مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)

خدائي كه مالك روز جزاست.

  • تفسیر و مفاهیم
  • اعراب و موضوع آیات
  • نکات تجویدی

با وجود اینکه خداوند متعال مالک تمام جهان هستی است چرا از او تعبیر به مالک روز جزا «مالک یوم الدین» شده است؟

مالکیت خداوند گر چه شامل هر دو جهان مى باشد، اما بروز و ظهور این مالکیت در قیامت بیشتر است; چرا که در آن روز، همه پیوندهاى مادى و مالکیت هاى اعتبارى بریده مى شود، و هیچ کس در آنجا چیزى از خود ندارد، حتى اگر شفاعتى صورت گیرد باز به فرمان خدا است: «یَوْمَ لاتَمْلِکُ نَفْسٌ لِنَفْس شَیْئاً وَ الأَمْرُ یَوْمَئِذ لِلّه»؛ روزى که هیچ کس مالک هیچ چیز براى کمک به دیگرى نیست، و همه کارها به دست خدا است .
ومقصود از دین جزا بوده زیرا دین در لغت به معنی «جزا» است. روشن ترین برنامه ای که در قیامت اجرا می‌شود، کیفر وپاداش است. امام صادق میفرماید: «یوم الدین ، روز حساب است». شاید دلیلش این باشد که «حساب» مقدمه «جزا» است.

مؤسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

تجزیه

مَالِكِ : اسم ثلاثی مزید، مفرد، مذکر، سالم، از ماده «ملک»، معرب، معرفه به اضافه، مشتق (اسم فاعل)، منصرف، متصرف
يَوْمِ : اسم ثلاثی مجرد، اسم زمانف مفرد، مذکر، ناسالم متعل، از ماده «یوم» (لفیف مقرون) معرب، نکره، جامد، منصرف، متصرف
ال : (ال) تعریف، مبنی، غیرعامل، مختص اسم
دِّينِ : اسم ثلاثی مجرد، مصدر، مذکر، ناسالم، (اجوف یایی) از ماده «دین» معرب، معرفه به (ال)، جامد، منصرف، متصرف

ترکیب

مالِکِ :

نعت دوم برای ٱلرَّحمٰن و مجرور بنابر تبعیت
و یا نعت چهارم برای الله و مجرور بنابر تبعیت علامت جرّ کسره ظاهری

يَومِ :مضاف إليه برای مالِک و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری

ٱلدِّینِ : ٱل : حرف تعریف عهد ذهنی، مبنی بر سکون، مختص اسم، محلی از اعراب ندارد.
دینِ :مضاف إليه و مجرور ، علامت جرّ کسره ظاهری

مؤسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

يَوْمِ: صفت لین «واو ساکن ماقبل مفتوح »

مؤسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *