بسم الله الرحمن الرحیم

عید غدیر به عنوان عیدالله الاکبر در بین شیعیان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و روایات بسیاری اهمیت و ارزش بزرگ داشتن این روز و اعمال آن را گوشزد کرده اند. لیکن متاسفانه مردم در گذشته صرفاً به تبریک گفتن و عیدی گرفتن و نهایتا اعمال عبادی فردی در منازل و اماکن مقدس بسنده می‌کردند و بیشتر جنبه فردی غدیر مورد توجه قرار می‌گرفت.

امام خمینی (ره) با ارتقاء فقه از جنبه فردی به جنبه اجتماعی و حکومتی و حتی سیاسی توانستند مبانی و ضرورت ولایت فقیه را از عرصه نظری به عرصه عملی و اجتماعی وارد کنند؛ به طوری که این امر مورد قبول علما و مردم قرار گرفت و به یک فرهنگ تبدیل شد.

در واقع بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) مسئله ولایت فقیه را به عنوان امتداد ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام، تبیین کردند؛ چرا که اصل دین، ولایت است و مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای، شجره طیبه ولایت را عمیق‌تر، وسیع‌تر و کامل‌تر کردند.

لذا مسئله غدیر هم باید از مرحله فردی و شخصی خارج شده و به فرهنگ غدیری تبدیل شود به طوری که مردم برای مراسم و اعمال عید غدیر با هم و به صورت اجتماعی بزرگ اقدام کنند و غدیر به صورت یک حرکتی عظیم درآید همچون اربعین که اکنون به یک اجتماع عظیم جهانی مبدّل شده است.

در این راستا موسسه نورالیقین اقدام به برگزاری مسابقه بزرگ غدیر در چهار سطح نموده است:

۱- حفظ کل خطبه
۲- شرح کل خطبه
۳- حفظ ترتیبی و ترجمه کل خطبه
۴-حفظ موضوعی و ترجمه کل خطبه

این آزمون در روز ۳۱ خرداد ماه سال ۱۴۰۳ مصادف با ۱۳ ذی‌الحجه ۱۴۴۵ در گلزار شهداء سالن حضرت آیت الله خامنه ای ( آستان مقدس امام زاده علی ابن جعفر علیه السلام) با حضور قریب به ۵۰۰ بانوی ولایی برگزار شد.

همچنین به صورت همزمان مسابقه به صورت مجازی برای داوطلبان خارج از شهر قم و به صورت حضوری برای شعب شمال موسسه نورالیقین نیز برگزار شد.

شایان ذکر است برای تبدیل شدن غدیر به یک فرهنگ عظیم موسسه نورالیقین سهم شایانی را ایفا نموده است؛ از جمله فرهنگ سازی اعمال عید غدیر در این روز ارزشمند که اکنون ۲۶ سال است (از سال ۱۳۷۷ تاکنون) که این مراسم هر ساله توسط موسسه نورالیقین در مکان‌های مختلف با حضور خیل کثیری از بانوان ولایی برگزار می‌شود.

در سال‌های گذشته برگزاری همایش غدیریه در شبستان نجمه خاتون، مسجد اعظم و … با حضور جمع زیادی از بانوان (بین ۲ تا ۳ هزار نفر) نویدبخش نوای غدیر بوده است.

در واقع در این سال‌ها موسسه نورالیقین در احیا و ترویج سنت غدیر از پیشگامان بوده است.

امسال نیز همچون سنوات گذشته همایش غدیریه ان شاالله پرشکوه تر از سالهای قبل در مسجد اعظم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد.

زمان: روز عید غدیر، سه‌شنبه ۵ تیر (مصادف با ۱۸ ذی الحجه)؛ ساعت: ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

مؤسسه نورالیقین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *