موسسه نورالیقین و هیئت صاحب الزمان عج همچون سنوات گذشته در آستانه فرا رسیدن میلاد منجی عالم بشریّت حضرت ولی عصر (عج)” بیست و ششمین همایش بزرگ مهدویت” را در روز سه شنبه مورخ یکم اسفند ۱۴۰۲در سالن اجتماعات موسسه نورالیقین برگزار نمود.

عناوین برنامه های همایش:

تلاوت قرآن کریم:توسط قاری ممتاز جناب آقای اسکندری

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملائی (کارشناس حوزه مهدویت)

بیانات ارزشمند حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رفیعی با موضوع مهدویت

مداحی جناب آقای بنی فاطمه

اجرای برنامه آموزشی سواد رسانه توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمودی با محور انتخابات

تلاوت دعای فرج

تلاوت قرآن کریم: توسط قاری ممتاز جناب آقای اسکندری

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملائی (کارشناس حوزه مهدویت)

جناب دکتر ملّایی، استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه ی علمیه قم در همایش مهدویت موسسه نورالیقین در آستانه نیمه شعبان حضور یافتند.

ایشان در سخنرانی خود به موضوع چگونگی استفاده از گنجینه مهدوی پرداختند و برای تشریح موضوع، نکاتی را مطرح کردند:

نکته اول: هدف نداشتن
هر انسانی باید در زندگی هدف داشته باشد و طبق آمار جهانی تقریبا ۹۰ درصد مردم دنیا نمی دانند برای چه زندگی می کنند!
این مشکلی است که انسان نداند به کجا می رود! یا چه می خواهد!

نکته دوم: هدفها کلی هستند.
ممکن است خیلی از انسانهای متدین عنوان کنند که بی هدف نیستند ولی وقتی، سوال جزئی تر می شود، معلوم می شود که اهداف کلی است، مثلا رسیدن به کمال، سعادت و خوشبختی.
امّا منظور از این سعادت و کمال چیست، دقیقا معلوم نیست!

نکته ی سوم: هدف کوچک است.
خیلی از افرادی که هدف دارند و هدفشان هم روشن است ولی مشکل اینجاست که این هدفها کوچک است که آسیب است.
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: قدر الرّجُل علی قَدرِ همّتِهِ، قیمت هر انسانی به قدر همّت اوست.
ما باید دقت کنیم که وقتی در جلسات قرآنی شرکت می کنیم نباید به لذتهای حداقلی، دور هم بودن اکتفا کنیم، بلکه تفکر کنیم که آغاز تحول است، به خصوص در ماه شعبان و رمضان، تا نتیجه ی آنرا در شب قدر ببینیم.

انسان می تواند خیلی بزرگ باشد به شرط اینکه هدف بزرگی داشته باشد، مثل امام زمان، فکر کند، مثل او هدف گذاری کند.

هدف او چیست؟ تشکیل حکومت
چرا؟

چون معنویت بدون مهار قدرت نمی تواند در جامعه کاری کند.
وقتی نهاد قدرت طاغوتی باشد، ۱ملیون سخنرانی هم صورت بگیرد، بی نتیجه یا کم نتیجه است.
امام عصر–معنوی ترین انسان روی کره زمین– حکومت تشکیل می دهدو خداوند او را حاکم قرار داده تا باعث رشد مردم شوند.

پس:
۱- هدفمند زندگی کنیم.
۲- به سمت اهداف امام عصر رشد کنیم.

در این مسیر مواظب باشیم:
اگر برای رضایت امام کار می کنید چون نگاهتان به قله هست ، واقعیت های اطراف راهم ببینید
چون در غیر این صورت باعث ناامیدی می شود.

اشکالات و نظرات و شبهات دیگران و دشمنان، انسان را ناامید نکند.
سرباز امام زمان باید بداند که او در حال تمرین سربازی است و هنوز کامل نیست و دلسرد نشود و به تلاش ادامه دهد.

ایشان در اینجا به شبهه ی که به انقلاب وارد می کنند، اشاره کرده و پاسخ دادند
که امامین انقلاب هیچگاه نگفتند که ما بی عیب و نقص بوده ایم و همه چیز خوب بوده ، بلکه صحبت اینجاست که ما در مسیر جمهوری اسلامی هستیم.

ایران در مسیر پیشرفت است نه به گزارش کشور ایران، بلکه بنابر اخبار بین المللی ایران پس از انقلاب با قبل از آن قابل مقایسه نیست.

در ادامه، به موضوع انتخابات اشاره کرده و تذکر دادند که:

۱- مردم باید مواظب باشند که نقدی که اطرافیان یا دشمنان وارد می کنند نباید باعث یاس و ناامیدی شود، چون اینگونه نقدکردن از ناحیه شیطان است.
۲- باید واقعیت ها را دید و هدف گذاری کرد و در این مسیر تمرین کرد و شانه خالی نکرد.
باید باید معیار امام زمان عج الله جلو برویم و فرد مناسب را انتخاب کرد.

و ایشان کلام خود را با روایتی به پایان بردند که انسانهای تلاشگر در زمان غیبت، از خیرات الهی نه در آن دنیا، بلکه در همین دنیا بهره مند خواهند شد.

بیانات ارزشمند حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رفیعی با موضوع مهدویت

ایشان در طلیعه سخنرانی خود در موسسه نورالیقین از مدیر و مسئولان این موسسه تشکر کردند که این مجموعه را فراهم نموده، تا بانوان قمی بتوانند از محضر قرآن بهره ببرند و با علوم قرآنی آشنا شوند. ایشان گوشزد کردند که ما به عنوان یک مسلمان باید حداقل با معانی آیات قرآن آشنا باشیم و تاکید نمودند که قبل از تفسیر، ابتدا مفردات قرآن را بیاموزیم.

ایشان از خواهران خواستند که حداقل شبی ۵ الی ۱۰ آیه را در حد ترجمه و تفسیری آسان مطالعه کنند تا این مفاهیم در ذهنشان تثبیت شود و اضافه کردند که امام زمان علیه السلام نیز هنگام ظهور معالم دین را احیا میکنند.(أین محیی معالم الدین).

حجه الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی در بخش دوم بیانات خود به آسیب‌های مهدویت اشاره کردند و خطراتی را که در جریان مهدویت قرار دارد به حضار گوشزد نمودند. ایشان اشاره کردند که در زندگی به دنبال شناخت خطرات باشند، زیرا لکل شیء آفة. انسان موفق کسی است که شر را خوب بشناسد این همان آسیب شناسی است.
ایشان در ادامه تحت ۵ عنوان آسیب‌های مهدویت را برشمردند:

آسیب اول: ندانستن فرق حضور و ظهور
حضور یعنی هست ظهور یعنی دیده می‌شود. مانند نیروی جاذبه که حضور دارد و دیده نمی‌شود، ولی شما حضار هم حضور دارید و هم ظهور.
ما منتظر حضور امام نیستیم بلکه منتظر ظهور ایشان هستیم. امام حاضر و ناظر است. متاسفانه برداشت برخی این است که امام عصر علیه السلام را امامی راکد و بایگانی می‌شناسند، در حالی که امام زمان علیه السلام ۱۲۰۰ سال یعنی ۵ برابر ۱۱ امام معصوم دیگر امامت کرده‌اند. بنابراین امام زمان حاضر است ولو ظاهر نباشد. مانند خورشید پشت ابر.
امام زمان علیه السلام فرمودند: من هر سال حج می‌آیم به منازل شما و به بازارهایتان رفت و آمد می‌کنم.

آسیب دوم: ادعاهای ارتباط و ملاقات
انکار ملاقات امام زمان به طور کلی وظیفه ما است. امام علیه السلام به علی ابن محمد ثمری نوشتند، تو ۶ روز دیگر از دنیا می‌روی و هر کسی ادعای ملاقات ما را کرد تکذیبش کن. ما منکر ملاقات با امام زمان نیستیم بلکه منظور این است که اشخاص به بهانه این ملاقات‌ها دکان باز نکنند. آیت الله نهاوندی در کتاب العبقری الحسان به هفت نوع ملاقات با امام زمان اشاره کرده و در مورد آن بحث نموده و دلیل آورده‌اند.
۱. کسانی که آقا را ملاقات کرده و ایشان را شناختند سید بحرالعلوم
۲. کسانی که آقا را ملاقات کرده ولی ایشان را نشناختند مانند مقدس اردبیلی
۳. کسانی که یکی از ۳۱۳ نفر را دیدند و گمان کردند که ایشان امام است.
۴. کسانی که امام را در عالم خواب دیدند چنانکه جناب شیخ صدوق در کتاب کمال الدین خود در مقدمه کتاب فرمودند من این کتاب را به دستوری که امام زمان در عالم رویا به من داده اند، نوشتم و…

آسیب سوم: ادعاهای دروغین مهدویت یا نیابت و یا همسری
جناب رسول باقری در کتاب مهدیان دروغین به کسانی که ادعای دروغین مهدویت دارند اشاره کرده است

آسیب چهارم: تطبیق نادرست علائم ظهور
ائمه علیهم السلام برای اینکه مهدویت فراموش نشود علائمی را بیان کردند. مانند تابلوهایی که در مسیر راه چیده می‌شود تا راه گم نگردد. تابلوی اصلی ظهور ۵ علامت است که هنوز اتفاق نیفتاده است مانند صیحه آسمانی، خروج یمانی و سفیانی و غیره. کتاب تحلیل نشانه‌های ظهور دکتر مصطفی صادقی برای شناخت علائم ظهور کتاب مناسبی می‌باشد. ما وظیفه نداریم دنبال علائم برویم بلکه این علائم خودشان اتفاق می افتد.

آسیب پنجم: غفلت از وظیفه

آیا به هنگام غیبت ما وظیفه داریم که سکوت کنیم، منتظر بمانیم و فقط اللهم عجل لولیک الفرج بگوییم؟

ما نباید از مراجعه به عالم و فقیه غافل شویم و تشکیل حکومت اسلامی باید اتفاق بیفتد ممکن است در این حکومت نواقصی وجود داشته باشد، این امر بعیدی نیست. زیرا خود امیرالمومنین علیه السلام نیز در زمان حکومتشان با کارشکنیهای مختلفی از جانب اطرافیانشان مواجه بودند.

ایشان در انتها بیان کردند که ما به عنوان منتظران واقعی وظیفه داریم این آسیب‌ها را بشناسیم و مراقب باشیم که این آسیب‌ها و خطرات به زندگی ما لطمه‌ای نزند تا در امر مهدویت دچار اشتباه نشویم.

بیانات استاد آل مرتضی

در سالروز میلاد حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه)
استاد آل مرتضی ضمن تبیین تفسیرآیات سوره انبیاء، ارتباط این آیات رابا مسئله مهدویت وانتظار، صفات یاران امام زمان وهمچنین فتنه‌های آخرالزمان بیان داشتند.

وَکَمْ قَصَمْنَا مِنْ قَرْیَةٍ کَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنْشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْمًا آخَرِینَ ﴿١١﴾ فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُمْ مِنْهَا یَرْکُضُونَ ﴿١٢﴾

موضوع: در هم کوبیدن ستمگران

سوال : گرفتاری اقوام ستمگردر دایره عذاب الهی به چه نحو ترسیم شده است؟
خداوند سرنوشت مشركان و كافران لجوج را با مقايسه با سرنوشت اقوام پيشين، مشخص مى كند.
نخست مى فرمايد: (چه بسيار شهرها و آباديهاى ظالم و ستمگرى را كه درهم شكستيم ).
(و بـعـد از آنـهـا قـوم و جـمـعـيت ديگرى را به روى كار و به ميدان آزمايش آورديم ) بـا تـوجـه بـه اينكه (قَصَم ) به معنى شكستن تواءم با شدت است و حتى گاهى به مـعـنـى خـرد كـردن آمـده، و بـا توجه به اينكه تكيه روى ظلم و ستمگرى اين اقوام شده، نـشـان مـى دهـد كـه خـداونـد شـديـدتـريـن انتقام و مجازات را در مورد اقوام ظالم و ستمگر قائل است.
بنابراین با بررسی تاريخ گذشتگان روشن می شود كه تهديدهاى پيامبر اسلام شوخى و بى حساب نيست، واقعيت تلخى است كه بايد دقيقا به آن انديشيد. چون تاریخ همیشه و در هر زمان و مکان تکرار می‌شود (التّاريخ يُعيدُ نَفْسَه).
خداوند روش نابود کردن اقوام ظالم را در قرآن به ما معرفی می‌کند: صاعقه، آتش، سیل و… . لذا ماباید درس عبرت بگیریم.
اکنون ظالمانی همچون آمریکا، اسرائیل دردنیا وجود دارند که به دنبال نابودی اسلام هستند، در حالی که خداوند در موردشان می‌فرماید:
《قَصَمْنَا》یعنی کمرشان را شکستیم (هم شکستن و هم شدت زیاد، تشدید درشکستن).
این یک نوع دلداری و امید دادن به مومنین است؛ که خداوند آنقدر قدرت دارد که هر شهری از قوم عاد و ثمود و آنها که《إِرَمَ ذَاتِ ٱلعِمَادِ》هستند یعنی درقصرهای مجلل با سقف های بلند وستونهای پهن و پر از طلا و نقره داشتند را در یک لحظه نابود کند.

سوال : ثاثیر فتنه‌های آخرالزمان چه کسانی را نابود می‌کند؟

تاثیرفتنه‌های آخرالزمان به گونه ای است که «يَشِيبُ فِيهَ الطفل الصَّغِيرُ» یعنی حتی کودکان و نوجوانان ممکن است از این فتنه‌ها مویشان سفید شود؛ مثل فتنه غزه که کودک با چشم خود قطعه قطعه شدن خانواده‌اش را می‌بیند، ظاهر این فرد پیر می‌شود گرچه کودک است. در فتنه‌های آخرالزمان جوانان و نوجوانان از غم و غصه افسرده وپیر می‌شوند
طبق احادیث معصومین (علیهم السلام) فتنه‌های آخرالزمان ایمان افرادرا نابود می کند.لذا جهت حفظ ایمان بایدبه صراط مستقیم معرفت پیدا کنیم؛
《اللّهُمّ ثَبِّتْنِی عَلَی الصِّراطِ یومَ تَزِلُّ فِیهِ الاَقْدَامُ …》
این صراط فقط روی جهنم نیست بلکه از همین دنیا شروع می‌شود از زمانی که مکلف شدیم صراط شروع می‌شود پس باید مستقیم حرکت کنیم و منحرف نشویم.
《رَّبِّ أَدخِلنِي مُدخَلَ صِدق وَأَخرِجنِي مُخرَجَ صِدق…》
یعنی باید با خدا واهل بیت(ع) ومومنین صادق واز ریا به دور باشیم؛ نباید کاری کنیم که از صراط مستقیم خارج و در فتنه های آخرالزمان از جمله فتنه دجال گرفتار شویم.

در این راستا و در زمانی که در تاریکی شبهات و ظلمهای آخر الزمان گرفتار می شویم به اهمیت وافرتمسک به قرآن و عترت سفارش شده ایم چرا که گاه فتنه ها آنقدر زیاد است که شخص امروزمومن است و فردا کافر ومنافق، و کسی که می خواهد پیرو راه مو منین باشد تشخیص این امر بر او سهل وآسان نیست.
لذا جهت قرار گرفتن در سبیل مومنین شناخت صفات آنان لازم است.
از صفات مومنان ویاران امام زمان :
الف) در درجه اول علم ومعرفت است که نتیجه همراهی علم و معرفت در اطاعت تجلی پیدا می کند که ثمره آن تمسک وتوسل به اهل بیت است که تامین کننده دنیا و آخرت است.
ب) عبادت وصلابت؛ یعنی از یکسو شیفته عبادتند واز سوی دیگر ترسو نیستند وشجاعانه از مظلومان با قدرت وثبات قدم دفاع کرده ودر مواجهه با نا ملایمات وسختی هاقلوبشان «کزبر الحدید» است.

ج) صبر وپایداری
د) زهد وپارسایی
ه) اتحاد وهمدلی
و) ایثار وشهادت طلبی

مومنان بایدشرایط ظهور را مهیا نمایند زیرا علایم ظهور در دست ما نیست اما میتوانیم جهت فراهم شدن شرایط و زمینه ظهور گام برداریم ودر زمینه آسیب شناسی و دشمن شناسی دقیق باشیم تا نسلی سالم وصالح تربیت کرده و تعاون والفت بین مومنین را به دور از توجه به مصالح فردی تقویت کنیم چرا که صرف دوستی ورابطه عاطفی با امام زمان کافی نیست بلکه باید در پرتو حرکت جوهری ذات خود را به تکامل رسانده وضعف ها را برطرف کنیم. تحقق این امور در پرتو حقیقت شناخت امام زمان است چنانکه پیامبر فر مودند: «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» در این ارتباط باید فرهنگ انتظار را ترویج کنیم وگرنه منتظر واقعی نیستیم.

لا تَرْکُضُوا وَارْجِعُوا إِلَى مَا أُتْرِفْتُمْ فِیهِ وَمَسَاکِنِکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْأَلُونَ ﴿١٣﴾ قَالُوا یَا وَیْلَنَا إِنَّا کُنَّا ظَالِمِینَ ﴿١٤﴾ فَمَا زَالَتْ تِلْکَ دَعْوَاهُمْ حَتَّى جَعَلْنَاهُمْ حَصِیدًا خَامِدِینَ ﴿١٥﴾

موضوع: دستور بازگشت

سؤال : چرا با وجود آگاهی و بیداری مترفین، عذاب الهی آنها را در بر گرفت؟

مترفین در هـنـگـام صحنه های جدی عذاب، آنچه را قبلا شوخى مى پنداشتند به جـديـتـرين صورت در برابر خويش مى بينند و فريادشان بلند مى شود و مى گويند: اى واى بر ما كه ظالم و ستمگر بوديم (قَالُواْ يَوَيلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَلِمِينَ)
اما اين بيدارى اضطرارى كه در چنین شرایطی براى هر كس پيدا مى شود بى ارزش است و اثرى در تغيير سرنوشت ندارد و خداوند آنـهـا را از ريـشـه، قـطع و خاموش می سازد.
آنها همچون زراعتى درو شده (حصيد) بر زمين مى ريزند و شهر پر جوش و خروش و آبادشان به قبرستان ويران و خاموشى مبدل مى گردد (خامدين ).

آنها شرایط توبه را رعایت نکرده اند از جمله شرایط توبه که در سوره نساءذکر شده است:
۱- بجهالة
۲- من قریب
انسان مومن، به محض انجام گناه سریع توبه کرده و با استغفار وتوسل وتضرع جبران می کند چون در عقل وقلبش نورانیت وبصیرت دارد.

شایان ذکر است ظلم ظالم نسبت به موارد ذیل است:
– نفس خود
– همسایه
– فامیل
– جامعه
– دین:کسی که به دستورات خداوند خوب عمل نمی کند در واقع به دین خدا ظلم کرده است.
ظالمانی که مورد عذاب الهی قرار گرفتند و نابود شدند نیز تنها به فکر زرق و برق دنیا بودند و دین خدا و آخرت را به فراموشی سپرده بودند در حالیکه مومن پیرو پیامبریست که می فرماید :《أيُّهَا النّاسُ ! كونوا مِن أبناءِ الآخِرَةِ ولا تَكونوا مِن أبناءِ الدُّنيا… : اى مردم! از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا نباشيد…》

موضوع: دستور بازگشت

سوال: دستور به عدم فرار و ابقاء در زندگی مرفه از کدام نکته کنایه آمیز پرده بر میدارد؟
ستمگران لجوج و بهانه جو به هنگام خطر تازه بیدار می شوند و با احساس خطر و سختی عذاب از دیگران کمک می خواهند و به سرعت از خطرگاه می گریزند
امـا به عنوان توبيخ و سرزنش به آنها گفته مى شود: فرار نكنيد و بازگرديد به سـوى زنـدگـانـى پـرنـاز و نـعـمـتـتـان ! و به سوى كاخها و قصرها و مسكنهاى پرزر و زيـورتـان ، شـايد سائلان بيايند و از شما تقاضا كنند.(لَعَلَّکُمْ تُسْأَلُونَ)

مراد از سائلان:

الف: مـمـكـن اسـت اشاره به آن باشد كه همواره در اين زندگى پرناز و نعمتى كه داشتند سائلان و تقاضاكنندگان بر در خانه هايشان رفت و آمد داشتند، با اميد مى آمدند و مـحـروم بـازمـى گشتند به آنها گفته می شود: بازگرديد و همان صحنه هاى نفرت انگيز را تكرار كنيد، و اين در حقيقت يك نوع استهزاء و سرزنش است .
ب: اشاره اى به دستگاه پـر زرق و بـرق و كـبـريائى آنها است كه خود شخصا در گوشه اى مى نشستند و مرتبا فـرمـان مـى دادنـد و خـدمـتـگـذاران، پـى در پـى نـزد آنـهـا مـى آمـدنـد و سـؤ ال از امر و فرمانشان مى كردند.

جالب اينكه در اينجا از ميان تمام نعمتهاى مادى بالخصوص روى (مسكن) انگشت گذارده شـده،
شـايـد بـه خـاطـر ايـنكه نخستين وسيله آرامش انسان وجود يك مسكن مناسب است، و يا ايـنـكـه انسان غالبا بيشترين درآمد زندگى خود را صرف مسكنش مى كند، و نيز بيشترين علاقه او به آن است.

مداحی جناب آقای بنی فاطمه

اجرای برنامه آموزشی سواد رسانه توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمودی با محور انتخابات

موضوع سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمودی : سواد رسانه ای (فضای سایبر)

دنیا به این فضا، فضای مجازی نمی گوید: فضای سایبر درست است.
هدف اصلی فضای سایبر، مدیریت بشر است.
در واقع، واقعی‌ترین فضا همین است که ذهن و فکر انسانها را عوض کند.
ما نزدیک ۲۰۰ مرکز جاسوسی داریم که بر علیه ایران کار می کنند.

محورهای عملیات روانی بر علیه ایران:

1- ترس
اقدامات سال ۸۸، حادثه تروریستی شاهچراغ، حادثه کرمان، کودک کشی، کشته سازی و … نمونه هایی از روشهای ترساندن مردم توسط دشمنان است.

2- ناامیدی
ایجاد شبهات بویژه بزرگ کردن مشکلات برای ناامید کردن مردم

3- تفرقه
دشمن به دنبال ایجاد تفرقه است از جمله آنها ۲ قطبی سازیهاست؛
دو قطبی شیعه و سنی
اقوام مختلف ایرانی
کشورهای همسایه و افغان هراسی
مراقب باشیم خودمان تکمیل کننده پازل دشمن نباشیم.

4- القای ناکارآمدی
بزرگ کردن برخی اتفاقات
⁉️ دبش ترین اختلاس تاریخ ایران
سوئیس؛ فاسدترین کشور از نظر اقتصاد هست؛ ولی چون رسانه برای ما روایت سازی می کند فسادهای اقتصادی در کشور ما خیلی بزرگ و برجسته می شود.
نشان دادن تصویر فقر و مردی در کنار سطل زباله و هشتک سفره انقلاب
گویا نظام هیچ خدمتی به مردم نکرده است.

5- تردید
دشمن تمام تلاشش را برای ایجاد تردید در ملت ما متمرکز کرده است.

نذر کنیم برای تعجیل در ظهور آقامون هر فرد ۵ شخص مردد به مشارکت در انتخابات را قانع کند که شرکت کنند.

6- ارزش زدایی دینی
بشر به مدلهای مختلف حاکمیت رسید(فردی، گروهی، جمهوری؛ دمکراسی: جمهوری ریاستی و پارلمانی) و هیچ کدام نتوانستند بشر را اقناع کنند.
بزرگترین کار حضرت امام:
الگوی حکمرانی جدیدی عرضه کرد که در دنیا نبود؛ اسلامیت + جمهوریت
جمهوری اسلامی ایران یعنی کشوری که در کنار اصل اسلامیت، جمهوریت قرار دارد.
بنابراین اگر مشارکت در انتخابات پایین بیاید، جمهوریت زیر سوال می رود.

مهمترین رکن در سواد رسانه‌ای، داشتن تفکر انتقادی هست.
نظم نوین جهانی: ممکن است بعد از ظهور باشد به شرط کار و تلاش.

این مراسم به صورت زنده در کانال موسسه قابل رویت بود.

قابل ذکر است در این همایش بانوان از اقصی نقاط استان قم حضور به هم رسانیدند.

موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *