بهداشت و سبک زندگی اسلامی

 «اگر به معنویت و رستگارى معنوى، اعتقادى هم نداشته باشیم، براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، پرداختن به سبک زندگى مهم است. امام خامنه ای(حفظه الله)

امروزه در دنیا سبک‌های زندگی مختلفی وجود دارد. در کشورهای اسلامی تا صد یا دویست سال گذشته سبک زندگی اسلامی حاکم بود. ولی بعد از انقلاب صنعتی، رفته‌رفته مردم به سبک زندگی غربی گرویدند و این اتفاق، آثار سوء به دنبال داشت. مردم، سبک زندگی اسلامی را فراموش کردند و حتی زیر سؤال رفت. البته غرب هم سرمایه‌گذاری و تلاش زیادی کرد تا سبک زندگی غربی را جایگزین کند. سبک زندگی، مسئله پیچیده‌ای است و موارد زیادی را شامل می‌شود ازجمله خوراک، پوشاک، بهداشت، رفتار، اخلاق، اقتصاد و…

چند سالی است که در ایران سبک زندگی اسلامی مطرح شده است و بیش از هر کس، رهبر فرزانه انقلاب به گفتمان سازی دراین موضوع مهم اهتمام داشته است. رسیدن به سبک زندگى مطلوب اسلامی و ارزیابى سبک زندگى موجود در جوامع مسلمان در گرو دانستن شاخص هاى زندگى اسلامى است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تشریح مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط های مختلف، اشاره کرده و می فرمایند: در واقع سبک زندگی به همه مسائلی برمی گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند.

عمل به سفارشهای طبی و بهداشتی اهل بیت  علیهم السلام به مردم کمک می کند تا هم کمتر بیمار شوند،هم زندگی مطلوب تری داشته باشند و هم در تبلیغ اسلام بسیار مؤثر خواهد بود. وقتی مردم ببینند که فرد مسلمان زیبا و تمییز است و زندگی مطلوبی دارد، به اسلام ترغیب می شوند.

در سبک زندگی و سنتی تنها درمان گری ملاک نیست، بلکه ملاک مهم پیشگیری است.

 شروع فعالیت مؤسسه:

به لطف الهی، در این راستا مؤسسه نورالیقین بر آن شده است تا دوره سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت را در کلیه شعب مؤسسه آموزش دهد تا قرآن پژوهان استفاده کنند.

اجرای این امر از بهمن ماه 1398 آغاز شد. به این شکل که ابتدا افرادی که در این زمینه اطلاعات و  فعالیت داشتند،  چه از خود مؤسسه و چه از غیر مؤسسه شناسایی شدند. به لطف الهی حدود 30 نفر توانستیم جذب کنیم.

به منظور آمادگی و هماهنگی این افراد به عنوان مربی که بتوانند در شعب تدریس داشته باشند. به مدت یک سال کامل هر هفته 3 ساعت آموزش داده شدند.

این کلاسها سه شنبه ها در مؤسسه مخصوص مربیان برگزار میشد، و همچنان روزهای دوشنبه ادامه دارد.

ابتدا از مباحث عمومی، دوره را آغاز کردیم.

مربیان این دوره:

خانمها سلیمانی، احمدی و امینی نیا

محتوا :

(سرفصل های آموزشی عمومی)

  • انواع غذاها و ارتباط آنها با یکدیگر

1- غذای فکری

2- غذای بینایی

3- غذای بویایی

4- غذای شنوایی

5- غذای لمسی و جذبی

6- غذای چشایی (خوردن)

7- غذای جنسی

  • سته ضروریه (6 اصل سلامتی)

1- آب و هوا

2- خوردنی ها و آشامیدنی ها

3- حرکت و سکون (ورزش و تحرک بدنی)

4- خواب و بیداری

5- استفراغات (خروج مواد زائد از بدن)

6- اعراض نفسانی (تغییرات روحی و روانی)

  • انواع مزاج و ارتباط آنها با یکدیگر (ویژگیهای رفتاری، ظاهری و گوارشی هر یک از مزاج ها)

1- مزاج دم

2- مزاج صفرا

3- مزاج بلغم

4- مزاج سودا

تدریس کتاب داروهای اساسی در طب سنتی اسلامی، نوشته سید حسین بنی هاشمی گرگری که در این کتاب 14 گیاه اساسی و کاربردی در طب اسلامی سنتی بیان شده و روشهای مختلف استفاده از آنها کامل گفته شده است.

به امید و یاری خداوند متعال این کلاسها را ادامه دادیم و مباحث به صورت دوره ای و تخصصی جلو می‌رود.

دوره کوتاه مدت: حجامت و بادکش

این دوره طی 8 جلسه 3 ساعته برگزار شد، سرکار خانم سلیمانی کاملاً به صورت کاربردی (تئوری و عملی) تمام مباحث مربوط به حجامت و بادکش (ممنوعیات، سفارشات، زمانهای مناسب و نامناسب حجامت و بادکش، انواع حجامتها و بادکشها و…) به طور کامل و تخصصی تدریس کردند.

از بهمن ماه 1399 این افراد فعالیت خود را در شعب شروع کردند و همگام با هم پیش می روند و سرفصلهای تدریسی آنها یکی است و جزوه یکسان دارند.

در شهریور ماه سال 1401 سطح متوسطه همانند سطح مقدماتی هفته ای یک روز به مدت 3 ساعت فعالیت خود را آغاز نمود و در محضر اساتید مجموعه محیا با مدیریت استاد اخوان و اساتیدی همچون آقایان: استاد احمدی، استاد اخوان، و خانم حسنی بهره برده و پس از برگزاری آزمون کتبی د ر آذرماه سال 1401 سطح متوسطه به پایان رسید.

همچنین در دی ماه سال 1401 سطح تخصصی به طور رسمی آغاز شد. همچون سطح قبل از اساتید سطح متوسطه و نیز آقای شاه حسینی و خانم ها: زهتابچی  و منادی بهره برده و این اساتید تا به امروز مشغول تدریس هستند.

از جمله اهداف بلند مدت موسسه در راستای برگزاری این کلاس ها می‌توان  به:                        

  • آموزش و تربیت مدرس برای گسترش اصلاح سبک زندگی بطور عمومی و گسترده در شعب متععد موسسه میباشد که این مهم تا به امروز تا حدودی تحقق یافته است. 
  • پرورش و تربیت تعدادی حکیم حاذق بطور تخصصی برای تحقق بخشیدن به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی.
  • آموزش سبک زندگی در کنار دروس تفسیر و احکام کمک به بالا بردن سطح اعتقادات از طریق این درس نیز کمک کند.

مؤسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی