استاد آل مرتضي در ویژه برنامه جشن بزرگ انقلاب در روز شنبه ٢١ بهمن 1402 که برای بیست و ششمین سال متمادی برگزار می شد در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تبریک و تهنیت این ایام مباحث مربوط به این روزها در باب دهه فجر و انتخابات پیش رو را در جریان تفسیر آیات ۶ الی ۱۰ سوره انبیا تبیین فرمودند. ایشان بیان داشتند انقلاب اسلامی نعمت است و باید گفت اگر نسبت به نعمت انقلاب بی اعتنا باشیم کفران نعمت کرده ایم.

آیات 5 گانه اول و دوم سوره انبیا حول محور « ذکر» صحبت می کنند.

مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ

  • عده ای دین را به بازی گرفته اند لذا آیات و احکام جدید را قبول نمی کنند
  • عده ای بازی را دین خود قرار دادند.
    همچنین در جای دیگر می خوانیم:
    وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ… (نحل/44)
    ابلاغ فقط وظیفه پیامبر و امامان و علما نیست بلکه وظیفه همگان ابلاغ است.

آیه ۵ سوره انبیا:بَلْ قَالُوا أَضْغَاثُ أَحْلَامٍ بَلِ افْتَرَاهُ بَلْ هُوَ شَاعِرٌ فَلْيَأْتِنَا بِآيَةٍ كَمَا أُرْسِلَ الْأَوَّلُونَ

اینها می گفتند این پیامبر و این قرآن شعر و کهانت است و پیامبر شاعر، کاهن و جن زده است.در حالیکه پیامبر از جنس بشر بود و تنها بر وی وحی میشد. اگر پیامبر از جنس بشر نبود چه اتفاقی می افتاد؟
احساسات و احتیاجات مردم را درک نمی کرد.

آیه ۶
موضوع: معجزات اقتراحی

مَا آمَنَتْ قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا أَفَهُمْ يُؤْمِنُونَ
تمام آبادیهایی که پیش از اینها هلاک کردیم (تقاضای معجزات گوناگون کردند، و خواسته آنان عملی شد، ولی) هرگز ایمان نیاوردند؛ آیا اینها ایمان می‌آورند؟!

«قَرْیَةٍ»: اکنون به معنای روستا اما در گذشته به معنای آبادی و شهر بوده است.
ام القری : شهر مکه

این آیه به معجزات اقتراحی اشاره می کند.که اگر بعد از این معجزات اقتراحی ایمان نیاوردند نابودی آنها حتمی است.

موضوع: قانون کلی عقلایی

وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
قاعده مندرج در آیه:رجوع جاهل به عالم و متخصص یک اصل کلی در عالم است.
شان نزول آیه در مورد اهل کتاب و یهود است اما با توجه به قاعده «المورد لا يخصّص الوارد» و «جری و تطبیق» در همه زمانها جاری است.آیه مصادیقش در هر زمان و مکان ممکن است تکرار شود.
بارزترین مصداق این آیه امیرالمومنین و سایر ائمه هستند که پیامبر بارها فرمودند “علی افقهکم” اما این آیه منحصر در امامان نیست.بعلاوه این آیه دلیل بر تقلید از مجتهد اسلامی هم هست.

قران فقط برای مسائل فردی نازل نشده است بلکه قرآن برای مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی اقتصادی و کل نیازهای بشر نازل شده است و … تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ است. اگر در کنار این مسائل، معرفت و مسائل اعتقادی نباشد انسان مغرور می شود و دچار طغیان و انحراف خواهد شد.
ذکر هم بایام الله
بر اساس قاعده جری و تطبیق 22 بهمن از ایام الله است.
وقتی تجلی اراده خداوند در برخی از روزها بیشتر نمود می کند آن روز قطعا از ایام الله است و مصادیق آن محدود نشده و در هر زمان و مکان مصادیق آنرا داریم.

چنانچه در طول تاریخ برخی حکومت ها پرچم تشیع را بالا بردند:

  1. حکومت صفویه
  2. حکومت فاطمیه در مصر
  3. از جمله انقلاب اسلامی که در آن پرچم تشیع به اهتزاز درآمد.

نکته: در جبهه فرهنگی باید جهاد تبیین نمود.مقام معظم رهبری بیان داشتند نه تنها خود عامل امر به معروف و نهی از منکر باشید بلکه با جهاد تبیین دیگران را در مسیر درست متقاعد کنید.

پیغمبر اكرم ص فرمود:اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتِیَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اَخافُ عَلَیْهِمْ سوءَ التَّدْبیرِ؛پیامبر اکرم(ص) فرمود: همانا نگرانی من بر امتم از ناحیه فقر نیست نگرانی من از ناحیه سوءتدبیر (و قلت میزان منطق و فهم و استدلال) است.

عده ای از ارتباط انتخابات و قرآن ابا می کنند و آنرا مساله عقلی میدانند اما باید گفت نقل و عقل آنرا تایید می کند و آگاهان باید مردم را آگاه کنند.

سوال: مساله انتخابات موضوع حکم شرعی نیست پس چرا برای آن حکم جهاد داده می شود؟
طبیعت مردم عادت به موارد قدیمی است عده ای باید آنان را به مسائل جدید عادت دهند.
اگر عده زیادی در انتخابات شرکت نکنند مجلس و به تبع آن دولت و کشور نیز ضعیف می شوند و آن وقت «لَیُسلِّطَنَّ اللَّه عَلَیْکم شِرارُکم فَیَدْعُوا خِیارُکُم فلا یُسْتَجابُ لَهُم»بدان شما بر شما مسلط خواهند شد و آنگاه نیکان شما دعا می‌کنند و دعاهای آنها مستجاب‌ نخواهد شد.

بعلاوه ارتباط آیات سه گانه به مساله انقلاب اسلامی در موارد ذیل شایان ذکر است:

  1. وَأَمَّا بِنِعمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث (١١ضحي) نعمت انقلاب نعمت مهمی است و شکر این نعمت لازم است.
  2. فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ (٤٣نحل) رجوع جاهل به عالم و متخصص یک اصل کلی در عالم است.
  3. وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ(ابراهیم/5)
    به فراموشی سپردن ایام الله هدف دستگاه تبلیغی دشمن است تا نظام تصمیم گیری ما را دچار اختلال کنند و مسئولان و مدیران در تصمیم گیری‌ها به آن بی‌توجه باشند.
    خداوند یادآور میشود اگر شما در برابر نعمات الهی شکور باشید، مطمئن باشید من نیز پاداش و نعمت‌های بیشتری نصیب شما می‌کنم.

موضوع: تذکر

آیه ۱۰ : لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ ما بر شما کتابی نازل کردیم که وسیله تذکّر (و بیداری) شما در آن است! آیا نمی‌فهمید؟!

باید بگوییم الفاظ قران حادث است اما محتوای آن قدیم است و برای همه زمانهاست.
باید جامعه قرآنی داشته باشیم و در تمامی وجوه زندگی باید قرآن سایه افکند.

تفاوت تذکر و تعلیم
تذکر : برای به یاد آوردن اموری که میداند اما از ذهنش فراموش شده است.
تعلیم : برای اموختن چیزی که نمی داند.
خداوند میفرماید شما حرکت کنید خدا برکت میدهد و با دست شما دشمن را نابود میکند:
قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ (14/توبه)

حرکت جوهری یعنی کل جهان به سوی کمال در حال حرکت است و فیض الهی به صورت پیوسته به همگان و عالم می رسد. عالم در حال خلع و لبس است و قرآن هر روز لباس معانی و معرفت تازه ای دارد.

همچنین حدیث ذیل سشایان توجه است:
وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا
حدّث : تبیین کردن همراه با نوآوري
امر به معروف و نهی از منکر کنار گذاشته شده است در حالیکه فساد بیشتر شده است


ایشان در ادامه فرمودند: موضوع انتخابات را می توان ان را تحت یک قانون کلی در آیه ۶۰ انفال قرار داد: وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ و ….

خطاب وَأَعِدُّوا لَهُمْ به همگان است. در واقع اعدوا صیغه مذکر است اما از باب قاعده تغلیب در حق همگان است.
در زمینه جهاد اسلامى، در آیه مورد بحث، به یک اصل حیاتى که در هر عصر و زمان باید مورد توجه مسلمانان باشد، اشاره مى کند، و آن لزوم آمادگى کافى در برابر دشمنان است.
از قدرت هاى اقتصادى، فرهنگى و سیاسى، که آنها نیز در مفهوم «قُوَّة» مندرج هستند و نقش بسیار مؤثرى در پیروزى بر دشمن دارد نیز نباید غفلت کرد.

پس دلایل نقلی انتخابات و ولایت فقیه موجود است از جمله در آیات :

  • وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ… (انفال/60)
  • «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد/11)
    جنگ در جبهه های فرهنگی به مراتب سخت تر از جبهه های نظامی است.
    انسانها اگر درست حرکت بکنند، درست پیش خواهند رفت؛ اگر چنانچه غلط حرکت بکنند، پس‌رفت خواهند داشت، که در قرآن هم به هر دوی اینها اشاره شده. در سوره‌ی مبارکه رعد آیه۱۱ میفرماید: إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم؛ که سیاق آیات نشان میدهد که [این آیه]، آن جنبه‌ی مثبت را بیان میکند، یعنی وقتی که شما تغییرات مثبت در خودتان ایجاد کردید، خدای متعال هم برای شما حوادث مثبت و واقعیّتهای مثبت را به وجود می‌آورد. دوّمی در سوره‌ی انفال است: ذٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَم یَکُ مُغَیِّرًا نِعمَةً أَنعَمَها عَلىٰ قَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم؛ این جنبه‌ی منفی است، جنبه‌ی عقب‌گرد است، که اگر چنانچه خدا نعمتی به یک ملّتی داد و این ملّت درست حرکت نکردند، درست عمل نکردند، خداوند این نعمت را از اینها می گیرد.

در دعای کمیل هم می خوانیم: اللَّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تُغَیِّرُ النِّعَم‌؛ این تغییر نعمت، یعنی سلب نعمت، چیزی است که ناشی از اراده است. ما بایستی بشدّت مراقبت کنیم که به این حالت دچار نشویم.

اجرای روزشمار ایام الله دهه فجر به روایت تصویر از دیگر بخشهای این مراسم بود.

در ادامه برنامه ها استاد ماهری مدرس حوزه و دانشگاه با سوابق تبلیغی درخشان در روز شنبه ۲۱بهمن در موسسه نورالیقین حضور یافتند.

ایشان سخنان ارزشمند خود را با بیان این نکته که قرآن حاوی محرمانه ترین اسرار بشریت است ،آغاز نمودند و اشاره کردند
اگر با این دید به قرآن بنگریم ، سبب افزایش دقت و تدبر ما در قرآن می شود.
یکی از این اسرار قرآن ، بیان داستان خلقت ادم است که شیطان از سجده بر آدم اعراض کرد و عرضه داشت
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرينَ17/اعراف
هنگامی که شیطان کینه آدم را به دل گرفت خداوند نکته ای را برای ما فاش کرد.، تا این مطلب را برای ما روشن کند که بهترین شیوه مقابله با دشمن، شناخت راهبرد دشمن و غافلگیر کردن وی است. در واقع بهترین شیوه اثرگذاری دشمن غافلگیری است. شیطان عرضه داشت که من آدم را تا قیامت رها نمی کنم. البته منظور از شیطان جبهه مقابل حق (فضای مجازی، ماهواره ها … )است .
شیطان عرضه داشت من از هر جهت انسان را احاطه می کنم ، تا شخصیت او را از شاکر به شاکی تبدیل کنم.
کاری که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون انجام دادند این است که شما در مسیر حقیقت نگاهتان به داشته ها کمتر از نداشته ها باشد .

در حالی که ما برای حفظ انقلاب اسلامی که به تعبیر امام خمینی سخت تر از به دست آوردنش است ، به یادآوری دستاوردها و نعمتهای انقلاب بیشتر نیاز داریم. امام حسین علیه السلام نیز در دعای عرفه می فرمایند : خدایا شکرت که مرا در زمان ائمه کفر و طاغوت به دنیا نیاوردی.

بزرگترین نعمت خداوند طبق مبانی قرآن نعمت ولایت است. بزرگترین و مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی طبق فرمایش امام خمینی ره که نص صریح قرآن است خروج از طاغوت و ورود به ولایت حق است و بقیه نعمتها تحت این نعمت قرار می گیرند.

استاد ماهری در ادامه به حدیثی قدسی از کلام امام باقر علیه السلام اشاره کردند:
خداي تبارك و تعالي فرموده است: هر آينه عذاب می كنم هر رعيتي را كه در اسلام با پيروی از امام ستمگری كه از جانب خدا نيست دينداری كند، اگر چه آن رعيت نسبت باعمال خود نيكوكار و پرهيزگار باشد و هر آينه در ميگذرم از هر رعيتي كه در اسلام با پيروی از امام عادل از جانب خدا دينداری كند، اگر چه آن رعيت نسبت بخود ستمگر و بدكردار باشد.
این حدیث به وضوح اهمیت و ارزش ولایت را بیان می‌فرماید.
در ادامه ایشان شخصیت شاکر و شاکی را مقایسه کرده و فرمودند:
شاکر؛ آن کسی است که مسیر آمده را می‌بیند و از این مسیر برای ادامه راه توان می‌گیرد. اما شاکی؛ شخصی است که مسیری را که آمده توجه نکرده لذا توانی برای به دست آوردن خواسته‌هایش ندارد. فرق شهدایی همچون شهید تهرانی و شهید بهشتی و دیگر شهدا این است که از نعمت‌هایی که به دست آوردند به سمت چیزهایی که نداشتند، حرکت کردند.

رهبری نیز همواره به ملت ایران امید می‌دهند و متذکر می‌شوند که ما مسیر زیادی را طی کرده‌ایم و در حال نزدیک شدن به قله هستیم،اما متاسفانه برخی از مردم فکر می‌کنند که بدترین کشور کشور ایران است.

در حالی که حتی رتبه اقتصادی ایران با این همه تورم و اوضاع اقتصادی طبق بدترین آمار رتبه ۲۲ در بین ۲۰۵ کشور هست.
در واقع رسانه به عنوان ابزاری شیطانی با افکار عمومی جوانان ما کاری کرده است که نماد استبداد به نماد نجات تبدیل گشته، به گونه‌ای که اکنون جوانان عراقی صدام را الگوی خود قرار داده و برخی از جوانان فریب خورده ایران نیز شعار درود بر رضا شاه سر می‌دهند.
ما باید مواظب باشیم مشکلات را به گونه‌ای ببینیم که نیرویی برای حرکت پیدا کنیم، اما رسانه مشکلات را نماد شکست انقلاب اسلامی می‌داند. متاسفانه مردم ایران اطلاعاتی از دستاوردها ندارند در حالی که خود متفکران معتقدند آمریکا سه دشمن پیش رو دارد:
دشمن نظامی؛ روسیه، دشمن اقتصادی؛ چین، دشمن گفتمانی؛ ایران.
با آن دو دشمن اول شاید بتوانیم مقابله کنیم، اما توتن مقابله با ایران را نداریم.
گفتمان یعنی:
یمن پابرهنه کاری می‌کند که به بزرگترین دشمن موثر استکبار جهانی تبدیل شود.

طوفان الاقصی بدون هیچ پشتوانه‌ای غده سرطانی می‌شود برای غده سرطانی عالم. ایشان در انتها نیز به آیه «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» اشاره کردند و فرمودند که اگر انسان از شاخصه شاکر بودن خارج شود، به نقطه صفر بر نمی‌گردد بلکه به عقب‌تر رها می‌شود.

ایشان وصیت نامه حاج قاسم را ولایت‌نامه خواندند و به این امر اشاره کردند که حضرت آقا بعد از شهادت ایشان دو مدال به ملت ایران بخشیدند،
مدال صبار و مدال شکور. و این نشان میدهد که هنوز مردم در راه حاج قاسم به فضل خدا ثابت قدم هستند.

در ادامه برنامه ها سرکار خانم نیازمند به ایراد سخنرانی پرداختند

ایشان کارشناس ارشد علوم سیاسی، رئیس کمیسیون امر بانوان و خانواده شورای شهر قم(دوره ششم) عضو انجمن نخبگان شاهد و ایثارگر استان قم و مسئول امور بانوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شهر قم هستند و خاطراتی از دو برادر شهید خود نقل کردند.

در بخش بعدی مراسم سرکار خانم زهرا آقازاده نژاد، خواهر سردار شهید علی آقازاده نژاد در مؤسسه حضور بهم رسانیدند

سردار شهید علی آقازاده نژاد در حمله رژیم صهیونیستی به دمشق به شهادت رسیدند. خواهر بزرگوار ایشان به بیان ویژگی های خاص شخصیتی این شهید عزیز پرداختند و فرمودند: اهمیت به مطالعه، اخلاص در کارها و عدم منیت از بارزترین ویژگی های شخصیتی ایشان بوده است.

مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *