در سومین جلسه از دوره ی آموزشی مهدویت، جناب آقای هادی حسین پور از مرکز تخصصی مهدویت حضور یافته و پیرامون موضوع سازمان وکالت(رهبری شیعه در عصر غیبت صغری) به بحث و توضیح پرداختند. ایشان ضمن تعریف این موضوع در این باره گفتند: وکالت در اصطلاح و آن چیزی که مدّ نظر ما است و گفته می شود که مثلا فلان شخص وکیل امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، یعنی واگذار کردن انجام کاری به دیگری و نائب کردن او برای تصرف در یک مسئله می باشد.وکالت در بحث مهدویت یعنی امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) برخی از کارها را به وکیل خود واگذار کرده است.


در ششمین جلسه از دوره ی آموزشی مهدویت، روز پنجشنبه 27 آبان ماه حجه الاسلام و المسلمین سید مصطفی باقری از مرکز تخصصی مهدویت در مؤسسه نورالیقین حضور یافته و موضوع عصر غیبت را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ایشان در بخش ابتدایی سخنان خود به بیان تفاوت غیبت صغری و غیبت کبری پرداخته و در این باره گفتند: آنچه که غیبت صغری را غیبت صغری کرده است، کوتاه بودن زمان آن نیست. بلکه غیبت، در زمان غیبت صغری، صغری بوده است( کوچک بوده است). یعنی کیفیت غیبت طوری بوده که نامش را غیبت صغری گذاشتند.در زمان غیبت کبری نیز کیفیت غیبت طوری بوده است که آن را غیبت کبری نامیده اند. حقیقت مطلب این است که تفاوت دو غیبت، در کیفیت غیبت است نه در زمان آن.

حجه الاسلام و المسلمین باقری در ادامه ی این بحث اضافه کردند که در تاریخ عصر غیبت، اولین نکته ای که مطرح می شود این است که اولاً غیبت باید اتفاق می افتاد.به نظر می رسد اگر این اتفاق رخ نمی داد شیعه در امنیت اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و اقتصادی بیشتری بود. پیداست که غیبت مسئله ای است که با وجود اینکه در کوتاه مدت ضربه هایی به بدنه ی شیعه وارد می کند اما در بلند مدت باعث خودسازی شیعه و نزدیک شدن او به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف می شود. از زمان امام کاظم علیه السلام که حضرت را به زندان انداختند و ارتباط شیعه با ایشان به صورت مستقیم قطع شد، این آمادگی کلید می خورد که شیعه آرام آرام از امامش جدا بشود.

ایشان همچنین ضمن معرفی نُوّاب خاص امام زمان (عج) در مورد تفاوت نائبان خاص و عام بیان کردند: نائبان خاص کسانی هستند که امام زمان (عج) آنان را با نام و عنوانشان به ما معرفی کردند.اما در مورد نائبان عام، نامی ذکر نشده بلکه صفات و ویژگی هایی بیان شده است که باید آنها را در فقهای زمان خودمان کشف کنیم.

مؤسسه نورالیقین

مرکز آموزش تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *