••••••༻﷽༺••••••

موضوع اول : ویژگی های آفرینش الهی

سوال) آفرینش درکلام امیرمؤمنان علی علیه السلام با چه خصوصیاتی همراه است؟

آفرینش موجودات توسط خداوند عاری از هرگونه نیاز و نقص می‌باشد که موارد زیر از مصادیق بارز آن است:

۱- ابداع بی‌سابقه (أنشَأَ الخَلقَ إِنشاءً وَ ابْتَداهُ اِبتداءً؛ خلقت را آغاز کرد و موجودات را بیافرید)

۲- بی‌نیاز از اندیشه(بَلا رَویَّةِ أجالَها؛ بدون نیاز به فکر و اندیشه ای)

۳- بدون استفاده از تجربه(وَلا تَجْربَةِ استِفادَها؛ بدون استفاده از تجربه ای)

۴- بی‌نیاز از حرکت(ولا حَرَکَةٍ أحْدَثَها؛ بی آنکه حرکتی ایجاد کند)

۵- بدون تصمیمی مضطرب(وَ لَا هَمَامَةِ نَفْسٍ اضْطَرَبَ فِيهَا؛ بی آنکه تصمیمی مضطرب در او راه داشته باشد)

•••┈✾~✾┈•••

موضوع دوم : ابداع بی سابقه

سوال)کلمات «أنشَأ» و «إبتَدَأ» متضمن چه معنایی هستند؟

جمله انشای خلق و ابتدای آن، اجمالاً دلالت دارد به چگونگی آفرینش مخلوقات و قدرت خداوند متعال، بعداز اینکه به اصل ایجاد به وسیله «فطرالخلایق بقدرته» (توضیح آن در بخش اول گذشت.) اشاره کرده است.
کلمه «انشا» و «ابتدا» به معنای ایجاد کردن بدون سابقه و مدل است و تفاوت ظریفی بین آنها وجود دارد.
«أنشَاء» ایجاد چیزی است که مانند آن چیز سابقه نداشته باشد و«اِبتدا» ایجادی است که قبل از آن سابقه ایجادی نبوده باشد.
سازنده‌ها مواد را ازجای دیگر می‌آورند و باتغییراتی که ایجاد می‌کنند محصولی تحویل می‌دهند اما «انشاء» خلق یعنی خداوند متعال آفرینش را ایجاد کرد بدون اینکه ازقبل مواد آن بوده باشد. خلق را ابتدا کرد یعنی نمونه سابقی هم نداشت که مشابه سازی شده باشد.
در دعای شریف جوشن کبیر نیز آمده: «یَا مَن خَلَقَ الأشیاءَ مِنَ العَدَم؛ ای کسی که اشیاء را از عدم آفریدی» و به این حقیقت ناب که اصل آفرینش، بدیع و نوظهور بوده اشاره شده است.

•••┈✾~✾┈•••

موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *