠَبسون ﻧُﻮﺭ ﺍﻟﻠﻪِ, ﺍﻟﻤُﻌلِموﻥ ﻛﻼﻡ ﺍﻟﻠﻪِ. ﻣﻦْ ﻋﺎﺩﺍﻫُﻢ ﻓﻘﺪْ ﻋﺎﺩﻱ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﻣﻦْ ﻭﺍﻻﻫُﻢ ﻓﻘﺪْ ﻭﺍﻟﻲ ﺍﻟﻠﻪ.»: ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﮔﺎﺭﺍﻥ ﻛﻼﻡ ﺧﺪﺍﻳﻨﺪ. ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻛﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. (ﻣﺴﺘﺪﺭﻙ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ /ﺝ4/ﺹ 254)
ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ (ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ): «ﺇﻥّ ﺍﻛْﺮﻡ ﺍﻟﻌِﺒﺎﺩِ ﺇﻟﻲ ﺍﻟﻠﻪِ ﺑﻌْﺪ ﺍﻻﻧﺒﻴﺎﺀِ ﺍﻟﻌُﻠﻤﺎﺀُ ﺛُﻢّ ﺣﻤﻠﺔُ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥ. ﻳﺨْﺮُﺟﻮﻥ ﻣِﻦ ﺍﻟﺪُّﻧﻴﺎ ﻛﻤﺎ ﻳﺨْﺮُﺝُ ﺍﻻﻧﺒﻴﺎﺀ ﻭ ﻳﺤْﺸُﺮﻭﻥ ﻣِﻦْ ﻗُﺒُﻮﺭِﻫِﻢ ﻣﻊ ﺍﻻﻧﺒﻴﺎﺀِ ﻭ ﻳﻤُﺮُّﻭﻥ ﻋﻠﻲ الصراط ﻣﻊ ﺍﻻﻧﺒﻴﺎﺀِ ﻭ ﻳﺄﺧُﺬﻭﻥ ﺛﻮﺍﺏ ﺍﻻﻧﺒﻴﺎﺀ. ﻓَﻄﻮﺑَﻲ ﻟِﻄﺎﻟﺐ ﺍﻟﻌِﻠْﻢِ ﻭ ﺣﺎﻣِﻞِ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥِ ﻣﻤّﺎ ﻟﻬُﻢ ﻋِﻨﺪ ﺍﻟﻠﻪِ ﻣِﻦ ﺍﻟﻜﺮﺍﻣﺔِ ﻭ ﺍﻟشَرَﻑِ.»: ﮔﺮﺍﻣﻲﺗﺮﻳﻦ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻲﺭﻭﻧﺪ, ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ ﺍﺯ ﻗﺒﺮﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ ﺍﺯ ﺻﺮﺍﻁ ﻣﻲﮔﺬﺭﻧﺪ ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ ﺭﺍ ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ. ﭘﺲ ﺧﻮﺷﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﭘﻮﻳﻨﺪﻩ ﺭﺍﻩ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻛﺮﺍﻣﺖ ﻭ ﺷﺮﺍﻓﺘﻲ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ.(ﺑﺤﺎﺭﺍﻻﻧﻮﺍﺭ /ﺝ 89/ ﺹ 18-19)
ﻗﺎﻝ ﻋﻠﯽ (ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ): « ﺍِﻗﺮﺅُﻭﺍ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﺳْﺘﻈْﻬِﺮُﻭﻩُ ﻓﺈﻥّ ﺍﻟﻠّﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻻ ﻳُﻌﺬِّﺏُ ﻗﻠﺒﺎ ﻭﻋﻰ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ. »: ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻼﻭﺕ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﭙﺎﺭﻳﺪ, ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺩﻟﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﻤﻰﻛﻨﺪ.(ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻﻧﻮﺍﺭ, ﺝ 89, ﺹ19)
ﻗﺎﻝ ﺍﻻﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ): «ﺍﻟْﺤﺎﻓِﻆُ ﻟﻠْﻘﺮْﺁﻥِ ﺍﻟْﻌﺎﻣِﻞُ ﺑِﻪ ﻣﻊ ﺍﻟسَفَرَﺓِ ﺍﻟْﻜِﺮﺍﻡِ ﺍﻟْﺒﺮﺭﺓِ.»: ﺣﺎﻓﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﺪ, ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﻓﻴﻖ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺳﻔﻴﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.(ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻲ, ﺝ 4, ﺹ 404)
ﺍﺯ ﺑﯿﺎﻧﺎﺕ ﻧﻮﺭﺍﻧﯽ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺏ
ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺑﺮﮐﺎﺕ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﭘﯽ ﺑﺒﺮﯾﻢ; ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: «ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﭘﻨﺎﻩ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ, ﻣﺤﺸﻮﺭ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻫﻲ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ, ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﺛﺮﻭﺕ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ (ﻗﺮﺁﻥ), ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺣﻖ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ, ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﺧﺮﺕ, ﺁﺑﺎﺩﺍﻧﻲ ﺩﻝ ﻭ ..». ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻨﺎن ﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺷﻤﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺷﺪﻩ, ﺷﺮﻁ ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺮﻩﻣﻨﺪﻱ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻭ ﻓﺮﺍﻣﻴﻦ ﺁﻥ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻛﻼﻡ ﻭﺣﻲ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺼﺐ ﺍﻟﻌﻴﻦ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺪﻳﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺴﻨﺪﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺁﻳﺎﺕ, ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭد.
ﺍﺯ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ «ﺍﻧﺲ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ» ﺍﺳﺖ. ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺟﺎﻣﻊﺗﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺲ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻘﺪﺱ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ .ﺯﯾﺮﺍ ﺣﺎﻓﻆ ﻗﺮﺁﻥ, ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﺩﻱ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻲﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻧﻮﻋﻲ ﺑﻲﺍﺣﺘﺮﺍﻣﻲ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﻭﺣﻲ ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲﺷﻮﺩ, ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻋﻤﺮ ﺑﻪ ﺗﻼﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﭘﺎﻳﺒﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻣﻜﺮﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﻮﺟﺒﺎﺕ ﺭﻓﺎﻗﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩﻥ ﺯﻣﻴﻨﻪ «ﺗﺪﺑﺮ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ» ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺩﺭ ﺑﻴﺎﻧﺎﺕ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﯾﺪﺍﺭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﻗﺎﺭﯾﺎﻥ ﻭ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﻓﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﺴﺘﯿﺪ, ﺍﯾﻦ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﺁﯾﺎﺕ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻭ ﺍﻧﺲ ﺩﺍﺋﻤﯽ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ, ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺻﺖ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺗﺪﺑﺮ ﮐﻨﯿﺪ. ﺗﺪﺑﺮ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻭ ﺭﺩ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽﺁﯾﺪ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﻭ ﺩﻭﺑﺎﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻫﻢ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ ﺑﺎ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻭ ﺍﻧﺲ ﺑﺎ ﺁﯾﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺗﺪﺑﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﯽﺁﯾﺪ. ﻭ ﭼﻘﺪﺭ ﻟﻄﺎﯾﻒ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺎ ﺗﺪﺑﺮ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻥ ﻓﻬﻤﯿﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺣﻔﻆ ﻭ ﻓﻬﻢ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺗﻼﻭﺕ ﺁﻥ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ.» (ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﻲ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ 4 ﻣﻬﺮ 1385)
ﺷﺮﻁ ﺑﻬﺮﻩﻣﻨﺪﯼ ﮐﺎﻣﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺯﯾﺒﺎ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﺳﺘﻴﻦ ﻫﻤﺖ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ﺑﺰﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﻛﻞ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺫﻭﺍﺕ ﻣﻘﺪﺱ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻥ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ) «ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ» ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﻛﻨﻴﺪ.
بدون دیدگاه