دومین جلسه از دوره ی آموزشی امر به معروف در موسسه نورالیقین برگزار شد. در این جلسه حجه الاسلام سلیم زاده دبیر ستاد امر به معروف به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و اصحابشان به بیان احکام امر به معروف پرداخته و بیان کردند: احکام امر به معروف بسیار مهم و جزء فروع دین ما می باشد و باید احکام آن را بدانیم. دبیر ستاد امر به معروف همچنین در توضیح شرایط امر به معروف گفتند: امر به معروف و نهی از منکر با وجود برخی از شرایط، واجب می‌ شود و در صورت نبود آن شرایط، تکلیف ساقط است و در ادامه، شرایط آن را ذکر کردند. از جمله اینکه: آمر به معروف و ناهی از منکر باید عالم به معروف و منکر باشد. بداند کار شخص مقابل گناه است. همچنین بداند که شخصی که منکر انجام داده، به منکر بودن عمل خویش آگاه است یا اینکه عمل او عمدی و بدون عذر شرعی است. همچنین از دیگر شرایط امر به معروف این است که انسان، احتمال تأثیر بدهد.


سومین جلسه از دوره ی آموزشی امر به معروف روز پنج شنبه 29 مهر ماه در موسسه نورالیقین برگزار گردید. در بخش ابتدایی جلسه، حجه الاسلام و المسلمین سلیم زاده دبیر ستاد امر به معروف به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان بحث خود را با بیان و شرح تذکّرات مهمی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر آغاز کرده و ادامه دادند که در ذیل به برخی از این موارد اشاره شده است:

1-در مراتب امر و نهی در حکومت اسلامی باید تا حدّ امر و نهی همراه با توسل به زور اکتفا نمود.(توسل به زور در امر به معروف به عهده حکومت است.)

2-باید از سوء ظن به مؤمنین پرهیز شود.

3-در راه امر به معروف و نهی از منکر باید از هرگونه منکر دیگری پرهیز نمود. ما حق نداریم با گناه کردن از گناه دیگری جلوگیری کنیم.مگر آنکه آن گناه خیلی عظیم باشد و گناه ما کوچک باشد که فقها مثالی از آن را زده اند. (عظمت سنجی گناهان به دست ما نیست و توسط مراجع تعیین می شود.)

4-اگر شخص خلافکار با اشاره ی ما، دست از خلاف برمی دارد، برخورد شدید و بیش ازاین که توهین به او باشد جایز نیست.

5-در انجام امر به معروف و نهی از منکر لازم نیست صد در صد به نتیجه برسیم. بلکه اگر حتی یک درصد هم اثر داشته باشد،باز هم واجب می باشد.

ایشان همچنین در بخش انتهایی جلسه، به پاسخگویی پرسش های حضّار پیرامون امر به معروف و نهی از منکر پرداختند.

لازم به ذکر است در این جلسه از مدیر مسئول موسسه نورالیقین سرکار خانم آل مرتضی قدردانی به عمل آمده و لوح تقدیری از طرف ستاد امر به معروف، تقدیم ایشان گردید.

موسسه نورالیقین

مرکز آموزش تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *