اول: سنت و اراده خدا و پیامبران و امامان معصوم علیهم‌السلام بر این است که کارهای دنیا بر روال طبیعی انجام شود و هر چیزی بر اساس قانون طبیعی علت و معلولی پیش رود. و اگر قرار به کمک الهی به طور مستقیم برای کسی بود، امام حسین علیه‌السلام سزاوارتر از همه به کمک بود ولی اراده خدا بر این است که بر روال طبیعی کار پیش رود.

دوم: یکی از سنت‌های الهی خداوند امتحان است و خداوند با این کار از مسلمانان جهان و مردم فلسطین امتحان می‌گیرد.

مردم فلسطین را با صبر و استقامت امتحان می‌کند و مسلمانان جهان را با کمک کردن به مظلومان امتحان می‌کند.

سوم: خداوند حتی اگر بخواهد کمک الهی انجام دهد، کمک الهی او اینگونه نیست که اشاره کند و تمام دشمنان و ظالمان نابود شوند، بلکه کمک او به صورت نامحسوس است مثل جنگ بدر که خدا می‌فرماید: «شما نبودی که تیر انداختی بلکه ما بودیم که تیر انداختیم. «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى؛ (ای مؤمنان) نه شما بلکه خدا کافران را کشت و (ای رسول) چون تو تیر (یا خاک) افکندی نه تو بلکه خدا افکند». (انفال، آیه 17)

 در واقع خدا می‌فرماید شما وارد میدان شوید و شروع به مبارزه کنید بعد کمک من هم می‌رسد نه مثل قوم حضرت موسی علیه‌السلام که می‌گفتند: ای موسی تو با خدایت به جنگ دشمنان بروید.

چهارم: از کجا معلوم که خدا به فلسطینیان کمک نمی‌کند؟!

 آیا کمک فقط این است که خدا ملائکه را بفرستد تا دشمنان را نابود کنند یا اینکه با یک اشاره دشمنان را نابود کند؟!

بلکه همین که خدا چنین صبر و استقامتی به مردم فلسطین از بزرگ تا کوچک داده است و در این شرایط سخت روحیه‌ی خودشان را از دست ندادند و تسلیم نمی‌شوند این کمک خداست.

همین که مردم دنیا به خاطر فلسطین بیدار شدند و در برابر ظالمان ایستادند و اعلام برائت کردند این کمک خدا است.

و اینکه با کمترین امکانات توانسته‌اند اینقدر در مقابل بزرگترین قدرت‌های جهان که بیشترین امکانات را دارند مقاومت کنند، جز کمک خدا چه طوری می شود توجیه کرد؟!

@shobahatedaneshamoozi

حجت‌الاسلام سرلک: ظلمی که رخ می‌دهد ناشی از زیاده‌خواهی انسان‌هاست، همه انسان‌ها از جمله ظالمان و ستمگران اختیار و اراده دارند و اگر قرار بود خداوند جلوی هر ظلم و ستمی را در لحظه وقوع می‌گرفت که مسئله‌ای به نام مجاهده، مبارزه و مقاومت و در نتیجه رشد و کمال معنا پیدا نمی‌کرد. امام حسین(ع) و حضرت علی اصغر(ع) را جلوی چشم خداوند آنگونه به شهادت رساندند اما خداوند به ظاهر اقدامی درجا انجام نداد چراکه قرار نیست خداوند سریع عالم را زیر و رو کند یا همه منافقین و کافران را تبدیل به سنگ کند بلکه باید موازنه فهم و توجه به مسیر خدای متعال در اثر چنین اتفاقاتی تغییر کند.

وی افزود: در همین ماجرای جنگ غزه، جریان عدالت‌خواهی در عالم و جریان مبارزه با اسرائیل، شور دیگری گرفته است پس پیداست که نظام عالم، یکسره بر منهج عدل است و همه چیز به شکل درستی در حال انجام گرفتن است اما نباید انتظار داشته باشیم به یکباره صهیونیست‌ها تبدیل به خوک یا بوزینه شوند هرچند که خوک و بوزینه شرف بیشتری نسبت به اینها دارند اما این توقعی ساده‌انگارانه است چراکه باید در این دنیا عدالت‌خواهی گسترش پیدا کرده و جریان ظلم تضعیف شودکه البته اوج آن در زمان حضرت ولیعصر(عج) اتفاق خواهد افتاد.

ما شیعیان نیز به پیروی از مولایمان علی علیه السلام که فرمودند دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید، به یاری ستمدیدگان عالم می شتابیم. «وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» (بخشی از نامه 47 نهج البلاغه)

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *