•••••༻﷽༺•••••

موسسه نورالیقین و هیئت صاحب الزمان عج همچون سنوات گذشته در آستانه فرا رسیدن میلاد منجی عالم بشریّت حضرت ولی عصر (عج)” بیست و چهارمین همایش بزرگ مهدویّت” را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم را در روز شنبه مورخ ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در سالن فرهنگ و هنر اداره کل ارشاد اسلامی برگزار نمود.

عناوین برنامه های همایش:

1  تلاوت قرآن کریم توسط قاری ممتاز جناب آقای دکتر شعاعی

2- اجرای مسابقه معارف قرآنی حافظان با موضوعات اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی

3- اجرای گروه سرود دختران نورالیقین

4- سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملائی (کارشناس حوزه مهدویت)

5- بیانات ارزشمند استاد آل مرتضی مدیریت موسسه نورالیقین

6- مداحی جناب آقای بنی فاطمه

7- اجرای برنامه آموزشی سواد رسانه توسط حجت الاسلام محمودی

8- اجرای گروه تواشیح نورالیقین

9- اهداء جوایز

10- تلاوت دعای فرج

قابل ذکر است در این همایش ریاست محترم مجمع عالی تفسیر حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی و مسئولین محترم اداره ارشاد و اوقاف و مدیران موسسات قرآنی استان قم حضور به هم رساندند.

 ┄┄┅••✻••┅┄┄

استاد آل مرتضی با ذکر یک خاطره به سختی تحمل انتظار برای حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف اشاره نمودند.

بخشی از بیانات استاد آل مرتضی در بیست و چهارمین “همایش مهدویت” موسسه نورالیقین

مفهوم انتظار حقیقی

 انتظار ظهور تنها منفعلانه عمل کردن و دعای برای فرج نیست بلکه انتظار از جنس عمل و رفتارهای فعالانه ای و روحیه جهادی داشتن است که عمق دارد

 شدت و سختی انتظار حضرت مهدی عج در کلام امیرالمومنین علیه السلام

ایشان جهت تبیین سختی و شدت و غربت انتظار حضرت ولی عصر (عج ) به حدیثی از امام علی علیه السلام اشاره نمودند : أَنَّهُ ذَكَرَ اَلْمَهْدِيَّ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ فَقَالَ صَاحِبُ اَلْأَمْرِ هُوَ اَلشَّرِيدُ اَلطَّرِيدُ اَلْفَرِيدُ اَلْوَحِيدُ…

امام زمان عج با وجودت کثرت شیعیان مطرود و رانده شده هستند چرا که قدر و منزلت نعمت امام حتی اگر غایب باشند دانسته نشده است. در ادامه ایشان فرمودند: اهل بیت علیهم السلام برای تنهایی و غربت امام زمان عج بسیار گریه میکردند و درباره صاحب الامر, تاکید دارند که مصیبت غربت ایشان همچون مصیبت سیدالشهدا و امیرالمومنین و دیگر ائمه علیهم السلام است. این مطلب, همواره ذهن من را به خود مشغول ساخته بود که چرا مصیبت غربت و انتظار امام زمان عج عظیم است باوجود اینکه آن حضرت این همه یاور دارند تا اینکه با عنایت خدا یک شب در رویایی جواب سوال خود را دریافت نمودم

خاطره ای در تحمل سختی انتظار

در عالم رویا دیدم عده ای ظالم به من گفتند شما دو راه داری یا باید عذاب و اعدام شوی و یا در مکانی پنهان شوی بگونه ای که تا آخر عمر هیچ کس نباید شما را ببیند و نباید با کسی ارتباط داشته باشی و حرف بزنی حتی با خانواده, پدر و مادر و…
من گفتم اعدام همراه با شکنجه و ناراحتی سخت است و راه دوم را انتخاب کردم که تا آخر عمر با احدی ارتباط نداشته باشم, دو روز این وضعیت را تحمل کردم ولی روز سوم آنقدر در خواب به من فشار روحی وارد آمد که فریاد زدم مرا ببرید بکشید یا شکنجه دهید چون این شرایط که با احدی ارتباط ندارم بسیار سخت و غیرقابل تحمل است.
از طریق همین رویا پی بردم که چرا مصیبت انتظارِ طولانی امام, بسیار شدید و طاقت فرسا محسوب میشود.
درک سختی انتظار به شأن افراد مربوط است ما انسانهای معمولی شأن عادی داریم اما امام زمان عج با توجه به مقام و منزلتی ویژه ای که دارند سختی این انتظار را چندین برابر احساس می کنند.

فعال نمودن انسانهای راحت طلب

در این زمان اغلب مردم راحت طلب, دنیاطلب و شخصیت طلب هستند و به روایت حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلّم): یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ بُطُونُهُمْ آلِهَتُهُمْ وَ نِسَاؤُهُمْ قِبْلَتُهُمْ وَ دَنَانِیرُهُمْ دِینُهُمْ وَ …
و دین آنها مال و اموال آنان است

و افراد متدین و مجاهد وفعال در اقلیت هستند ولی همین گروه اندک باید در بالا بردن دیگران تلاش کنند. مانند فردی که خود بسختی از کوه بالا میرود ولی دست دیگران را که خودشان نمیخواهند را میگیرد تا آنان را نیز ارتقاء دهد

ایشان در زمینه  جذب جوانان به سمت دین و مذهب و تربیت نیروهای مهدی یاور به موارد ذیل اشاره فرمودند :

– برنامه ریزی دقیق
-هزینه کردن از وقت و مال و آبرو
– هراس نداشتن از حرف و حدیث دیگران و عقب نشینی نکردن
– فعالیتهای جهادی و جهاد فی سبیل الله
– اتحاد نیروهای مذهبی و پرهیز از تفرقه و اِعمال سلیقه های شخصی
– تحمل سختیها و شدائد
 ┄┄┅••✻••┅┄┄

 در بخش دیگری از همایش حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر ملائی استاد مرکز تخصصی مهدویّت حوزه علمیّه قم‌ به ایراد سخنرانی پرداختند .

ایشان در بیانات خود به روایاتی که گویای حوادث تلخ و ناگوار آخر الزمان هست و یاس ناشی از آن اشاره نموده و به تبیین تناقض این روایات با آیات قرآنی پر از نور امید به رحمت الهی ، پرداختند.

دکتر ملائی تنها راه حل این تناقض را در فهم فقیهانه احادیث دانسته و توصیه نمودند
در عصر غیبت ما باید در برابر روایات منفعل نباشیم بلکه هوشمندانه بررسی و تحلیل کنیم و از حوادثی که‌توسط معصومین علیهم السلام پیش بینی شده جلوگیری کنیم و مسیر اصلی حرکت و رشد در دوران غیبت را پیدا کنیم

و در یک جمله مهارت زندگی در آخر الزمان را یاد بگیریم و این مهارت در حرکت و استقامت در مسیر حق و حقیقت خلاصه میشود .

 ┄┄┅••✻••┅┄┄

همچنین حجت الاسلام والمسلمین آقای محمودی در حوزه سواد رسانه وهجمه های مجازی ، مطالب کاربردی و مفیدی را مطرح کردند.

از جمله موضوع روشهای اقناع سازی فضای جامعه برای یک تغییر را بصورت مرحله ای بیان کردند:

1-  ناامید سازی افراد جامعه:
با انتشار اخبار منفی و نگران کننده ناامیدی و یأس را به جامعه القا می کنند

2- تشکل سازی:
از سالها قبل با هدف ایجاد ناامنی, گروه ها و افراد خاص مثل امید دانا را در جامعه موجه جلوه میدهند و بعد یک شبه بوسیله این مهره ها ایجاد اغتشاش می کنند.

3- چالش رسانه ای:
یک موضوع کم اهمیت ناگهان به تیتر اول رسانه ها تبدیل می شود.

4- تجمع سازی با تکنیک های رسانه ای:
بوسیله تکرار یک صحنه یا یک کلیپ در نامهای مختلف و مکان های متفاوت، از تکنیک های رسانه ای برای القاء تجمع سازی وزیاد بودن تعداد استفاده می کنند.

5- کشته سازی:
با انتشار اخبار کذب مبنی بر کشته شدن افراد بوسیله نیروهای امنیتی ، به مردم القاء می کنند که نظام مقابل مردم است وباید بوسیله اغتشاش انتقام خون آنها گرفته شود و اینگونه با فریب اذهان عمومی ، مردم را به کف خیابانها می کشانند.

پس در این جنگ ترکیبی نیاز جامعه به سواد رسانه ای بیش از هر زمان دیگری ضروری و لازم به نظر میرسد.

 ┄┄┅••✻••┅┄┄

اهداء جوایز به نفرات برتر طرح قرآنی مشکات (دوره تخصصی تفسیر سوره نساء) و طرح رضوان‌ (دوره عمومی تفسیر کل قرآن کریم ) از دیگر بخشهای این همایش بود.

برگزاری سرود توسط گروه سرود دختران نوجوان موسسه نورالیقین و همچنین اجرای تواشیح توسط گروه تواشیح موسسه نورالیقین از دیگر بخشهای جذاب این همایش بود.

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *