بهترین تاریخ مصرف گوشت
در روایات وارد شده است که گوشت گوسفند، گاو و امثال این‌ها، بعد از اینکه سه روز از ذبح آن‌ها می‌گذرد، خوردنش خوب نیست. ممکن است کسی این سؤال را مطرح کند که امروزه وسایل سردکننده وجود دارد، لزومی ندارد گوشت‌هایی که از ذبح آن‌ها بیش از سه روز گذشته است، مصرف نکنیم؟

در جواب باید گفت گوشتی که دو سه ماه در فریزر بماند، طعم و مزه‌اش را از دست می‌دهد و خاصیت گوشت تازه را ندارد. بنابراین اگر این نکته رعایت شود و گوشت، تازه خریداری شود، بهتر است.
عقیده بسیاری از اطبا و حکمای طب اسلامی سنتی این است که برخی و چه بسا بسیاری از مشکلات و بیماری‌های امروزی ما همین گوشت‌های یخی و یخچالی است.

بهترین بخش گوشت
بهترین قسمت گوشت گوسفند یا گاو یا حلال گوشت‌ها، قسمت جلو حیوان است. قانون کلی برای تشخیص گوشت بهتر این است که هر چه گوشت از محل ادرار و مدفوع حیوان دورتر باشد، اثر و نفعش بیشتر است، مانند سردست، گردن و سر.
توجه داشته باشید که گوشت را قبل از پختن، حتماً بشویید.

خوردن گوشت چه فوایدی دارد؟
خوردن گوشت فواید زیادی دارد، از جمله:
گوشت می‌رویاند و چاق می‌کند.
بینایی را تقویت می‌کند.
شنوایی را تقویت می‌کند.
بدن را تقویت می‌کند. در روایتی آمده است: «اگر قلب مؤمن ضعیف و ناتوان شود، گوشت گوسفند را با شیر بپزد و بخورد».وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ج25، ص60

نیروی جنسی را تقویت می‌کند. با توجه به روایات اگر جو و گندم با گوشت پخته شود، سبب تقویت نیروی جنسی می‌شود.
(در واقع می توان گفت همان حلیم است.)
از فاسد شدن عقل جلوگیری می‌کند. امام علی علیه السلام می‌فرماید: «کسی که چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد میشود و هنگامی که انسان بدخلق شد، در گوشش اذان کامل بگویید». المحاسن، ج2، ص466
اخلاق انسان را نیکو می‌کند.

چرا گوشت خام نخوریم؟
گوشت خام، غذای جانورانی است که خوی درندگی دارند، حال اگر انسانی گوشت خام بخورد، این خوی درندگی به او هم سرایت می‌کند.
اشکال دیگر خوردن گوشت خام این است که در بدن ایجاد انگل می‌کند.
در روایات از خوردن گوشت خشک شده (قورمه)، به شدت نکوهش شده است، زیرا بیماری‌های نهفته را ظاهر می‌کند، سبب انواع بیماری‌ها می‌شود و بدن را منهدم می‌کند.

چه مقدار گوشت بخوریم؟
سؤال این است که چه مقدار باید گوشت بخوریم؟ آیا می‌توانیم به طور مداوم، یعنی هر روز و هر وعده گوشت بخوریم یا نه؟
از روایات استفاده می‌شود که نباید به طور مداوم و مستمر گوشت خورد.
روایاتی که در آنها سفارش به استفاده از گوشت حیوانات شده با روایاتی که زیاده‌روی در خوردن گوشت را نکوهش کرده است، منافاتی ندارند. مفهوم تمام این روایات، رعایت اعتدال در مصرف گوشت است؛ زیرا از زیاده‌روی در مصرف گوشت نهی شده، نه از خوردن آن و میان زیاده‌روی با خوردن به اندازه تعارضی وجود ندارد.

مصرف گوشت با پیاز چه فوایدی دارد؟
– از عفونت جلوگیری میکند.
– کرم های روده را از بین میبرد.
– مضرات گوشت را کم میکند.
– هضم گوشت در معده را آسان میکند.

غذاهای گوشتی مناسب

الف) کله پاچه
کله پاچه یکی از غذاهای فوق العاده سنگین و انرژی زا است که حاوی پروتئین، ویتامین و کلسترول بالا می باشد. طبع کله سرد و تر و طبع پاچه سرد و خشک است. کله پاچه برای رشد و ترمیم بافت بدن بسیار مفید می باشد.

با اینکه کله پاچه سرشار از ویتامین ها و پروتئین های خوب است، ولی به علت کلسترول بالا و اسید های چرب باید از زیاده روی در مصرف آن پرهیز کرد. با مصرف زیاد کله پاچه، کلسترول موجود در آن می تواند باعث رسوب در رگ ها و گرفتگی آن ها شود که باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی و در نهایت سکته و دیگر بیماری ها شود.

به دلیل سنگین بودن این غذا بهترین زمان خوردن آن برای وعده ی صبحانه می باشد. زیرا در طول روز می توانید آن را هضم کنید ولی اگر شب میل کنید به دلیل سنگین بودن می تواند باعث بی خوابی و مشکلات گوارشی شود.

توجه: با وجود این‌که مصرف گوشت قرمز برای کسانی که به نقرس و نارسایی کلیوی دچار هستند، ضرر دارد؛ اما به صورت کلی، گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی محسوب میشود.

ب) آبگوشت
گوشتی که در آب پخته ‌شود، به آن «آبگوشت» می‌گویند.
وقتی حرف از غذاهای سنتی به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن‌آدم خطور می‌کند, آبگوشت است؛ غذایی که دور هم خوردنش واقعا می‌چسبد، مخصوصا با سبزی خوردن و نان سنگک تازه!

گوشت و حبوبات موجود در آبگوشت به علت داشتن پروتئین و آهن برای افراد لاغر و مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید است؛ این غذا قوای جنسی را افزایش می‌دهد و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

پ) حلیم
«حلیم»، غذای مقوی و تقویت‌کننده عمومی بدن است. کمر را تقویت می‌کند؛ کمردرد را درمان می‌کند؛ عمل همبستر شدن را زیاد می‌کند و میل و رغبت به عبادت را زیاد می‌کند. حلیم از گندم و گوشت یا از گندم و جو و گوشت تشکیل شده است.

حلیم، از جمله غذاهایی است که توسط وحی به ما رسیده است و در روایات هم زیاد از آن مدح شده است. حلیم از بهترین داروهای تقویت کمر و درمان کمردرد است. امروزه، به دلیل اینکه مردم کمتر از این غذا استفاده می‌کنند، زیاد مبتلا به کمردرد می‌شود.

ت) گوشت بریان (کباب)
مقصود از کباب این است که گوشت را به تکه‌های ریز تبدیل ‌کنند و بدون آب و روغن روی آتش بریان ‌کنند.

مجوز گوشت بریان، در روایات صادر شده است. کباب، نیروی بدن را تقویت می‌کند و کم خونی و تب را هم درمان می‌کند.

ث) گوشت با تخم مرغ
در روایات آمده است که خوردن گوشت با تخم مرغ، نسل را زیاد می‌کند، نیروی جنسی را افزون می‌کند و در درمان نازایی مفید است.

ج) گوشت با شیر
خوردن گوشت با شیر هر چند رایج نیست؛ ولی این غذا دارو و درمان است، ضعف بدن را برطرف و قلب را تقویت می‌کند و می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی باشد که ضرر و آسیب به انسان می‌زند.

روش تهیه گوشت با شیر:
ابتدا مانند آبگوشت و برای این که طعم غذا بهتر شود گوشت را با پیاز و روغن تفت دهید، سپس گوشت را روی حرارت گذاشته و شیر طبیعی را آرام آرام و در چند مرحله به آن اضافه نموده تاشیر نبرد وبایدگوشت بمدت سه الی چهار ساعت خوب با شیر پخته شود،و در پایان نمک طبیعی دریا و ادویه و پیاز به آن اضافه شود برای طعم دارشدن غذا.

برای اینکه گوشت زودتر پخته شود، بهتر است آن را به تکیه های کوچک تقسیم کرد.

درپختن این غذا به هیچ وجه ازآب،رب استفاده نشود.

با توجه به این که شیر مانند آب نیست و امکان دارد ببرد زیر غذا حتما باید بسیار کم باشد.

در انتها با توجه به سلیقه خودتان می توانید ادویه مناسب اضافه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *