وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ


و هنگامي كه به آنها گفته شود به آنچه خداوند نازل فرموده است ايمان بياوريد، مي‏گويند ما به چيزي ايمان مي‏آوريم كه بر خود ما نازل شده، و به غير آن كافر مي‏شوند، در حالي كه حق است و آياتي را كه بر آنها نازل شده تصديق مي‏كند بگو اگر راست مي‏گوئيد و به آياتي كه بر خودتان نازل شده ايمان داريد پس چرا پيامبران خدا را پيش از اين به قتل مي‏رسانيد؟

  • تفسیر و مفاهیم
  • اعراب و موضوع آیات
  • نکات تجویدی

موضوع: جدال احسن

خداوند متعال چگونه ادعای ایمان بنی اسرائیل را نسبت به تورات ابطال میکند؟

جمله «فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ» جدال احسني است در برابر ادعاي يهوديان ما تنها به «مَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا» ايمان مي آوريم و اين ادعا مستلزم اين معناست كه ما فقط به پيامبران خود ايمان مي آوريم؛ بنابراين، مراد از «أَنْبِيَاءَ اللَّهِ» انبياي بني اسرائيل است.

جدال احسن مذكور، نشان اين نكته نيز هست كه اعتقاد و عمل از يكديگر جدا نيست، بلكه رفتار انسان، نشان اعتقاد وجلوه ی اندیشه ی اوست.

اگر شما به «مَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا» يعني تورات مؤمن هستيد، پس چرا پيامبران خدا را مي كشيد و با توجه به اين كه اين استناد، به اعتبار قتل نياكان است.

مجموع جمله به صورت جدال احسن بدين معناست: اگر نياكان شما به تورات مؤمن بودند چرا پيامبران خدا را كشتند و شما نيز سنّت سيّئه آنان را امضا مي‌كنيد و به آن رضايت مي‌دهيد.

درآیه بعد خداوند با ذکر سوابق زمینه را برای قضاوت درست فراهم می کند وبازگشت به شرک وجاهلیت را ظلمی به خود ونسل های بعد می‌داند.[1]


[1] . تفسیر نور ،ج 1، ص156

مؤسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *