مؤسسه نورالیقین جهت برگزاری هرچه بهتر مراسم ویژه ماه مبارک رمضان، در حسینیه شهداء تمهیدات ویژه ای را در نظر گرفته است، یکی از تسهیلات ارائه شده در این راستا برپایی مهد کودک قرآنی برای رفاه حال فرزندان و مادران قرآن پژوه می باشد.
این مهد کودک از تاریخ 28 خرداد مصادف با اولین روز ماه مبارک رمضان فعال و تا پایان ماه مبارک به فعالیت خود ادامه می دهد.


در اینجا مصاحبه ای با مسئول مهد کودک خانم عربلو، جهت ارائه گزارش و معرفی هرچه بهتر فعالیت های این گروه انجام شده است.


ضمن عرض سلام و خسته نباشید لطفا برای شناخت بهتر این مهد بفرمایید چه تعداد مربی در این مهد فعالیت می کنند و هرروز پذیرای چه تعداد نو آموز هستید؟


این مهد کلاس های خود را در دو دوره سنی، زیر 7 سال و بالای 7 سال برگزار می کند. روزهای خاص همچون افتتاحیه ، میلاد امام حسن علیه السلام و شهادت حضرت خدیجه سلام الله علیها تعداد کودکان این مهد بیش از 100 نفر رسیده است و در دیگر روزها بین 30 تا 50 کودک حضور داشتند. غیر از مسئولان، خانم ها: اکبری، لطفی ، عزتی ، صلاحی فر و راز به عنوان مربی مشغول فعالیت هستند. کنترل حضور غیاب و ورود و خروج نیز بر عهده خانم زاهدی می باشد.


برنامه های آموزشی ارائه شده در این مجموعه برای رده های سنی به چه صورت است؟


این برنامه ها در دو مقطع سنی بالای 7 سال و زیر 7 سال به این شرح می باشد:


برنامه آموزشی زیر 7 سال:


مربی : خانم اکبری

کمک مربیان :خانم ها عزتی و لطفی

برای هر هفته برنامه ای تدوین شده است به این صورت که در هر هفته ( شعر، حدیث ، وسوره ای ) را تایپ کرده وبه مادران می دادیم تا در منزل با کودکان تمرین کنند و در آن هفته نیز مربیان با کودکان کار می کنند.

مثال: برنامه هفته اول

حدیث: امام علی علیه السلام می فرماید« الکذب خیانه، دروغ گویی خیانت است.»

سوره : ناس

شعر:

گنجشکه خسته خسته                   بالای درخت نشسته
  نوکشو ببین چه تیزه                    چشمشو ببین چه ریزه
  میاد بالا تاب می خوره                  می ره پایین آب می خوره
 شکارچی در کمینه                      الهی اونو نبینه
  اگه اونو ببینه                             سردمشو می چینه

شروع برنامه روزانه


ورزش صبحگاهی که شعر ورزش به نوعی اعتقادی و در رابطه با خداوند و مخلوقات خداوند است با این هدف که بچه ها خداوند را در یاد خود پررنگ تر کنند.
بعد از ورزش وقت تغذیه و بعد از آن زمان نقاشی است. به این صورت که برگه های کپی شده از تصاویر حیوانات یا طبیعت برای رنگ آمیزی به بچه ها داده می شود یا مربی روی تخته، نقاشی را با شعر برای بچه ها می کشد و همراه آن بچه ها در دفتر نقاشی خود می کشیدند. در پایان برای تشویق، نقاشی ها را روی دیوار چسبانده می شود یا برچسب های ستاره یا ماه  به آنان داده می شود.


برنامه جذاب دیگر این که همه بچه ها دور مربی حلقه می زنند و مربی برای آنان داستان های آموزنده و علمی و همچنین متناسب با میلاد امام حسن علیه السلام  وشهادت حضرت خدیجه سلام الله علیها و امام علی علیه السلام تعریف می کند. همچنین در هفته ای که شب های قدر بود سعی می شد فضایل این شب ها را برای بچه ها به صورت قابل فهم و داستان بیان شود. با این هدف که آنان هم همانند بزرگترها بتوانند این شب ها را درک کرده باشند .


لازم به ذکر است در 15 ماه رمضان مصادف با میلاد امام حسن علیه السلام برنامه مولودی به همراه شعر و داستان های اخلاقی از فضایل امام حسن علیه السلام برای بچه ها ارائه شد. به همراه پذیرایی و مسابقه ، البته مسابقه بخش جذابی بود که بچه ها بسیار استقبال کردند که سؤالات مسابقه از مواردی بود که در این مدت آموزش دیده بودند و به برنده مسابقه جایز اهداء شد.


برنامه آموزشی بالای 7 سال:


مربی: صلاحی فرد


شروع برنامه روزانه با ورزش صبحگاهی


هرچند روز یک بار تفسیر سوره های کوچک از جزء سی قرآن کریم برای بچه ها بیان ومطابق با سوره حدیث زیبایی از کلام اهل بیت برای بچه ها ذکر می شد و از آنان خواسته  می شد تا احادیث و سوره ها را حفظ کنند.
برنامه دیگر کار با قیچی و همچنین نقاشی و رنگ آمیزی تصاویر اخلاقی بود.
مثال تصویر مسخره کردن به تعداد در اختیار بچه ها  قرار می گرفت و در حین رنگ آمیزی برایشان حدیث مسخره کردن به همراه داستان گفته می شد.


برنامه هفته اول : تفسیر سوره های حمد، کافرون ، واصول دین

برنامه هفته دوم: تفسیر سوره های صمد و فلق

برنامه هفته سوم: تفسیر سوره ماعون و قدر

برنامه هفته چهارم: تفسیر سوره زلزال وسوره توحید


فضای فیزیکی مهد و محیط آنرا چگونه ارزیابی می کنید؟

رعایت نکات بهداشتی و ایجاد محیط آرام با هوای مطبوع، متناسب با فصل تابستان مد نظر بوده است.
به طور کلی مهد کودکی با محیط بسیار شاد، خنک و دارای تمام امکانات رفاهی برای بچه ها آماده شده بود. در این بین نکات بهداشتی نیز، مورد توجه بود و اعمال می شد.


با تشکر فراوان از زحمات شما

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *