خواص و فوائد روغن زیتون:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «روغن زیتون بخور و خود را با آن چرب کن؛ زیرا کسی که روغن زیتون می‌خورد و خود را با آن چرب می‌کند، به مدت چهار روز، شیطان [میکروب و ویروس] نزدیکش نمی‌شود».عیون ‌أخبار الرضا، ج1، ص46.

در قدیم، مردم روغن زیتون را به عنوان یک غذای کامل با نان می‌خوردند؛ ولی امروزه، تنها از آن به عنوان روغن استفاده می‌کنند. در روایات، زیتون و روغن زیتون، بسیار مدح و ستایش شده است.

امروزه مطرح است که از روغن زیتون برای سرخ کردنی استفاده نکنید!؛ ولی روایات چیز دیگری میگویند. مثلاً پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «بادمجان را سرخ کنید و بپزید و با روغن زیتون آغشته کنید و با ماست بخورید».الدعوات، ص158

امتیازات استفاده از روغن زیتون با توجه به روایات:
بدن را از میکروب و ویروس پاک می‌ کند.
روغن ابرار و خورشت مؤمنان است.
به عنوان یک غذای کامل و خورشت مطرح است. پوست را شاداب می‌کند.
هم در ابتدای فصل که می‌آید، مبارک است و هم در آخر آن به دلیل تقویت مغز و اعصاب، بیماری‌های عصبی را درمان می‌کند.
چربی و کلسترول خون را هم بالا نمی‌برد.
اگر به مو مالیده شود، بخصوص روغن زیتون جنگلی، موهای سفید را هم سیاه می‌کند.
با درمان کردن مِرّه (صفرا و سودا) و بلغم، در واقع منشأ سه چهارم بیماری‌ها را درمان می‌کند.

توجه: توصیه میشود در هفته حداقل دو وعده خورشت روغن زیتون و سرکه را مصرف کنید. به این شکل که 5 واحد (قاشق) روغن زیتون را با دو واحد (قاشق) سرکه طبیعی (انگور یا سیب) مخلوط و روی شعله ملایم فقط گرم کنید. این یک خورشت کامل است و می توانید به عنوان یک وعده کامل همراه با نان نوش جان کنید و سلامتی را برای خود به ارمغان آورید.

خواص و فوائد روغن بنفشه

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «چیزی محبوب‌تر از بنفشه از ناحیه شما (خراسان) به ما نرسیده‌ است». الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۶، ص۵۲۱.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: «بر شما باد روغن بنفشه، زیرا برتری روغن بنفشه بر دیگر روغن‌ها مانند برتری من بر دیگر مردمان است». قرب الإسناد، أبی العباس عبدالله بن جعفر الحمیری، ص۱۱۸.

روغن بنفشه فواید بسیار دارد. روایات بسیاری به شکل های مختلف از فواید آن گفته اند. ما در اینجا به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم:

۱- سفیدی پوست صورت و برطرف کردن کک‌ومک صورت

۲- نرم کننده مو و جلوگیری از ریزش آن
روغن بنفشه پایه کنجد، اگر در بینی ریخته شود، سبب ترمیم و تقویت مغز، زیادی عقل و قدرت درک می‌شود و برای سینوزیت، میگرن و سردرد بهترین درمان است.

۳- پایین آوردن تب (روغن بنفشه پایه زیتون با پودرکاسنی مخلوط وبه پیشانی مالیده شود).

۴- از بین بردن جای سوختگی و زخم
مالیدن روغن بنفشه به موضع خارش و کهیر سبب تسهیل در درمان می شود.

۵- ریختن روغن بنفشه در بینی و ماساژ قسمت سینوسها با آن باعث درمان سینوزیت می شود.

روش تهیه روغن بنفشه:

برای تهیه روغن بنفشه، بنفشه را در ظرفی (ترجیحاً) شیشه‌ای قرار دهید و روی آن روغن کنجد یا زیتون ریخته تا جایی که روی گل‌ها برسد، یک ماه آن را بگذارید، می‌توان آن را پشت شیشه در معرض نور (غیرمستقیم) آفتاب قرار داد و هرچند روز آن را تکان داد تا مواد آن خوب جابجا شود، پس از یک ماه می‌توان روغن را صاف کرد و اگر بخواهیم روغن بهتری داشته باشیم باید دوباره در آن گل بریزیم و یک ماه بگذاریم و اگر ده ماه این کار را انجام دهیم روغن بنفشه به‌دست‌آمده بسیار عالی و مؤثر در درمان انواع بیماری‌ها است.
بهتر است در تهیه روغن بنفشه از گل نیمه‌خشک استفاده شود و بدون ساقه باشد. زیرا اگر تر باشد کپک می‌زند و اگر خشک باشد مواد آن دیر جذب می‌شود، دقت شود که از آتش (حرارت) و نور مستقیم آفتاب نباید استفاده کرد. روغن بنفشه علاوه بر سردرد برای سینوزیت و آسیب مغز (ضربه‌مغزی) درمان است.

توجه: روغن بنفشه پایه زیتون بیشتر برای مصارف موضعی و مالیدنی استفاده می شود و روغن بنفشه پایه کنجد بیشتر برای ریختن در بینی و داخلی مورد استفاده است

روغن ارده کنجد

آیا می دانید که تفاوت روغن کنجد با روغن ارده کنجد در چیست؟

نکته : بسیار مهمی که همواره مورد توجه نیاکان ما بوده و تاکید کرده‌اند استفاده از روغن ارده کنجد است. با نگاهی دقیق به منابع گذشته‌مان به این نتیجه می‌رسیم که حکما برای روغن کنجدی که بدون تفت داده شدن و تبدیل به ارده شدن و به روش پرس سرد تهیه می‌شده است، ارزش غذایی قائل نبودند مگر آن که آن را برای مصارف دارویی به شکل ضماد استعمال می‌نمودند.

اما روغن خوراکی تهیه شده از کنجد را پس از تبدیل کردن کنجد به ارده و سپس روغن‌گیری از ارده به دست می‌آورند. لذا روغن کنجد هرگز خاصیت روغن ارده کنجد را ندارد.

طبیعت روغن ارده کنجد در دوم گرم و تر است و تا هفت سال قوت آن باقی می‌ماند و قابل مصرف است.

تذکر مهم
از شما عزیزان می‌خواهیم که این بدعت را که به جای تهیه روغن کنجد از ارده کنجد، به طور مستقیم از دانۀ کنجد روغن کشی می‌کنند و به آن افتخار هم می‌کنند کنار گذاشته و از این نوع روغن که غیرخوراکی است دوری کنند و همگان را نیز مطلع کنید.

روغن کنجد را از کنجد با پرس سرد می گیرند که نامش هم «دُهْنُ الحَلّ»است. لزوجت و چسبندگی آن در عروق بسیار زیاد است و می دانیم که هر غذای لَزِجی برای کبد مضر است و موجب کبد چرب می‌شود.

خواص روغن ارده:

ملیّن، رطوبت زا، چاق کننده سوداوی مزاجان و لاغر کننده افراد با غلبه بلغم،

رفع کننده‌: سودا و صفرای غیرطبیعی، تنگی نفس، سرفه‌ی خشک، زخم ریه و آسم، تشنج خشک و سوزش ادرار.


روغن سیاه دانه

پیامبر اکرم صلوات الله علیه:
درشب معراج وقتی به آسمان هفتم صعودکردم،هیچ مَلکی ازملائک برمن گذرنکرد،مگراین که گفتند:ای محمد!حجامت کن وامتت را به حجامت کردن وخوردن سیاه دانه امر بفرما.
بحارالانوار ج ۲ صفحه ۳۰۰

خواص و فوائد روغن سیاه دانه

:روایات می‌فرماید:سیاهدانه نه گرم و نه سرد است. معروف بین مردم گرم بودن سیاهدانه و عسل است. اما روایات چیزی غیر از این می‌فرماید

وَ هَذَانِ لَا يَمِيلَانِ‌ إِلَى‌ الْحَرَارَةِ وَ الْبُرُودَةِ وَ لَا إِلَى الطَّبَائِع إِنَّمَا هُمَا شِفَاءٌ حَيْثُ وَقَعَا‌.
یعنی عسل و شونیز (سیاه دانه)مایل به سردی و گرمی نیست و به هیچ کدام از طبائع نیز مایل نیستند و همانا هرکجا باشند شفاء هستند.
برای همین عسل وسیاه دانه سازگاری باهمه ی طبایع دارد.

درابتداء شرحی راجع به خود سیاه دانه داشته باشیم.
سیاه دانه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند و نیازهای روزانه بدن را تامین نماید. به‌عنوان مثال وجود اسیدهای چرب ضروری و آنتی‌اکسیدان‌ها سبب شده است به‌عنوان ماده‌ای ضدسرطان شناخته شود. همچنین آهن و پتاسیمی که در سیاه دانه وجود دارد نه‌‌تنها یبوست را درمان می‌کند، بلکه مسمومیت خونی را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. بیماری‌های دیگری که به کمک خواص سیاه دانه درمان می‌شوند، می‌توان به دیابت، بیماری‌های قلبی، سل، کم‌خونی، میگرن و… اشاره کرد. علاوه بر طب اسلامی، در طب سنتی هم به مصرف سیاه دانه بسیار سفارش شده است.

واما روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه را می‌توان هم به‌صورت خوراکی مصرف نمود و هم به‌صورت موضعی آن را استفاده کرد.

از خواص روغن سیاه دانه:
برای درد مفاصل،رفع گرفتگی ودرد عضلات،تقویت و رشدمو و جلوگیری از زیزش مو و سفید شدن مو،درمان سینوزیت، درمان عفونت های داخلی،درمان کبدچرب و….
جزو داروهای آنتی بلغم قوی محسوب میشود.
با این وجود این بدان معنی نیست که هرکس سرخود بتواند این روغن را به هر میزانی برای خود استفاده یا استعمال کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *