• شرح مسئله
  • پرسش و پاسخ
  • اختلاف مراجع

باید صورت را بنابر احتیاط واجب از بالا به پایین شست و اگر از پایین به بالا بشوید وضو باطل است و دستها را باید از آرنج به طرف سر انگشتان بشوید.

سؤال. آیا هنگام شستن صورت در وضو، حتماً باید آب را از رستنگاه (محل روییدن مو) بریزیم و دست ها را از آرنج بشوییم یا اینکه می شود از پایین تر مثلاً بالای ابروها ریخت و بعد دست کشید؟

همه مراجع (به جز آقای سیستانی دام ظله): در شستن صورت، باید رستنگاه (جایی که موی سر بیرون می آید) نیز شسته شود ولی لازم نیست آب از رستنگاه ریخته شود؛ بلکه همین اندازه که عرفاً از بالا به پایین شسته شود، کافی است.
آیت الله سیستانی دام ظله: شستن صورت، بنابر احتیاط واجب، باید با رعایت ترتیب از طرف بالا به پایین باشد و همین که در عرف گفته شود از بالا به پایین شسته شده، کافی است بنابراین اگر آب را بر ابتدای پیشانی ـ محلّ روییدن مو ـ بریزد سپس آن را بر هر دو طرف صورت به طور معمول به صورت خط منحنی جاری نماید، شستن از بالا به پایین صورت گرفته است و اگر فرد آب وضو را بر ابتدای پیشانی نریزد بلکه بر قسمتی پایین‌تر از آن مثل پایین پیشانی و محلّ ابروها بریزد سپس بلافاصله قسمت بالای پیشانی را که خشک مانده دست بکشد تا تر شود و بعد بر محلّ ریختن آب و پایین‌تر از آن دست بکشد و به این شستن هم اکتفاء نماید، بنابر احتیاط واجب چنین وضویی صحیح نیست.

موسسه  نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *