وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطَايَاكُمْ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ

و [نيز به يادآريد] هنگامى را كه گفتيم بدين شهر درآييد و از [نعمتهاى] آن هر گونه خواستيد فراوان بخوريد و سجده‏ كنان از در [بزرگ] درآييد و بگوييد [خداوندا] گناهان ما را بريز تا خطاهاى شما را ببخشاييم و [پاداش] نيكوكاران را خواهيم افزود

  • تفسیر و مفاهیم
  • اعراب و موضوع آیات
  • نکات تجویدی

موضوع: لجاجت بنی اسرائیل

خداوند بنی اسرائیل رابرای بخشودن به چه امری مکلف نمود؟

 1)وارد شدن از در مخصوص قريه (كه مطابق آنچه در برخي تفاسيرآمده، دري كم ارتفاع و داخل شدن از آن، مستلزم خم شدن بود و روشن است كه ورود از چنين دري، غرور آدمي را مي‌شكند و انسان متكبّر را به خضوع وامي‌دارد). البته مقصود از سجده در اين حال، ركوع و انحنا نيست؛ زيرا لازم طبيعي ورود از دَرِ كوتاه، انحنا و خم شدن است.

 2)وارد شدن در حال سجده با معاني متعدّدي كه بيان شد (كه مطابق بعضي از آنها، امر ديگري غير از داخل شدن از درِمخصوص و مطابق بعضي، عين همان است).

3 ) گفتن كلمه «حطّة» در حال ورود.

مقصود از کلمه حطه هم تلفظ به زبان است وهم مقصود استغفار و درخواست حط وریزش گناهان است.[1]

در شمارش مناقبی که امیرالمومنین برای خود بر شمرد آن است که فرمود  از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم که می‌فرمود: تو در میان امتم نمونه باب حطه در بنی‌اسرائیل هستی هر کسی به ولایت تو درآید به دری که خدا فرمود وارد شده است.[2]

در سوره مائده آمده است: زمانی که حضرت  موسی به قوم خود دستور داد که به بیت المقدس روند آنها گفتند ما وارد آنجا نخواهیم شد زیرا که زورمندانی هستند در آنجا و ما می‌ترسیم از موسی اصرار و از این قوم انکار و وارد نشدند تا اینکه به سبب همین نافرمانی چهل سال آواره بیابان شدند.


[1] . تفسیرتسنیم ج 4ص565-566

[2] .نورالثقلین، ج 1،ص189

مؤسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *