وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی. بگو: راهی که خدا بنماید به یقین راه حق تنها همان است؛ و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی بعد از آنکه طریق حق را دریافتی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت.
- تفسیر و مفاهیم
- اعراب و موضوع آیات
موضوع: مردم ظاهربین
باوجود مقام عصمتی که پیامبر دارد مگر ممکن است از هوسهای منحرفان یهود پیروی کند؟
1)این گونه تعبیرها که در آیات قرآن کراراً دیده مى شود «وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ»
هیچ منافاتى با مقام عصمت انبیاء ندارد; زیرا از یکسو جمله شرطیه است و جمله شرطیه دلیل بر وقوع شرط نیست.
2) معصوم بودن، گناه را بر پیامبران محال نمى کند، بلکه پیغمبر و امام با این که قدرت بر گناه دارند و اختیار از آنها سلب نشده، هیچ گاه دامن هایشان به گناه آلوده نمى گردد. به تعبیر دیگر آنها قدرت بر گناه دارند، ولى ایمان، علم و تقوایشان در حدى است که هرگز به سراغ گناه نمى روند، بنابراین هشدارهائى همانند هشدار فوق، در مورد آنها کاملاً به جاست.
3) این خطاب گر چه متوجه پیامبرصلى الله علیه وآله است ولى ممکن است منظور همه مردم باشد.[1]
4)خدا برای تربیت و رشد امت اسلامی با وجود اینکه علم به عصمت پیامبر دارد، او را مورد تهدید قرار می دهد. خدا می دانست که پیامبر اسلام از تمایلات یهود پیروی نخواهد کرد ولی با این حال با لحن تهدید سخن می گوید تا بدین وسیله تنفر شدید خود را از گناه مورد نظر اعلام نماید
5)از طرفی جلالت و عظمت شأن خدا ایجاب می کند همانگونه که به غیر معصوم امر و نهی میکند معصوم را نیز مخاطب امرو نهی خود قرار دهد لذا به این امر می کند که به مردم بگوید:«ما ادری ما یفعل بی و لا بکم» نمی دانم با من و با شما چه معامله ای انجام نخواهد شد.[2]
در زمان حضرت علی علیه السلام، مردم به او می گفتند: ببین معاویه چه سیاستی داردو مردم را با پول می خرد وهمه را جذب خود می کند ولی شما همه را فراری می دهید.
امام علی علیه السلام بارها قبایلی رااز دست داد به خاطر پیشنهاد غلطی که به امام می دادند.
او نمی خواهد مردم را به طرف خود جذب کند بلکه می خواهد مردم به قوانین اسلام عمل کنند.
امام فرمود من با پول مردم را نمی خرم اگر مردم بخاطر دین جذب من نشوند، من این مردم را نمی خواهم.
اگر مردم خلاف دین عمل کنند ومن کاری با آنها نداشته باشم، نمی خواهم جذب من شوند.
معاویه فاجر و فاسق است. به نفع خودش کار می کند نه به نفع مردم. اما امام علی علیه السلام به نفع اسلام
مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
[1] . تفسیر نمونه، ج۱، ص ۴۹۱
[2] . نسیم حیات، ج ۱، ص ۲۸۴
بدون دیدگاه