تفسیر سوره حضرت یونس علیه السلام آیات(108،109)

create یا زهرا alarm 17 ارديبهشت 1401 remove_red_eye 125 خواندن

موضوع:اندرز

تفسیر سوره حضرت یونس علیه السلام آیات(104،105،106،107)

create یا زهرا alarm 30 -3443 remove_red_eye 112 خواندن

موضوع: قاطعیت در برابر مشرکان

تفسیر سوره حضرت یونس علیه السلام آیات(101،102،103)

create یا زهرا alarm 17 ارديبهشت 1401 remove_red_eye 150 خواندن

موضوع:  نظر و تفکر در آسمان‌ها و زمین

تفسیر سوره حضرت یونس علیه السلام آیات 99 و100

create یا زهرا alarm 17 ارديبهشت 1401 remove_red_eye 108 خواندن

موضوع: امر بین الامرین

تفسیر سوره حضرت یونس علیه السلام آیه 98

create یا زهرا alarm 14 ارديبهشت 1401 remove_red_eye 122 خواندن

موضوع: ایمان و توبه به هنگام

تفسیر سوره حضرت یونس علیه السلام آیات(94،95،96،97)

create یا زهرا alarm 13 ارديبهشت 1401 remove_red_eye 115 خواندن

بسم الله الرحمن الرحیمَ

تفسیر ترتیبی سوره یونس علیه السلام

استاد حسینی آل مرتضی

موضوع: نهی از شک و تکذیب


«فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلْ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنْ المُمْتَرِينَ؛ و اگر از آنچه به سوى تو نازل كرده ايم در ترديدى از كسانى كه پيش از تو كتاب ‏[‏آسمانى‏]‏ مى‌خواندند بپرس. قطعاً حق از جانب پروردگارت به سوى تو آمده است، پس زنهار از ترديدكنندگان مباش».(94)

«وَلَا تَكُونَنَّ مِنْ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ فَتَكُونَ مِنْ الْخَاسِرِينَ ؛ و از كسانى كه آيات ما را دروغ پنداشتند مباش كه از زيان‌كاران خواهى بود».(95)
«إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ ؛ در حقيقت، كسانى كه سخن پروردگارت بر آنان تحقّق يافته ايمان نمى‌آورند».(96)
«وَلَوْ جَاءَتْهُمْ كُلُّ آيَةٍ حَتَّى يَرَوْا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ ؛ هر چند هر گونه آيتى برايشان بيايد تا وقتى كه عذاب دردناك را ببينند».(97)
سوال: سنت الهی در مورد تکذیب کنندگان و متمردان چگونه مقررشده است؟
 سنت همیشگی الهی درباره لجاجت پیشگان و بر باد دهندگان سرمایه فطرت این است که ایمان  نمی‌آورند و جزء زیان‌کاران می‌شوند.(1)
در آیه قبل می‌فرماید: اگر تردید داری از آنها که آگاهی دارند بپرس و در این آیه می‌فرماید: اکنون که عوامل تردید برطرف شد باید در برابر این آیات تسلیم باشی و مخالفت با حق، نتیجه‌ای جز خسران و زیان در بر نخواهد داشت، زیرا تکذیب، بدتر از شکّ است. این آیه قرینه روشنی است بر اینکه منظور اصلی در آیه گذشته توده مردم می‌باشد هر چند روی سخن به شخص پیامبرصلی الله علیه و آله هست زیرا بدیهی است، پیامبرپیامبرصلی الله علیه و آله هرگز آیات الهی را تکذیب نمی‌کرد؛ بلکه او مدافع سر سخت آیین خود بود.(2)
در اینجا سه نکته روشن گردید:
1. عناد و لجاجت با حق و تکذیب به آیات خدا کلمه عذاب جاودانه را علیه انسان حتمی می‌سازد.
2. سرمایه سعادت آدمی تنها ایمان است.
3. هر انسانی، خواه ناخواه دارای ایمان است چه ایمان اختیاری و چه اضطراری با این تفاوت که ایمان اختیاری مقبول درگاه الهی است وآدمی را به سوی سعادت زندگی دنیا و آخرت سوق می‌دهد و اما ایمان اضطراری که ایمان در هنگام دیدن عذاب است نه در درگاه خداوند تعالی مقبول است و نه دردی را از او دوا می‌کند.(3)

┄┅═✼::::::✼═┅┄

برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)

-----------------------------------------

[1] .تسنیم،ج37، ص336.

[2] .تفسیر نمونه،ج8، ص466.

[3] . تفسیر المیزان، ج10، ص185.

مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی

تفسیر سوره حضرت یونس علیه السلام آیه 93

create یا زهرا alarm 30 -3443 remove_red_eye 129 خواندن

بسم الله الرحمن الرحیمَ

تفسیر ترتیبی سوره یونس علیه السلام

استاد حسینی آل مرتضی

موضوع: جایگاه صدق و راستی


«وَلَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنْ الطَّيِّبَاتِ فَمَا اخْتَلَفُوا حَتَّى جَاءَهُمْ الْعِلْمُ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ؛ به راستى ما فرزندان اسرائيل را در جايگاه‏[‏هاى‏]‏ نيكو منزل داديم و از چيزهاى پاكيزه به آنان روزى بخشيديم. پس به اختلاف نپرداختند، مگر پس از آنكه علم براى آنان حاصل شد. همانا پروردگار تو در روز قيامت در باره آنچه بر سر آن اختلاف مى كردند ميانشان داورى خواهد كرد».(93)
سوال: تعبیر « مُبَوَّأَ صِدْقٍ» در مورد قوم بنی اسرائیل اشاره به چه چیزی است؟
کلمه ی« صِدْقٍ » در فرهنگ قرآن،گاه در پی کلماتی می آید و مفهومِ شایسته،خوب و مناسب را می رساند.
مانند: «قَدَمَ صِدْقٍ»1، «مُدْخَلَ صِدْقٍ»و «مُخْرَجَ صِدْقٍ»2، «لِسانَ صِدْقٍ»3، «وَعْدَ الصِّدْقِ»4، «مَقْعَدِ صِدْقٍ» و «مُبَوَّأَ صِدْقٍ»5. همه به اين منظور است كه بفهماند لوازم معنا و آثارى كه از اين اشياء مطلوب است در اين اشياء موجود مي‌باشد و به راستى موجود مي‌باشد، مثلا وعده صدق آن وعده‌اى است كه وعده دهنده‌اش زود به آن وفا مى كند و شخص موعود به آن وعده را خوشحال مى سازد، وعده‌اى است كه جا دارد موعود آن اميد به آن ببندد و آرزومند وقوعش باشد، اما وعده‌اى كه وعده صدق نباشد، قهراً وعده كذب است.
 بنا بر اين جمله «مُبَوَّأَ صِدْقٍ» دلالت دارد بر اينكه خداى سبحان بنى اسرائيل را در مسكنى سكنى داد كه آن‌چه انسان از مسكن انتظار دارد موجود بوده است. يك انسان از مسكن مطلوب و مرغوب اين را مي‌خواهد كه آب و هواى خوبى داشته باشد و سرزمينش پر از بركات و داراى وفور نعمت باشد و بتواند در آن استقرار يابد. و آن مسكن عبارت بود از نواحى بيت المقدس ‍ و شام كه خداى - عزوجل - بنى اسرائيل را در آنجا سكنى داد و آن را سرزمين مقدس و نيز سرزمين مبارك نام نهاد.
و اما اينكه بعضى گفته اند:منظور از اين « مُبَوَّأَ صِدْقٍ» مصر است كه بنى اسرائيل داخل آن شده خانه هايى براى خود ساختند معنايى است كه قرآن شريف آن را ذكر نكرده. علاوه بر اين به فرضى هم كه بنى اسرائيل بعد از غرق شدن فرعون دوباره به مصر برگشته باشند، سرزمين مصر براى آنان سرزمين مستقرى نبوده و سرزمينى را كه سكونت در آن مستقر و دائمى نباشد «مُبَوَّأَ صِدْقٍ » نمي‌خوانند.

----------------------------

[1] یونس،2.

[2] .اسراء، 80

[3] .شعراء،84.

[4] .احقاف،16.

[5] .قمر،55.

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

تفسیر سوره حضرت یونس علیه السلام آیات 90،91 و92

create یا زهرا alarm 30 -3443 remove_red_eye 155 خواندن

بسم الله الرحمن الرحیمَ

تفسیر ترتیبی سوره یونس علیه السلام

استاد حسینی آل مرتضی

موضوع: ايمان  در لحظه مرگ



«وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنْ الْمُسْلِمِينَ؛ و فرزندان اسرائيل را از دريا گذرانديم، پس فرعون و سپاهيانش از روى ستم و تجاوز، آنان را دنبال كردند تا وقتى كه در شُرف غرق شدن قرار گرفت، گفت: ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آنكه فرزندان اسرائيل به او گرويده اند، نيست و من از تسليم شدگانم».(90)
«أَالْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنْتَ مِنْ الْمُفْسِدِينَ؛ اكنون در حالى كه پيش از اين نافرمانى مى كردى و از تباهكاران بودى».(91)
«فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَإِنَّ كَثِيرًا مِنْ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ؛ پس امروز تو را با زره ‏[‏زرين‏]‏ خودت به بلندى ‏[‏ساحل‏]‏ مى افكنيم تا براى كسانى كه از پى تو مى آيند عبرتى باشد و بى گمان، بسيارى از مردم از نشانه هاى ما غافلند».(92)


سوال: چرا ایمان فرعون از سوی پرودگار متعال پذیرفته نشد؟
هنگامی‌ که فرعون در حال غرق شدن بود، گفت: «آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ»ايمان آوردم به اينكه هيچ معبودى نيست به جز آن خدايى كه بنى اسرائيل به او ايمان آوردند. و اگر نگفت به «اللّه » بلكه معبود را توصيف كرد به آن معبودى كه بنى اسرائيل به او ايمان آوردند براى اين‌است كه انگيزه اش در ايمان آوردن طمعى بوده كه شايد با ايمان آوردنش دست يابد به آنچه بنى اسرائيل با ايمان آوردنشان به آن دست يافتند و آن، عبوركردن از دريا و نجات يافتن از غرق شدن بود.
ولى بديهى است چنين ايمانى كه به هنگام نزول بلا و گرفتار شدن در چنگال مرگ اظهار مى شود در واقع يك نوع ايمان اضطرارى است كه هر جانى و مجرم و گنهكارى دم از آن مى زند بى آنكه ارزشى داشته باشد و يا دليل بر تكامل و حسن نيت و صدق گفتار او گردد.
«ءَالْئَنَ وَ قَدْ عَصيْت قَبْلُ وَ كُنت مِنَ الْمُفْسِدِينَ »
 و اين موفق نشدن فرعون به ايمان و توبه همان چيزى است كه موسى و هارون آن را از خداى تعالى خواستند.
 آرى  از خدا خواستند كه فرعون را به عذاب اليم خود بگيرد و راه او را به سوى ايمان ببندد تا در تمامى طول زندگى ايمان نياورد، مگر هنگامى كه عذاب از هر طرف احاطه اش ‍ كرده باشد، هنگامى كه نه ايمان سومي بخشد و نه توبه. (1) 
در آيه 18 سوره نساء نیزمی‌خوانيم :« وَلَيْسَتْ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمْ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ» براى كسانى كه كارهاى سوء انجام دهند و به هنگام فرا رسيدن مرگ توبه كنند، توبه‌اىنيست .
به همين دليل بسيار ديده شده كه اگر امواج بلا فرو نشيند واز چنگال مرگ رهائى يابند، باز به برنامه هاى سابق برمى‌گردند.(2)

-------------------------------------------

[1] . تفسير الميزان جلد 10 صفحه 173.

[2] .برگرفته از تفسیر نمونه،صص459،458.

موسسه نورالیقین

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

تفسیر سوره یونس علیه السلام آیات 88 و 89

create یا زهرا alarm 30 -3443 remove_red_eye 206 خواندن

موضوع: در خواست حضرت موسی علیه السلام

تفسیر سوره یونس علیه السلام آیه 87

create یا زهرا alarm 30 -3443 remove_red_eye 166 خواندن

موضوع : بازسازی اجتماع بنی اسرائیل

صفحه1 از6

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به موسسه نورالیقین می باشد

نقل مطلب فقط با ذکر منبع جایز می باشد