زنجیر استبداد و خفقان، در حدود 2500 سال حکومت پادشاهی در ایران و همراه شدن آن با استبداد، آنچنان دست و پای همگان را بسته بود که حتی در پیاده کردن بدیهی‌ترین ابعاد دینی خویش با مشکل مواجه بودند. اوج این ذلت دینی را می‌توان در دوران پهلوی مشاهده کرد. آنجا که کشف حجاب جلوه قانونی گرفت و یا قانون کاپیتولاسیون پذیرفته شد و ظلم و ستم به عزت و افتخار مسلمانان این آب و خاک سایه انداخت.

اما با حضور ناجی وارسته، رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر روح عزت،آزادی و آزادگی دمیدن گرفت و بار دیگر با تجلی حق، باطل رخت بربست: «وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً».
یکی از آراء بنیانگذار جمهوری اسلامی، نظریه ولایت مطلقه فقیه است که ضامن بقای حیات اسلامی در اعصار آینده در بستر اجتماع خواهد بود، زیرا نبودن جایگاه ولایت فقیه در ساختار حکومت، با پیاده‌سازی فرامین الهی و تعظیم شعائر دینی در اجتماع به نحو شایسته، سازگاری ندارد.
شایان ذکر است در اهمیت ولایت فقیه و لزوم آغاز مباحث مربوط به آن امام محمد باقر(ع) می‌فرماید: «بُنِيَ‏ الْإِسْلَامُ‏ عَلَى‏ خَمْسٍ‏ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ ؛ امام باقر فرمود: بنای اسلام روی پنج چیز است؛ نماز و زکات و حج و روزه و ولایت».
با توجه به حدیث مذکور در زمان غیبت صاحب الامر(عج الله) اهمیت اصل ولایت فقیه که همان امتداد ولایت اهل بیت است مشهود می‌باشد و صفات ولی فقیه در منابع اسلامی مشخص شده و نقش مردم در حمایت از وی و تحقق حکومت اسلامی بسیار سازنده است.
مدیریت مؤسسه نورالیقین با توجه به وظیفه خطیر امت در این امر مهم خود را موظف دانست تا گامی در شناخت و معرفت و شناساندن این امر مهم بردارد و برای نیل به این هدف از سال 1380 تا کنون مسابقاتی در قالب تستی و تشریحی و تحقیقاتی برگزار نموده است و با توجه به اهیمت این اصل در ا کنونی مدیر مسئول مؤسسه استاد آل مرتضی در دو سال متمادی بهمن( 1394 و 1395)مصادف با ایام پیروزی انقلاب اسلامی به برگزاری کلاس‌های تخصصی به صورت فشرده همت گماشته‌اند.
لازم به ذکر است با ارائه فایل صوتی روزانه تدریس به مربیان و تکرار درس توسط ایشان در شعبات به این امر خطیر پرداخته شد. باشد که گامی در پیشبرد اهداف والای این اصل مهم و ضروری برداشته باشد.

دوره آموزش ولایت فقیه

صص
تت

حضور دانش پژوهان در کلاس تدریس کتاب ولایت فقیه ـ مؤسسه نورالیقین ـ سال1395

سس

برگزاری آزمون ولایت فقیه ـ مدرسه هدایتی ـ  سال 1394

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی