دومین جلسه از دوره ی آموزشی امر به معروف در موسسه نورالیقین برگزار شد. در این جلسه حجه الاسلام سلیم زاده دبیر ستاد امر به معروف به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و اصحابشان به بیان احکام امر به معروف پرداخته و بیان کردند: احکام امر به معروف بسیار مهم و جزء فروع دین ما می باشد و باید احکام آن را بدانیم. دبیر ستاد امر به معروف همچنین در توضیح شرایط امر به معروف گفتند: امر به معروف و نهی از منکر با وجود برخی از شرایط، واجب می‌ شود و در صورت نبود آن شرایط، تکلیف ساقط است و در ادامه، شرایط آن را ذکر کردند. از جمله اینکه: آمر به معروف و ناهی از منکر باید عالم به معروف و منکر باشد. بداند کار شخص مقابل گناه است. همچنین بداند که شخصی که منکر انجام داده، به منکر بودن عمل خویش آگاه است یا اینکه عمل او عمدی و بدون عذر شرعی است. همچنین از دیگر شرایط امر به معروف این است که انسان، احتمال تأثیر بدهد.


پنجمین و آخرین جلسه از دوره ی آموزشی امر به معروف و نهی از منکر در موسسه نورالیقین برگزار گردید.در این جلسه، حجه الاسلام و المسلمین سلیم زاده دبیر ستاد امر به معروف به بیان روش های اجرایی امر به معروف پرداخته و مثال های متعددی در این زمینه ذکر کردند.

ایشان پیرامون تشخیص معروف و منکر بیان کردند: باید تشخیص داده شود عمل شخص، منکر است و یا اینکه از روی ناآگاهی انجام شده است که اگر ناشی از ناآگاهی فرد باشد در اینصورت ارشاد جاهل انجام می شود نه نهی از منکر که شیوه ی عمل آن متفاوت است. دبیر ستاد امر به معروف ضمن توضیح روش مستقیم کلامی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر یادآور شدند: برخورد با افراد باید قاطعانه اما مؤدبانه باشد.

ایشان همچنین در مورد تشخیص اصل برخورد بیان داشتند: اگر امر به معروف در شرایط مناسبی انجام نشود ممکن است گاهی اثر عکس بگذارد. حجه الاسلام سلیم زاده در میان سخنان خود این نکته را یادآور شدند که هرگز در مورد افراد سریعا قضاوت نکنیم زیرا از چگونگی زندگی آنها و شرایطی که در آن به سر می برند آگاه نیستیم.

لازم به ذکر است، آزمون این دوره ی آموزشی روز پنچ شنبه سیزدهم آبان ماه در سالن اجتماعات گلزار شهدا برگزار گردید و قریب به 550 نفر از بانوان در این آزمون شرکت کردند.

موسسه نورالیقین

مرکز آموزش تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *