قرائت نماز : ضرورت و یادگیری علم تجوید از این جا آغاز می گردد که هر مسلمانی در هر یک از نمازهای پنج گانه خود باید دوبار سوره ی حمد و یکی از سوره های قران را قرائت کند و علاوه بر این تلفظ سایر اذکار نماز نیز باید به گونه عربی باشد چنانچه حروف ، کلمات آیات و اذکار به طور صحیح تلفظ نشود باعث تغییر در معانی و موجب بطلان نماز می شود .
به گونه ای که امام راحل (ره) در تحریر الوسیله می فرماید : واجب است قرائت صحیح باشد پس اگر عمدا یک حرف یا حرکت یا تشدید و یا مانند آن را اخلال کند نمازش باطل است .
مصون ماندن قرآن : مصون ماندن زبان از خطا در مورد مخارج حروف و سایر قواعد که به صحت قرائت قران کمک می کند.در واقع قرآن کریم خود یک متن زبان عربی است که در فصاحت و بلاغت نظیری ندارد . مسلمانان در ترتیل کلمات و بیان زیبای آن ، بر اساس ترتیل پیامبر صل الله علیه و آله و اصحاب ایشان مقید بوده اند . این شیوه بیان الگویی شد تا مسلمانان نسل به نسل تلاوت قرآن را فرا گیرند و در نهایت به موضوع علم تجوید تبدیل شود .یا به عبارتی علم تجوید عهده دار بررسی و تحلیل و آموزش این شیوه ی بیان شد .در حقیقت از آنجایی که تمامی زبانها در طول زمان دچار دگرگونی می شوند و زبان عربی نیز از این تغییر مستثنی نبوده است ولی خوشبختانه زبان قران به دلیل و جود علم تجوید از این تغییر محفوظ مانده است و همان گونه که خداوند در قران فرموده است : ” انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون” پس یکی از راه های حفظ قران یادگیری علم تجوید است .

ترتیل : آشنایی با علم قرائت و تجوید این امکان را فراهم میکند تا قران هر چه زیباتر ، فصیح تر تلاوت شود تا تاثیر آیات بر قلب و جان انسان دو چندان شود همچنانکه در حدیثی حضرت رسول می فرمایند :”اقرا القران بالحان العرب و اصواتها “، قرآن را با لهجه و صوت عربی بخوانید.مقام معظم رهبری در سخنی می فرمایند: قدم اول برای عمل کامل به قرآن آشنایی یافتن به قرآن است.در کشوری که بر اساس اسلام اداره می شود همه مردم باید قادر به خواندن درست قرآن کریم باشند .پس راه حصول به مرحله عمل کامل به قران ابتدا آشنایی به درست خواندن قرآن است که یادگیری علم تجوید می تواند زمینه رسیدن به اهداف والای قرانی و مقدمه برای تدبر ، مفاهیم و تفسیر قرآن باشد.

عدم مهجوریت : یادگیری علم تجوید ، تعلیم و تلاوت زیبای قران می تواند عامل بسیار مهم و اثر گذار برای بر طرف نمودن مهجوریت این کتاب آسمانی باشد. به طوری که خداوند در سوره ی الرحمن ، تعلیم قرآن و تعلیم بیان را در کنار خلقت انسان به ذات خویش نسبت داده است .

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *