یکی از مشکلات جامعه ما این است که حق و حقیقت شناخته نمی‌شود تا بر مبنای آن بتوان سیاست‌ها، تصمیمات و شخصیت‌ها را نقدوبررسی کرد. بلکه سیاست‌ها یا اشخاص را ملاک و معیار حق قرار داده‌اند! بدین ترتیب، بخشی از مردم دین خود را از اشخاص گرفته‌اند. لذا با غفلت، اشتباه یا خطای اشخاص، جبهه حق و دین خدا ضربه می‌خورد!

  • غالب انسان‌ها برای شناخت حقیقت در خود حقیقت تامل نمی‌کنند و اندیشه ها و اعمال را با معیار حقیقت نمی سنجند؛ بلکه به فرموده قرآن مجید، یا از آباء و اجداد خود و یا از بزرگان جامعه و یا عالمان و کاهنان و غیره تقلید می‌کرده و اینان را معیار شناخت حق و حقیقت قرار می داده اند.
  • در جنگ جمل، عده‌ای از لشکریان حضرت امیرالمومنین(ع) دچار ابهام شدند که کدام طرف حق است و کدام باطل! چرا که هر دو جبهه ادعای مسلمانی داشتند.
  • فردی به نام حارث ابن حَوط نزد امام علی(ع) می آید و در این باره سخن می گوید که من نمی توانم باور کنم که اصحاب جمل، یعنی کسانی مانند عایشه، طلحه و زبیر، گمراه و اهل باطل باشند. امام به او می فرماید: «ای حارث! … تو حق را نشناخته ای تا آن کس را که در جانب حق است بشناسی و باطل را هم نشناخته ای تا طرفداران آن را بشناسی»(نهج البلاغه، حکمت ).
  • در حدیث دیگری اینگونه از آن حضرت نقل شده است: «حق به شخصیت ها شناخته نمی شود؛ خود حق را بشناس تا پیروان آن را بشناسی»(مجمع البیان، ج1، ص211).
  • در جای دیگری امام می‌فرماید: «ان دین الله لا یعرف بالرجال، بل بایة الحق، فاعرف الحق تعرف اهله، ان الحق احسن الحدیث، و الصادع به مجاهد…»(وسائل الشیعه، ح27، ص135).
  • دین خدا با شخصیت ها شناخته نمی شود بلکه شناخت آن با نشانه ها و آیات حق است. پس حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی. همانا حق نیکوترین کلام است و آن کس که آن را در می یابد و فاش می گوید مجاهد است…
  • اگر این‌چنین شد دین هیچ کسی، با خطا یا غفلت یا اشتباه و یا فساد هیچ شخصیتی از بین نمی‌رود. اگر اینگونه شد مومنین برای توجیه غفلت یا خطای برخی بزرگان به هر حرف سبک یا استدلال ضعیف چنگ نمی‌زنند!
  • اگر اینگونه شد حرف حق را راحت می‌پذیریم و مقابل حرف حق دست به توجیه نمی‌زنیم؛ چنانچه پیامبر بزرگ اسلام می‌فرماید: «حق را از هر کس که برایت آورد، کوچک باشد یا بزرگ، بپذیر، هر چند دشمنت باشد و باطل را-کوچک یا بزرگ- هر که گوید به خودش برگردان هرچند دوستت باشد»(کنز العمال، ح43152) . @p_shobahaat

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *