حنجره یا جعبه صدا از آخرین حلقه نای شروع شده است و به استخوان لامی پایان می پذیرد حنجره را می توان به دریچه ای تشبیه کرد که هوای درون دستگاه تنفسی را به گلو دهان و بینی منتقل میکند در صورتیکه حنجره کامل مسدود شود هوا در درون شش محبوس و فشرده می شود و در نتیجه قفسه سینه سخت می گردد .
این فرایند هنگام بلند کردن اجسام سنگین یا کارهای دیگری که نیازمند نیروی بدنی بسیار است اتفاق می افتد. حنجره هنگام خوردن و آشامیدن نیز بسته میشود تا غذا یا نوشیدنی از طریق حلق وارد مری شود و به نای و شش ها راه پیدا نکند. ترشحات تحریک کننده حنجره و احساس خارجی نیز با باز و بسته شدن سریع حنجره از کل به بیرون رانده میشوند. حنجره در گفتار نقش های متعددی ایفا می کند.

حنجره از ۵ غضروف نسبتا بزرگ و در حدود ۶ جفت ماهیچه که این غضروف ها را در جهت های مختلف حرکت میدهند تشکیل شده است پایه حنجره غضروف کاملی است به نام انگشتری این غضروف کریکوئید به معنای انگشتر مانند است.
بزرگترین غضروف حنجره غضروف درقی یا تیروئید نام دارد تیروئید از واژه ای یونانی به معنای” سپر” گرفته شده چون پرده های صوتی را همانند سپری محافظت می کند این غضروف که روی غضروف انگشتری سوار است از دو صفحه صاف تشکیل شده که در جلو زاویه ای ۹۰ درجه در مردان و ۱۲۰ درجه در زنان می سازد از آنجایی که زاویه غضروف درقی در مردان تیزتر از زنان است می توان برجستگی آن را در مردان در ناحیه جلوی گردن مشاهده کرد این برجستگی همان است که سیب ادم نامیده می شود.
غضروف درقی در قسمت خلفی دو شاخه فوقانی و دو شاخه تحتانی دارد که از طریق این دو شاخه اخیر به غضروف انگشتری متصل می‌شود و می تواند نسبت به ان ۱۵ درجه تغییر زاویه دهد .تغییر زاویه غضروف درقی نسبت به غضروف انگشتری در تغییر طول و تنش پرده های صوتی و در نتیجه در تغییرات زیر و بم صوت دخالت دارد دو شاخه فوقانی غضروف درقی به استخوان لامی متصل اند که به وسیله ماهیچه های متعددی حنجره. را به کل اسکلت بدن متصل می کند.
دو غضروف مهم دیگر حنجره یعنی غضروف های هرمی روی قسمت پشتی انگشتری سوارند.این غضروف هرمی شکل نسبت به غضروف انگشتری دو نوع حرکت چرخشی و لغزشی دارند .
پنجمین غضروف حنجره دریچه نای است که درست زیر برجستگی غضروف درقی از داخل به آن متصل است .
علاوه بر پنچ غضروف ذکر شده حنجره دارای تعدادی ماهیچه درونی و بیرونی است ماهیچه های درونی حنجره آنهایی هستند که محل اتصالشان در درون حنجره است و فعالیت پرده های صوتی را کنترل میکنند محل اتصال ماهیچه های بیرونی حنجره بیرون از آن است و در بالا و پایین بردن کل حنجره دخالت دارند.
بالا و پایین رفتن حنجره برای بلع لازم است در عین حال این حرکت در تولید اونهایی دخالت دارند که هوای لازم برای تولیدشان از شش ها تامین نمی شود در نهایت بالا یا پایین بو ن حنجره می تواند به طور غیر مستقیم بر فعالیت ماهیچه های درون حنجره و کیفیت صوت تاثیر بگذارد.
ماهیچه درون حنجره را می توان به چهار دسته عمده تقسیم کرد:
ماهیچه های لرزنده، ماهیچه های افزایش دهنده طول پرده صوتی، ماهیچه های چاکنای گشا و ماهیچه های چاکنای بند

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *