«كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»
“این کتابی است که بر تو (ای پیامبر) نازل کردیم تا خلق را به امر پروردگارشان از تاریکی به سوی روشنایی خارج کند ، و به سوی راه شکست ناپذیر و ستوده.” ابراهیم /1
یکی از این ملزومات یادگیری قرائت صحیح ، اشنایی با علوم مربوط به تلاوت قران از جمله علم تجوید ودر پی آن تلاوت قران کریم می باشد .که در این زمینه در جای جای قرآن و آثار معصومین علیهم السلام ، نسبت به خواندن قرآن تاکید فراوان شده است . در سوره مبارکه نمل خداوند به پیامبر می فرماید : “بگو که من مامور به تلاوت قرآن شده ام” و در سوره ی مزمل امر به تلاوت قران به صورت ترتیل می نماید “و رتل القران ترتیلا ” که در حقیقت لازمه تلاوت به صورت ترتیل دانستن علم تجوید می باشد. در این مجال سعی بر آن است تا به صورت دقیق و مفصل به آن پرداخته شود .
قاریان قران از منظر امام باقر علیه السلام.
امام محمد باقر علیه السلام قاریان را به سه دسته تقسیم نموده اند:
1.کسانی که قرائت قرآن را وسیله امرار معاش و تقریب به ملوک و فزون طلبی نسبت به مردم قرار داده اند
2.کسانی که قرآن را می خوانند و فقط حرف آن را گرفته و حدود آن را ضایع می کنند.
3.کسانی که قرآن را تلاوت می کنند و با دستورات شفا بخش آن بیماری های قلبی و فکری خود را درمان می کنند. شب ها با تلاوت قران مأنوس هستند و روزها در صحنه های زندگی از آنها الهام می گیرند و به خاطرانس با قرآن پهلو از رختخواب ناز تهی می کنند.
پس خداوند به خاطر این گروه از حاملان معارف قرآن رحمت خود را فرود می آورد. به خدا قسم این دسته در جامعه، از کبریت احمر() کمیاب ترند.(12 امالی صدوق، ص179. والحیات ج،2. ص 171)
در حدیثی از امیرالمومنان علی علیه السلام نیز در اوصاف متقین چنین آمده است:«اما اللیل فصافون اقدامهم تالین لاجزاء القران یرتّلون ترتیلا» ( صدوق، الامالی، 667؛ حرعاملی،172/6)« متقین در حالی که در شبانگاهان در حال نماز هستند، اجزای قران را با ترتیل تلاوت می نماین

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *