تاریخچه

نهج البلاغه به تعبیر امام خمینی رضوان الله علیه «بزرگترین کتاب انسان سازی بعد از قرآن است» و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «پشتوانه حل همه مشکلات امروز ماست.» این مجموعه گلچینی بی نظیر از کلام امیر بیان در قالب حکمت ها و خطبه ها و نامه هاست که توسط سید رضی (رضوان الله علیه) جمع آوری شده و از قرن چهارم تا کنون  به جامعه بشری عرضه گردیده است ولی از آنجا که به فرمایش قرآن اکثر مردم در غفلت اند متأسفانه چنین گوهر بی مانندی هنوز هم در میان شیعیان و دوست داران، آنگونه که باید مورد توجه و استفاده واقع نشده است.  در حالی که انس با این کتاب عظیم، باعث هوشیاری و بصیرت در تمام عرصه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حقوقی می شود و به کمک آن می توان مسائلی را که در شرایط امروز جامعه بشری (که شبیه ترین دوران به دوران امیرمؤمنان است) رخ می دهد مورد ارزیابی قرار داده و پاسخی متعالی برای آنها یافت و به سرگردانی بشر در عصر جاهلیت مدرن خاتمه داد.

لذا با توجه به افزایش نیاز جامعه اسلامی به معارف علوی و لزوم بهره مندی جوانان و خانواده ها از آموزه های امیرمؤمنان و آشکار سازی حقایقی که در عصر حاضر به تدریج در نظر مردم واژگونه شده و پاسخ به شبهاتی که علت اساسی گریز برخی افراد از دین گشته است، موسسه نورالیقین نشر فرهنگ و معارف علوی را در کنار دیگر علوم قرآنی در دستور کار خود قرار داده و در سه مقوله آموزشی و پژوهشی و فرهنگی برای ورود علاقمندان و جوانان به عالَم نهج البلاغه، بسترسازی کرده است که به طور مختصر به آن اشاره می شود:

آموزشی

 موسسه نورالیقین از سال 1386 نهج البلاغه را یکی از واحد های درسی خود قرار داد و در هر ترم   16 جلسه 40 دقیقه ای به این کلام نورانی اختصاص یافت. در ابتدا مدیر موسسه استاد آل مرتضی شخصا در شعبات حضور پیدا می کردند و به تدریس بخش هایی از نهج البلاغه من جمله خطبه معرفه الله، خطبه متقین، خطبه شقشقیه و شرح موضوعی نهج البلاغه می پرداختند و پس از آن کتاب راه روشن 1 و 2 که شامل حکمت های 1 تا 65 بود، طی 6 سال در تمام شعبات تدریس شد، در آن سالها حدود 700 نفر از قرآن پژوهان این دوره ها را گذرانده و در آزمون های پایانی شرکت نمودند. پس از اتمام کتاب راه روشن 2، جزوه خطبه متقین طی 3 ترم، در سالهای 1397-1398ارائه گردید و خطبه معرفه الله که شامل 4 جزوه می باشد در 4 ترم از سال 1399 تا کنون  در حال تدریس است و قریب به 1000 قرآن پژوه در کلاس های نهج البلاغه حاضر می شوند و پس از پایان دوره و شرکت در آزمون ها، موفق به دریافت مدرک خواهند شد.

پژوهشی

واحد پژوهش نهج البلاغه از سال 1394 آغاز به کار کرد و فعالیت خود را در گروهی 5 نفره با راهنمایی و پیگیری های مستمر مدیر موسسه، استاد آل مرتضی ادامه داد و برای استفاده از ظرفیت های داخلی موسسه و به کارگیری دستاوردهای گروه پژوهشی در امر آموزش حضوری و مجازی به تهیه و تدوین جزوات آموزشی، جهت تدریس در شعبات و همچنین آماده سازی محتوای  مورد نیاز برای سایت موسسه اقدام نمود.

تا کنون خطبه متقین و خطبه معرفه الله و بیش از 20 حکمت از حکمت های نهج البلاغه مورد پژوهش قرار گرفته و شرح آن در جزوات آموزشی ارائه گردیده است.

فرهنگی

به منظور تشویق و ترغیب بیشتر قرآن پژوهان و درک عمیق تری از سخنان امیر بیان، این موسسه به برگزاری مراسمات و مسابقات متعددی، حول محور نهج البلاغه و امیرمؤمنان علیه السلام در مناسبت های مرتبط اهتمام ورزیده و جوایز نفیسی به برندگان اهدا نموده است. به طور مثال:

  1. برگزاری هر ساله مسابقه خطبه غدیر در ضمن همایش غدیریه
  2. برگزاری مسابقات موضوعی نهج البلاغه در قالب تحقیق و پژوهش و ارائه مقاله
  3. برگزاری مسابقه حفظ حکمت های نهج البلاغه

در پایان لازم است ضمن قدردانی از مدیر موسسه نورالیقین استاد آل مرتضی، از کلیه عزیزانی که در واحد پژوهش نهج البلاغه با این گروه همکاری اثربخشی داشته اند، تشکر نماییم.

مؤسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی