وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

و زمانی که فرستاده ای از سوی خدا به سویشان آمد که تصدیق کننده کتابی است که با آنان است، گروهی از آنان که [دانش] کتاب به آنان داده شده بود [با کمال گستاخی] کتاب خدا را پشت سر انداختند [و با آن به مخالفت برخاستند]، گویی نمی دانند [که کلام خداست].

  • تفسیر و مفاهیم
  • اعراب و موضوع آیات
  • نکات تجویدی

موضوع: تصدیق کتب آسمانی پیشین

قرآن و پیامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم به عنوان تصدیق کننده کتب پیشین دارای چه اوصاف مشترکی هستند؟

تصدیق كتب آسمانى پيشين در برخى آيات به قرآن نسبت داده شده : «وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ» و در این آيه و همچنين در آياتى نظير«إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ»

و «ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ»از اوصاف رسول مكرّم قرار گرفته است.

وصف مشترك دو چيز نشان اشتراك موصوف‌هاست ؛ يعنى هويّت معنوى رسول اكرم صلى الله عليه و آله و حقيقت قرآن كاملاً هماهنگ است؛ زيرا در بسيارى از امور مهم و حساس مشتركند؛ مانند اين كه

 1. هر دو از نزد خداوند هستند؛ هرچند يكى انزال و ديگر ارسال شده است.

2. هر دو از خطا، كذب، بطلان و… معصومند.

3. هر دو مصدّق سلف صالحند؛ هرچند به ظاهر يكى مصدّق انبياى گذشته و ديگرى مصدّق صحائف سالفه (کتب پیشین) است، ليكن بازگشت هر دو به يك واقعيت است و شواهد تحقيقى و تحليلى ديگر. با اين بيان اگر گفته شود پيامبرصلى الله عليه و آله , قرآن ممثّل است و قرآن, رسول مدوّن و مصوّر سخن ناصواب نيست.[1]

اشتراکات قرآن و اهل بیت:

۱. نور هستند

انزلنا الیکم نورا مبینا (نساء/۱۷۴)

انتم نور الاخیار و هداه الابرار (زیارت جامعه) 

۲. جدا کننده حق از باطل

انه لقول فصل (طارق/۱۳)

فصل الخطاب عندکم (زیارت جامعه)

۳. مرشد و دعوت کننده به رشد

یهدی الی الرشد (جن/۲)

اشهد انکم ائمه الراشدون.   (زیارت جامعه)

و…..


[1] . تفسیر تسنیم، ج5،ص626 و 627

مؤسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *